• Посилання скопійовано

ОЗ з нульовою залишковою вартістю — активи чи вже ні?

Підприємство ліквідує МНМА та ОЗ з нульовою залишковою вартістю. Які наслідки будуть з ПДВ з огляду на п. 189.9 ПКУ?

Згідно зі ст. 1 Закону про бухоблік, активи — це ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигід у майбутньому (аналогічне значення терміну «активи» наводиться в п. 3 НП(С)БО 1). Основні засоби повністю відповідають цьому визначенню. Якщо об'єкт ОЗ контролюється підприємством у результаті минулих подій (як правило, це придбання ОЗ, після якого ОЗ перебувають у власності такого підприємства і можуть використовуватися ним без обмежень), перебуває у справному стані та використовується в госпдіяльності, то в більшості випадків таке використання об'єкта ОЗ приводить до отримання доходу (тобто економічних вигід). 

Як бачимо, залишкова вартість не впливає на статус об'єкта ОЗ як активу, і на практиці вона іноді може виявитися нульовою, оскільки вартість об'єкта ОЗ повністю замортизовано і віднесено до складу витрат у минулих періодах. 

Питання щодо списання повністю замортизованих об'єктів ОЗ має виникати тільки тоді, коли вони перестануть відповідати критеріям визнання активу – тобто коли їх уже неможливо далі використовувати з причини їх фізичного або морального зношення. Випадки, коли ОЗ виключається зі складу активів і списується з балансу, зазначено в п. 33 П(С)БО 7: це безоплатна передача або невідповідність критеріям визнання активу. У даному випадку підприємство вирішило списати такі ОЗ, а отже, воно вважає, що вони вже не можуть використовуватися за призначенням у госпдіяльності з причини їх зношеності. Отже, такі ОЗ вже не вважаються активами та списуються.

Усі питання щодо використання та ліквідації ОЗ належать до компетенції постійно діючої комісії підприємства, створеної спеціально для вирішення таких питань. Така комісія створюється за наказом керівника підприємства.

 

Що говорять норми п. 189.9 ПКУ про ОЗ?

У абз. 1 п. 189.9 ПКУ сказано, що у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

У даному випадку балансова вартість основних засобів дорівнює нулю, тож треба зважати на звичайні ціни, за якими такі ОЗ можуть бути продані на вільному ринку. Якщо вартість таких ОЗ вже повністю замортизована, вони повністю зношені і саме з цієї причини списуються, це може говорити про те, що іншим суб’єктам вони теж не потрібні – тобто на такі ОЗ немає вільного ринку (адже їх ніхто не хоче купувати). Відповідно, немає можливості і визначити звичайну ціну. Зважаючи на це, база оподаткування ПДВ при списанні повністю зношених ОЗ буде дорівнювати нулю. 

Крім цього, варто врахувати норми абз. 2 п. 189.9 ПКУ. Там написано, що п. 189.9 ПКУ  не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства, або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням. 

Для виконання цієї норми потрібно скласти такі документи:

  • рішення вищезазначеної комісії про ліквідацію повністю зношених ОЗ;
  • акт ліквідації повністю зношених ОЗ, у якому повинно бути зафіксовано факт ліквідації, розібрання, знищення чи утилізації ОЗ.

Ці документи і будуть слугувати підтвердженням фактичної ліквідації ОЗ та неможливості їх подальшого використання. Також за умови наявності таких документів ПДВ на звичайну ціну списаних ОЗ не нараховується.

 

Ліквідація МНМА з нульовою балансовою вартістю. 

МНМА не є основними засобами і тому для них норми п. 189.9 ПКУ не діють взагалі. Факт списання МНМА з нульовою залишковою вартістю ніяк не впливає на базу оподаткування ПДВ. При списанні МНМА ПДВ не нараховується ні на залишкову вартість МНМА (яка в даному випадку дорівнює нулю), ні на звичайну вартість таких МНМА, оскільки на них не поширюється дія п. 189.9 ПКУ.

Норми п. 198.5 ПКУ також в даному випадку не діють, оскільки такі МНМА вже використані в господарській діяльності платника ПДВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік збору та реалізації макулатури
    Підприємство збирає макулатуру із власних контейнерів збору. У вересні 2025 зібрано 3,85 тонн. Авто підприємства їздить та збирає макулатуру, яку населення викидає в такі контейнери. Які бухгалтерські проведення (Дт/Кт) необхідно застосувати для відображення операцій: 1) оприбуткування 3,85 т макулатури, зібраної з власних контейнерів роздільного збору (визнання запасу за справедливою вартістю/ціною реалізації 5000 грн/т: ДТ 201 КТ 718?); 2) подальшої реалізації цього обсягу (3,85 т) покупцю за ціною 5000 грн/т у вересні 2025 року?
    29.10.202518
  • Податкові різниці при нарахуванні амортизації необоротних активів: звірка з ОСВ, МНМА та заповнення додатку РІ
    Надайте роз'яснення щодо податкових різниць при нарахуванні амортизації необоротних активів у додатку РІ до декларації з податку на прибуток. Зокрема, необхідно з'ясувати: з якими рахунками ОСВ звіряти дані, чи співпадають суми амортизації в додатку РІ і балансі, як перевірити правильність нарахування різниць, чи включаються МНМА до додатків АМ та РІ, та як відображати амортизацію МНМА при співпадінні бухгалтерських і податкових строків експлуатації
    29.10.202549
  • Облік придбання мобільного захисного укриття (модульної споруди)
    Як слід класифікувати та відображати в бухгалтерському обліку придбання підприємством мобільного (модульного) захисного укриття (бетонної споруди), призначеного для захисту працівників, та який порядок відображення його вартості у податковому обліку з податку на прибуток?
    29.10.202535
  • Підтвердження витрат ТОВ на основі електронного акта від ФОП, отриманого електронною поштою
    Чи є електронний акт виконаних робіт, отриманий ТОВ (на загальній системі оподаткування) електронною поштою від ФОПа в архівному файлі та підписаний лише кваліфікованим електронним підписом (КЕП) ФОП, належним первинним документом для підтвердження витрат у податковому та бухгалтерському обліку? Яким чином ТОВ має оформити зустрічний підпис такого акта?
    29.10.202555
  • Неповернена поворотна фінансова допомога: що в обліку?
    Підприємство отримало поворотну фіндопомогу за договором на 6 місяців. Після закінчення терміну дії договору допомога не була повернена, і договір не продовжувався. В якому податковому (звітному) періоді суму неповерненої допомоги слід включити до складу доходу платника податку: негайно (у місяці закінчення договору) чи після спливу строку позовної давності?
    28.10.2025266