• Посилання скопійовано

Дооцінка основних засобів на підприємстві

В кінці 2017 р. дооцінили автомобіль з нульовою вартістю згідно з незалежною оцінкою на 98 276 грн. Почали амортизовувати ОЗ. Станом на 30.09.2018 р. залишкова вартість автомобіля склала 72 919 грн. Чи потрібно знову дооцінювати ОЗ? Чи потрібно залучати експерта з оцінки? Як в бухобліку та фінансовій і податковій звітності відобразити повторну дооцінку ОЗ?

Відповідно до п. 16 П(С)БО 7 підприємство/установа може переоцінювати об'єкт основних засобів, якщо залишкова вартість цього об'єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. У разі переоцінки об'єкта основних засобів на ту ж дату здійснюється переоцінка всіх об'єктів групи основних засобів, до якої належить цей об'єкт.

Переоцінка основних засобів тієї групи, об'єкти якої вже зазнали переоцінки, надалі має проводитися з такою регулярністю, щоб їх залишкова вартість на дату балансу суттєво не відрізнялася від справедливої вартості.

Таким чином, підприємство повинно переоцінювати всі автомобілі з такою регулярністю, щоб їх залишкова вартість на дату балансу суттєво не відрізнялася від їх справедливої вартості.

Для цілей переоцінки основних засобів в бухобліку обов’язково потрібно залучати експерта з оцінки (ст. 7 Закону №2658).

Повторна дооцінка автомобіля, якщо його вартість буде збільшено, відображається аналогічно, як і попередня дооцінка.

При переоцінці ОЗ у бухобліку відбувається переоцінка первісної вартості об'єктів ОЗ та переоцінка їх накопиченого зносу. Спочатку визначається індекс переоцінки. Iндекс переоцінки — це коефіцієнт, що визначається підприємством самостійно шляхом ділення справедливої вартості переоцінюваного об'єкта основних засобів (підтвердженої оцінювачем) на його залишкову вартість. Від так переоцінена вартість і сума зносу визначаються множенням відповідно первісної вартості і зносу на індекс переоцінки. Ці розрахунки оформляються у вигляді акта переоцінки, який підписується комісією з питань використання ОЗ та затверджується керівником підприємства. Абсолютна сума дооцінки (уцінки) вартості та зносу об'єкта ОЗ визначається як різниця цих показників до і після застосування індексу переоцінки (п. 35 Методрекомендацій №561).

Якщо об'єкт ОЗ переоцінюється вперше, то у бухгалтерському обліку результати переоцінки будуть відображені таким чином: сума дооцінки залишкової вартості об'єкта основних засобів включається до складу капіталу в дооцінках та відображається в іншому сукупному доході, а сума уцінки залишкової вартості — до складу витрат (п. 19 П(С)БО 7).

Якщо об'єкт ОЗ переоцінюється ще раз, потрібно враховувати результати його попередніх переоцінок. Можливі декілька варіантів обліку подальшої переоцінки залежно від співвідношення сум попередніх та подальших переоцінок.

За наявності попередньої дооцінки ОЗ і кредитового сальдо за рахунком 411, пов'язаного з такою дооцінкою, подальша переоцінка обліковується так:

а) при подальшій дооцінці об'єкта ОЗ облік повторної дооцінки первісної вартості і зносу ведеться аналогічно до першої дооцінки: Дт 10 Кт 131, 411;

б) при подальшій уцінці об'єкта ОЗ спочатку списується наявне сальдо за рахунком 411 за рахунок суми уцінки (Дт 411 Кт 10, 131), а якщо сума уцінки є більшою, то різниця списується на субрахунок 975 (Дт 975 Кт 10, 131).

 

Відображення у бухобліку першої дооцінки ОЗ 

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн

Д-т

К-т

Суму дооцінки залишкової вартості об'єкта ОЗ віднесено на збільшення капіталу в дооцінках станом на кінець 2017 р.

103

411

98276,00

Після дооцінки нараховано суму амортизації за дооціненим автомобілем за 2018 рік (сума умовна)

23, 91-94

131

33809,00

Більш докладно про переоцінку ОЗ ми писали у ДК №03/2014>>

Результати дооцінки відображаться лише на рахунках бухобліку, з яких вони переносяться до фінзвітності за загальними правилами.

Якщо підприємство коригує фінрезультат з метою оподаткування відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, то воно виключає суми переоцінки із фінрезультату відповідно до п. 138.1 та п. 138.2 ПКУ. У декларації з податку на прибуток ці різниці відображаються у рядках 1.1.1.1 та 1.2.1.1 додатка РІ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0331
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554