• Посилання скопійовано

Витрати на будівництво за рахунок інвестиційних коштів: як відобразити в обліку?

Як відображається в обліку витрати на будівництво об’єкту за рахунок інвестиційних коштів та відчуження інвестору його частки? Які податкові наслідки цієї операції для забудовника?

Насамперед зазначимо, що Загальні умови №668 є обов'язковими для врахування під час укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві (далі – договір підряду) незалежно від джерел фінансування робіт, а також форми власності замовника та підрядника (субпідрядників).

У Загальних умовах №668 замовника визначено, як сторону договору підряду, яка за власним рішенням або дорученням інвестора розміщує замовлення на виконання робіт (будівництво об'єкта), приймає закінчені роботи (об'єкт будівництва) та оплачує їх.

Замовник, зокрема:

  • виконує підготовчі роботи, необхідні для використання будівельного майданчика (фронту робіт) підрядником. Договором підряду може бути передбачена участь підрядника у такій підготовці (п. 70);
  • здійснює контроль за ходом, якістю, вартістю та обсягами виконання робіт відповідно до ч. 1 ст. 849 ЦКУ та у порядку, передбаченому договором підряду (п. 79).

Пунктами 88-91 Загальних умов №668 передбачено, що приймання-передача закінчених робіт (об'єкта будівництва) проводиться у порядку, встановленому цими Загальними умовами, іншими нормативними актами та договором підряду.

Після одержання повідомлення підрядника про готовність до передачі закінчених робіт (об'єкта будівництва) замовник зобов'язаний негайно розпочати їх приймання.

На замовника також покладається фінансування витрат на організацію приймання закінчених робіт (об'єкта будівництва), якщо інше не встановлено договором підряду, за винятком додаткових витрат, що виникли з вини підрядника. Передача виконаних робіт (об'єкта будівництва) підрядником та приймання їх замовником оформлюється актом про виконані роботи.

Відповідно до п. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухобліку та фінзвітності щодо доходів, витрат та фінрезультату до оподаткування.

У п. 18 П(С)БО 15 зазначено, що цільове фінансування капітальних інвестицій визнається доходом протягом періоду корисного використання відповідних об'єктів інвестування (основних засобів, нематеріальних активів тощо) пропорційно сумі нарахованої амортизації цих об'єктів.

Згідно з п. 1 розд. II П(С)БО 27 необоротний актив визнається утримуваним для продажу у разі, якщо:

  • економічні вигоди очікується отримати від його продажу, а не від використання за призначенням;
  • він готовий до продажу у його теперішньому стані;
  • його продаж, як очікується, буде завершено протягом року з дати визнання його таким, що утримується для продажу;
  • умови його продажу відповідають звичайним умовам продажу для подібних активів;
  • здійснення його продажу має високу ймовірність, зокрема якщо керівництвом підприємства підготовлено відповідний план або укладено твердий контракт про продаж, здійснюється їх активна пропозиція на ринку за ціною, що відповідає справедливій вартості.

Первісне визнання необоротних активів як утримуваних для продажу проводиться на дату, коли щодо активів задовільняються вищенаведені умови, або на дату оприбуткування активів, придбаних з метою продажу (п. 3 розд. II П(С)БО 27).

Податкові зобов’язання з ПДВ за цільовим фінансуванням у будівництво об’єкту замовник нараховує «за першою подією» - отримання коштів від інвестора - оскільки норми п. 187.9 ПКУ не поширюються на договори, за яким виконання робіт триває менше/більше одного року.

У бухбліку замовника витрати на будівництво об’єкту за рахунок інвестиційних коштів та відчуження  інвестору його частки відображається так (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, млн. грн

Дебет

Кредит

Отримано внески від інвестора, що відповідають вартості його частки

311

484

12,000

Нараховані податкові зобов’язання з ПДВ

643

641

2,000

Сплачено замовником за отримання дозвільних документів

371

151

311

371

0,012

0,012

Сплачено замовником за проектно-технічну документацію

151

631

631

311

2,000

2,400

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

0,400

Сплачено підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт

151

631

631

311

16,000

19,200

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

3,200

Відображено інші вибрати, пов’язані з будівництвом об’єкту

151

631,66,65

1,988

Оприбутковано частину будівлі, що належить замовнику

103

151

10,0

Оприбутковано частину будівлі до групи необоротних активів, утримуваних для продажу у розмірі частки, що належить інвестору

286

151

10,0

Відображено продаж частини будівлі у розмірі частки, що належить інвестору

484

712

12,000

Відображено податкові зобов’язання з ПДВ

712

643

2,000

Списано вартість частини будівлі у розмірі частки, що належить інвестору

943

286

10,000

Відображено фінансовий результат

712

791

791

943

10,000

10,000

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202517
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.202542
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202518
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025226
  • Автомобіль замортизований, але працює: що робити бухгалтеру?
    На підприємстві є машини, які повністю замортизовані. Чи можна здійснювати перевезення товарів на замортизованих машинах? Як донарахувати вартість замортизованої машини?
    26.06.20252 753