• Посилання скопійовано

Гарантійні запчастини, безоплатно надані продавцем-нерезидентом: як облікувати?

Підприємство отримало імпортний товар з бракованими деталями. Оскільки цей товар на гарантії, то продавець-нерезидент надсилає безоплатно нові деталі без браку. Як відобразити такі запчастини в бухобліки і за яким курсом?

У даному разі у підприємства виникає дохід в розмірі вартості отриманих запчастин  під час їх оприбуткування, а під час передання запчастини покупцеві — виникають відповідні витрати.

Відповідно до п. 12 П(С)БО 9 первісною вартістю запасів, одержаних підприємством безоплатно, визнається їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 9 П(С)БО 9.

Нагадаємо, що в цьому п. 9 П(С)БО 9 зазначені такі витрати, як:

  • суми ввізного мита;
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням запасів, які не відшкодовуються підприємству/установі;
  • транспортно-заготівельні витрати (затрати на заготівлю запасів, оплата тарифів (фрахту) за вантажно-розвантажувальні роботи і транспортування запасів усіма видами транспорту до місця їх використання, включаючи витрати зі страхування ризиків транспортування запасів);
  • інші витрати, які безпосередньо пов'язані з придбанням запасів і доведенням їх до стану, в якому вони придатні для використання у запланованих цілях. До таких витрат, зокрема, належать прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати підприємства/установи на доопрацювання і підвищення якісно технічних характеристик запасів.

Отже, для оприбуткування таких запчастин слід визначити їх справедливу вартість.  Визначення справедливої вартості міститься у п. 4 П(С)БО 19: це сума, за якою можна продати актив або оплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату. У даному випадку можна застосовувати ціни на такі ж самі або аналогічні запчастини на вільному ринку в Україні (в цьому разі ціна визначається в гривнях), а також використовувати ціни постачальника, якщо є можливість отримати від нього відповідну інформацію (в цьому разі ціна може бути у валюті, яка перераховується в гривні за офіційним курсом на дату оприбуткування запчастин – див. п. 5 П(С)БО 21).

Таким чином, до первісної вартості запчастин буде включатися:

  • справедлива вартість запчастин в гривнях або у валюті за курсом на дату оприбуткування запчастин;
  • ввізне мито;
  • сума ПДВ, що сплачений на митниці, у тому разі, якщо підприємство не є платником ПДВ;
  • транспортно-заготівельні витрати (за наявності таких витрат);
  • інші витрати, пов’язані з доведенням запчастин до стану, придатного до використання (за наявності таких витрат).

В бухобліку при цьому здійснюються проведення:

  • Дт 207 Кт 718 – справедлива вартість запчастин;
  • Дт 207 Кт 377 – суми ввізного мита та «імпортного» ПДВ (для неплатників ПДВ);
  • ДТ 207 Кт 631 – транспортно-заготівельні витрати;
  • Дт 207 Кт 631, 651, 661 та ін. – інші витрати.

Встановлення запчастин в рамках гарантійного ремонту або передання запчастин покупцям списується з балансу таким чином: Дт 93 Кт 207 – на всю суму сформованої первісної вартості запчастин.

Облік ПДВ у підприємства – платника ПДВ виглядає так:

  • Дт 377  Кт 311 – попередня сплата грошових коштів на митницю для проведення митного оформлення;
  • Дт 641/ПДВ Кт 377  – зарахування попередньо сплаченої суми ПДВ до складу податкового кредиту на підставі митної декларації.

Оскільки імпортовані запчастини використовуються для виконання гарантійних зобов’язань, вони вважаються використаними в господарській діяльності платника ПДВ і для нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 ПКУ немає підстав.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202538
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202551
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202535
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025251
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202556