• Посилання скопійовано

Право інтелектуальної власності на маркетингові дослідження: як передати та відобразити в обліку?

Як передаються та обліковуються невиключні права інтелектуальної власності на маркетингові дослідження, вартість яких окремо не виділена, а включається до вартості досліджень за договором надання послуг? Чи вважаються такі платежі роялті та чи створюється щодо них нематеріальній актив?

Перелік об'єктів права інтелектуальної власності наведено у ст. 420 ЦКУ. Маркетингові дослідження до цього переліку не належать.

Нагадаємо, що для цілей оподаткування маркетингові послуги (маркетинг) в пп. 14.1.108 ПКУ визначені як послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчання ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації та управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та його післяпродажного обслуговування в межах господарської діяльності такого платника податків. 

До маркетингових послуг належать, у тому числі:

  • послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу;
  • послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту;
  • внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу;
  • послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).

Для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством (п. 44.1 ПКУ).

Офіс великих платників ДФС в ІПК від 13.06.2017 р. №614/ІПК/28-10-01-03-11 повідомляє, що для врахування витрат на маркетингові послуги під час обчислення об'єкта оподаткування необхідно підтвердити:

  • безпосередній зв'язок таких витрат із госпдіяльністю платника податків;
  • витрати первинними документами, обов'язковість ведення й зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку, та іншими документами, установленими розд. II ПКУ.

Первинні документи повинні містити обов'язкові реквізити, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Тобто, для чіткого відстеження складу та обсягу придбаних маркетингових послуг замовнику достатньо отримати від виконавця такі документи:

  • акт наданих послуг;
  • звіт виконавця щодо надання маркетингових послуг;
  • висновки та рекомендації до звіту, а також матеріали проведеної роботи залежно від виду маркетингових послуг. 

Відповідно до п. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Вартість маркетингових послуг, як витрати, що пов'язані з реалізацією (збутом) продукції (товарів, робіт, послуг) включаються до витрат на збут (абз. 6 п. 19 П(С)БО 16). 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік робіт із встановлення охоронної сигналізації в адміністративному приміщенні підприємства
    Підприємство отримало від стороннього виконавця роботи із встановлення охоронної сигналізації у своєму адміністративному приміщенні, яке належить підприємству на праві власності і обліковується у складі основних засобів, як будівля. Як ці роботи відобразити в бухобліку?
    Сьогодні 10:1091
  • Бухгалтерський облік заохочень від банку
    ТОВ отримує від банку «Монобанк» заохочення у вигляді відсотка від суми виплаченої зарплати. Ці надходження мають призначення платежу «Виплата заохочення». Як правильно відобразити ці кошти в бухобліку та як вони впливають на оподаткування (ПДВ, єдиний податок, податок на прибуток)?
    08.09.202524
  • Як обліковувати штрафи за порушення ПДР лізингоотримувачем?
    Юрособа, платник податків на загальних підставах, взяла автомобіль у фінлізинг для здійснення госпдіяльності. Водії під час використання авто інколи порушували правила дорожнього руху, за що нараховувались штрафи лізингодавцеві. Лізингоотримувач компенсував лізингодавцю такі штрафи згідно з виставленим рахунком. Як лізингоотримувачу обліковувати таку операцію? Які її податкові наслідки?
    08.09.202517
  • Як відобразити запаси в обліку, якщо постачальник надає накладну несвоєчасно?
    Постачальник товарів - ФОП ненадав первинні документи. Будівельні матеріали відвантажив без первинних документів у липні 2025 р., а видаткові накладні виписав у серпні 2025 р. На наше прохання переписати липнем - відмовився.Будівельні матеріали, які ми отримали, використали у липні згідно з актами виконаних робіт і відомостів (роботи виконувались бюджетним організаціям за бюджетні кошти). Як нам бути в даному випадку?Як доказати використання будівельних матеріалів в липні,якщо ФОП виписав накладну в серпні?
    08.09.2025839
  • Втрата товару при транспортуванні: облікові та податкові наслідки
    Підприємство купує олію наливом і перевозить її своїм транспортом. Під час зважування олії на складі отримувача виявилась нестача (порівняно з документами) в 30 кг. Як її відобразити в обліку? Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ? Чи можна це вважати втратами в межах норм?
    05.09.202547