• Посилання скопійовано

ОЗ з нульовою залишковою вартістю — активи чи вже ні?

Підприємство ліквідує МНМА та ОЗ з нульовою залишковою вартістю. Які наслідки будуть з ПДВ з огляду на п. 189.9 ПКУ?

Згідно зі ст. 1 Закону про бухоблік, активи — це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому (аналогічне значення терміну «активи» наводиться в п. 3 НП(С)БО 1). Основні засоби повністю відповідають цьому визначенню. Якщо об'єкт ОЗ контролюється підприємством у результаті минулих подій (як правило, це придбання ОЗ, після якого ОЗ перебувають у власності такого підприємства і можуть використовуватися ним без обмежень), перебуває у справному стані та використовується в госпдіяльності, то в більшості випадків таке використання об'єкта ОЗ приводить до отримання доходу (тобто економічних вигід). 

Як бачимо, залишкова вартість не впливає на статус об'єкта ОЗ як активу, і на практиці вона іноді може виявитися нульовою, оскільки вартість об'єкта ОЗ повністю замортизовано і віднесено до складу витрат у минулих періодах. 

Питання щодо списання повністю замортизованих об'єктів ОЗ має виникати тільки тоді, коли вони перестануть відповідати критеріям визнання активу – тобто коли їх уже неможливо далі використовувати з причини їх фізичного або морального зношення. Випадки, коли ОЗ виключається зі складу активів і списується з балансу, зазначено в п. 33 П(С)БО 7: це безоплатна передача або невідповідність критеріям визнання активу. У даному випадку підприємство вирішило списати такі ОЗ, а отже, воно вважає, що вони вже не можуть використовуватися за призначенням у госпдіяльності з причини їх зношеності. Отже, такі ОЗ вже не вважаються активами та списуються.

Усі питання щодо використання та ліквідації ОЗ належать до компетенції постійно діючої комісії підприємства, створеної спеціально для вирішення таких питань. Така комісія створюється за наказом керівника підприємства.

 

Що говорять норми п. 189.9 ПКУ про ОЗ?

У абз. 1 п. 189.9 ПКУ сказано, що у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

У даному випадку балансова вартість основних засобів дорівнює нулю, тож треба зважати на звичайні ціни, за якими такі ОЗ можуть бути продані на вільному ринку. Якщо вартість таких ОЗ вже повністю замортизована, вони повністю зношені і саме з цієї причини списуються, це може говорити про те, що іншим суб’єктам вони теж не потрібні – тобто на такі ОЗ немає вільного ринку (адже їх ніхто не хоче купувати). Відповідно, немає можливості і визначити звичайну ціну. Зважаючи на це, база оподаткування ПДВ при списанні повністю зношених ОЗ буде дорівнювати нулю. 

Крім цього, варто врахувати норми абз. 2 п. 189.9 ПКУ. Там написано, що п. 189.9 ПКУ  не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства, або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням. 

Для виконання цієї норми потрібно скласти такі документи:

  • рішення вищезазначеної комісії про ліквідацію повністю зношених ОЗ;
  • акт ліквідації повністю зношених ОЗ, у якому повинно бути зафіксовано факт ліквідації, розібрання, знищення чи утилізації ОЗ.

Ці документи і будуть слугувати підтвердженням фактичної ліквідації ОЗ та неможливості їх подальшого використання. Також за умови наявності таких документів ПДВ на звичайну ціну списаних ОЗ не нараховується.

 

Ліквідація МНМА з нульовою балансовою вартістю. 

МНМА не є основними засобами і тому для них норми п. 189.9 ПКУ не діють взагалі. Факт списання МНМА з нульовою залишковою вартістю ніяк не впливає на базу оподаткування ПДВ. При списанні МНМА ПДВ не нараховується ні на залишкову вартість МНМА (яка в даному випадку дорівнює нулю), ні на звичайну вартість таких МНМА, оскільки на них не поширюється дія п. 189.9 ПКУ.

Норми п. 198.5 ПКУ також в даному випадку не діють, оскільки такі МНМА вже використані в господарській діяльності платника ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.202540
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202549
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025186
  • Кредит «5-7-9»: бухгалтерський облік та вплив на оподаткування
    Підприємство отримало кредит за програмою «5-7-9» на поповнення обігових коштів з терміном погашення 1 рік. Після повного погашення ту ж суму кредитують ще на рік, а потім (після погашення) ще на рік. Сплатили разову комісію: за видачу кредитних коштів 0,75%, та за обслуговування кредиту - 0,75% від суми кредиту. Відсотки за кредитом нараховуються щомісячно, з них 3% сплачує підприємство, 12,35% сплачує Фонд напряму в банк. Як відобразити такі операції в обліку? Чи проводити дисконтування заборгованості? Як вплинуть такі операції на оподаткування?
    15.08.202584
  • Облік земельного податку за невикористовувану ділянку: на який рахунок?
    ТОВ є власником незабудованої земельної ділянки з цільовим призначенням для торгівлі. Ділянка не використовується у господарській діяльності. Виникає питання щодо коректного відображення в бухгалтерському обліку сум нарахованого земельного податку, зокрема, на якому рахунку витрат його слід обліковувати?
    15.08.202540