• Посилання скопійовано

Оприбуткування металобрухту, що утворився під час ремонту тепловозу замовника: облік

Під час ремонту тепловозу утворився металобрухт, вартість якого виконавець має відшкодувати шляхом зменшення загальної вартості ремонтних робіт. Як та на підставі яких документів в обліку виконавця відображається оприбуткування металобрухту?

Запитання:

 

Підприємством, що виконує роботи з ремонту ж/д техніки, було укладено договір на капітальний ремонт тепловозу. Одним з пунктів договору передбачено таке: «Виконавець зобов'язаний відшкодувати ринкову вартість утвореного металобрухту від замінених під час ремонту деталей, що погоджується із Замовником відповідним Актом, шляхом зменшення загальної вартості робіт».

Після закінчення робіт з ремонту було підписано двосторонній Акт оприбуткування чорних та кольорових металів, що виникли при проведенні капітального ремонту тепловозу в кількісному виразі. Цей металобрухт оприбутковано на складі матеріальних цінностей за ринковими цінами згідно з Актом погодження ринкової ціни відходів металобрухту між підприємством – виконавцем та Замовником та відображено у бухобліку проведенням Дт 209 Кт 719 на суму 46 400 грн.

На виконані роботи з капітального ремонту тепловозу підписано Акт здачі-приймання робіт (надання послуг) в сумі 1950000 грн, в т.ч. ПДВ - 325000 грн (на цю суму складена та зареєстрована в ЄРПН податкова накладна). Разом з тим був підписаний Акт - доповнення до акту здачі-приймання робіт про зменшення вартості наданих послуг на суму оприбуткованого металобрухту.

Таким чином, загальна вартість наданих робіт (послуг) щодо капітальноого ремонту тепловозу погоджена в сумі 1903600 грн, в т.ч. ПДВ - 317267 грн.

Чи правомірно оформлена зазначена операція за вищенаведеними документами? Чи правильно зменшена сума виконаних робіт, тобто сума металобрухту знята з загальної суми, чи необхідно було зменшувати від суми наданих послуг без ПДВ? Чи необхідно робити якісь коригування до податкової накладної на суму зменшення? Чи можливо було одразу складати податкову накладну на меншу вартість? Чи необхідно складати якісь податкові накладні на металобрухт? 

 

Відповідь:

Відповідно до ст. 837 ЦКУ за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу.

Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові.

Підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, зі свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 839 ЦКУ).

Якщо робота виконується частково або в повному обсязі з матеріалу замовника, підрядник відповідає за неправильне його використання. Підрядник зобов'язаний надати замовнику звіт про використання матеріалу та повернути його залишок.

Якщо робота виконується з матеріалу замовника, у договорі підряду мають бути встановлені норми витрат матеріалу, строки повернення його залишку та основних відходів, а також відповідальність підрядника за невиконання або неналежне виконання своїх обов'язків (ч. 1-2 ст. 840 ЦКУ).

У ситуації, яка розглядається,  умовами договору передбачено відшкодування виконавцем ринкової вартості утвореного металобрухту від замінених під час ремонту деталей, що погоджується з замовником відповідним актом шляхом зменшення загальної вартості робіт.

Тобто, виконавець не отримує металобрухт безоплатно, а відшкодовує його вартість замовнику. Тому відображення в обліку оприбуткування металобрухту, що утворився під час виконання ремонтних робіт, проведенням ДТ 209 КТ 719 є неправильним.

Відповідно до п. 6 розд. 1 Кореспонденції рахунків бухгалтерського обліку операцій із запасами, наведеної у додатку 3 до Методичних рекомендацій №2, для оприбуткування безоплатно отриманих запасів передбачено проведення ДТ 20 КТ 718. Оскільки інформація про доходи від безоплатно одержаних оборотних активів узагальнюється на однойменному субрахунку 718.

Також слід зазначити, що купівля та/або реалізація металобрухту в абз. 9 ст. 1 Закону №619 визначена як діяльність, пов'язана з передачею права власності на металобрухт іншому власнику в обмін на еквівалентну суму коштів або боргових зобов'язань.

Оскільки помилка відноситься до поточного звітного періоду, то її виправлення не вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності (п. 5 П(С)БО 6).

Таким чином, первісну вартість металобрухту визначають відповідно до п. 9 П(С)БО 9 як такого, що придбаний за плату (ДТ 209 КТ 631). При цьому на підставі бухгалтерської довідки необхідно виправити помилку ДТ 209 КТ 719 методом строно.

При цьому промисловим металобрухтом є непридатні для прямого використання в промисловості та інших галузях економіки вироби або частини цих виробів, які містять у собі чорні або кольорові метали чи їх сплави і які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність внаслідок фізичного або морального зносу, а також вироби з металу, що мають непоправний брак, залишки чорних і кольорових металів і їх сплавів (абз. 16 ст. 1 Закону №619).

Приймання промислового брухту від юросіб оформлюється актом приймання із зазначенням найменування юрособи, кількості та джерел походження металобрухту. У акті робиться відмітка про вибухову безпеку, а в разі потреби – про дезактивацію і очищення металобрухту від шкідливих речовин та зазначається рівень дози випромінювання. Порядок приймання, зберігання і методи випробувань металобрухту чорних та кольорових металів встановлюються відповідно до стандартів (ч. 11 ст. 4 Закону №619).

Оформлення документів, що засвідчують набуття права власності на металобрухт, та актів приймання металобрухту є обов'язковим. Ці документи повинні знаходитися у власника металобрухту та зберігатися протягом одного року.

При цьому суб'єкти господарювання, які здійснюють операції з металобрухтом, ведуть бухгалтерський та оперативний облік операцій з металобрухтом, а також статистичну звітність згідно з законодавством (ст. 11 Закону №619).

 

Оподаткування ПДВ

Згідно з п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування є операції платників ПДП, зокрема, з:

  • постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України;
  • постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Місцем постачання:

  • товарів є фактичне місцезнаходження товарів на момент їх постачання (крім випадків, передбачених у пп. «б» і «в» п. 186.1 ПКУ) (пп. «а» п. 186.1 ПКУ);
  • послуг є місце фактичного постачання послуг, пов'язаних з рухомим майном, а саме: послуг з виконання ремонтних робіт і послуг з переробки сировини, а також інших робіт і послуг, що пов'язані з рухомим майном (пп. «г» пп. 186.2.1 ПКУ).

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (п. 188.1 ПКУ).

Щодо оподаткування послуг з капітального ремонту тепловозу, то база оподаткування ПДВ визначена та податкова накладна складена виконавцем правильно відповідно до вимог чинного законодавства.

Щодо оподаткування операції, пов’язаної з отриманням металобрухту зазначимо таке.

Відповідно до пп. 14.1.202 ПКУ продаж (реалізація) товарів – це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів.

Щодо оподаткування ПДВ, то в п. 23 підрозділі 2 роз. ХХ ПКУ зазначено, що тимчасово до 01.01.2019 р. від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у т. ч. операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД. Переліки таких відходів та брухту чорних і кольорових металів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі податкові накладні (п. 201.5 ПКУ). В них робиться запис «Без ПДВ» з посиланням на відповідні пункти (підпункти), статті, підрозділи, розділи ПКУ та/або міжнародного договору, якими передбачено звільнення від оподаткування податком (п. 201.3 ПКУ). Такі накладні покупцям (отримувачам) не надаються.

Виходячи з того, що податкову накладну на металобрухт повинен був скласти замовник, який його залишає у виконавця за відповідне відшкодування, то у виконавця немає законодавчих підстав для складання розрахунку коригування до податкової накладної, раніше складеної на постачання послуг з капітального ремонту.

Також зазначимо, що для обліку цінностей, які тимчасово знаходяться на підприємстві та не є його власністю (прийняті на комісію, у переробку, до монтажу, в довірче управління) призначено рахунок 02 «Активи на відповідальному зберіганні». Облік цих цінностей ведеться за цінами, що передбачені в договорах, приймально-передавальних актах тощо. Усі товарно-матеріальні цінності, що обліковуються на цьому рахунку, інвентаризуються в порядку і строки, передбачені для власних цінностей.

У бухобліку виконавця капітального ремонту тепловозу відображається так:

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Отримано тепловоз для ремонту

02

15600,0

Відображено дохід від виконання робіт з капітального ремонту тепловозу на підставі Акту здачі-приймання робіт (надання послуг)

361

703

1950,0

Нараховані податкові зобов’язання з ПДВ

703

641

325,0

Оприбутковано металобрухт на підставі Акту оприбуткування чорних та кольорових металів, що виникли при проведенні капітального ремонту тепловозу

209

631

46,4

Виправлена помилка щодо відображення доходу від отримання від замовника металобрухту методом сторно

209

719

- 46,4

Зараховано заборгованість замовника на підставі підписаного Акту - доповнення до акту здачі-приймання робіт про зменшення вартості наданих послуг на суму оприбуткованого металобрухту

631

361

46,4

Повернуто замовнику відремонтований тепловоз

02

15600,0

Отримано оплату від замовника (1950,0 - 46,4)

311

361

1903,6

Таким чином, загальну суму за Актом – доповненням до акту здачі-приймання робіт про зменшення вартості наданих послуг на суму оприбуткованого металобрухту необхідно було визначити у розмірі 1903600 грн, в т.ч. ПДВ - 325000 грн [1950000 (в т.ч. ПДВ 325000 грн) - 46400 без ПДВ].

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Неповернуті аванси за ліцензійними договорами: як облікувати?
    Консультація розглядає порядок відображення в бухгалтерському та податковому обліках підприємства невикористаних та неповернутих авансів, сплачених іноземним правовласникам за ліцензійними договорами на видання книжок. Пояснюється неможливість використання резерву сумнівних боргів для таких авансів, порядок списання їх на витрати (рахунок 949) та відсутність специфічних податкових різниць для даної операції
    17.04.202517
  • Надання приватною школою платного харчування учням: що в бухобліку?
    Приватна школа організовує харчування для учнів за принципом «шведського столу». Учні оплачують вартість харчування окремо. Як відобразити такі операції в бухгалтерському обліку?
    16.04.202524
  • На якому рахунку обліковувати кошти від продажу сертифікату на брокерському рахунку в депозитарію?
    ТОВ має на балансі інвестиційні сертифікати, кошти від продажу яких, спочатку зайшли на брокерський (транзитний) рахунок в депозитарії, а потім за розпорядженям ТОВ на основний р/р. На якому бухгалтерському рахунку потрібно обліковувати рух коштів за брокерським рахунком?
    16.04.202526
  • Інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю: як облікувати?
    Благодійний фонд планує придбати інклюзивне авто для перевезення людей з інвалідністю. Чи може кошти на купівлю за запитом на цільове фінансування дати юрсоба? Як в бухобліку фонду відобразити отримання коштів, придбання авто і його використання? Якими документами підтверджувати, що витрати на використання авто – це не адміністративні витрати, які повинні бути в межах 20%?
    14.04.202516
  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    10.04.2025814