• Посилання скопійовано

Технічні умови та висновок СЕС: бухгалтерський та податковий обліки

Підприємство замовило у сторонньої організації виготовлення ТУ, вартість яких склала 9 тис. грн, та подало документи на виготовлення висновку СЕС на цю продукцію ( вартість 12 тис. грн). Як обліковувати ці операції в бухобліку та що з оподаткуванням податком на прибуток?

Бухгалтерський та податковий облік ТУ

Бухоблік

Відповідно до п. 3 П(С)БО 8 нематеріальний актив - немонетарний актив, який не має матеріальної форми та може бути ідентифікований.

Відповідно до ст. 1 Закону «Про стандартизацію» технічні умови – це нормативний документ, що встановлює технічні вимоги, яким повинна відповідати продукція, процес або послуга, та визначає процедури, за допомогою яких може бути встановлено, чи дотримані такі вимоги.

Відповідно до ч. 3 ст. 16 Закону «Про стандартизацію» право власності на стандарти, кодекси усталеної практики і технічні умови, прийняті підприємствами, установами та організаціями, і видані ними каталоги належать відповідним підприємствам, установам та організаціям.

Серед об’єктів авторських прав, які наведені у ст. 8 Закону  «Про авторське право і суміжні права», технічні умови окремо не виділені. На нашу думку, технічні умови є об’єктом авторського права (як інший твір) і тому вони повинні класифікуватися в бухгалтерському та податковому обліку як нематеріальний актив.

Отже, в бухобліку нематеріальні активи обліковуються на рахунку 12 «Нематеріальні активи», субрахунку 125 «Авторське право та суміжні з ним права».

Відповідно до п. 11 П(С)БО 8 первісна вартість придбаного нематеріального активу складається з ціни (вартості) придбання (крім отриманих торговельних знижок), мита, непрямих податків, що не підлягають відшкодуванню, та інших витрат, безпосередньо пов'язаних з його придбанням та доведенням до стану, у якому він придатний для використання за призначенням. За умовами запитання первісною вартістю технічних умов буде сума 9000 грн.

Відповідно до п. 25 П(С)БО 8 нарахування амортизації нематеріальних активів здійснюється протягом строку їх корисного використання, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс).

Нематеріальні активи з невизначеним строком корисного використання амортизації не підлягають. До нематеріальних активів з невизначеним строком корисного використання належать ті, щодо яких підприємством/установою не визначено обмеження строку, протягом якого очікується збільшення грошових коштів (чи їх еквівалентів) від використання таких нематеріальних активів.

Далі, згідно з п. 26 П(С)БО 8 при визначенні строку корисного використання об'єкта нематеріальних активів слід ураховувати:

  • строки корисного використання подібних активів;
  • моральний знос, що передбачається;
  • правові або інші подібні обмеження щодо строків його використання;
  • очікуваний спосіб використання нематеріального активу підприємством/установою;
  • залежність строку корисного використання нематеріального активу від строку корисного використання інших активів підприємства/установи.

Тобто при визначенні строку корисного використання ТУ слід взяти до уваги, чи видані вони на певний строк чи безстроково, чи є певні строки, на які планується виробництво відповідної продукції за цими ТУ, і т.п. Якщо такі строки не визначені, зокрема, ТУ створено без обмеження строку їх дії, то такі ТУ не амортизуються.

Для нарахування амортизації нематеріальних активів підприємство може застосовувати строки їх корисного використання, встановлені пп. 138.3.4 ПКУ (для авторських прав – відповідно до правовстановлюючого документа, але не менше ніж 2 роки).

Відповідно до п. 27 П(С)БО 8 метод амортизації нематеріального активу обирається підприємством/установою самостійно, виходячи з умов отримання майбутніх економічних вигод. Якщо такі умови визначити неможливо, то амортизація нараховується із застосуванням прямолінійного методу. Розрахунок амортизації при застосуванні відповідних методів нарахування здійснюється згідно з Положенням (стандарту) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби". Найчастіше для НМА застосовується прямолінійний метод амортизації.

 

Податковий облік

Відповідно до пп. 14.1.120 ПКУ нематеріальні активи – право власності на результати інтелектуальної діяльності, у тому числі промислової власності, а також інші аналогічні права, визнані об'єктом права власності (інтелектуальної власності), право користування майном та майновими правами платника податку у встановленому законодавством порядку, у тому числі набуті у встановленому законодавством порядку права користування природними ресурсами, майном та майновими правами.

Відповідно до пп. 138.3.1 ПКУ розрахунок амортизації нематеріальних активів здійснюється відповідно до національних П(С)БО  або МСФО з урахуванням обмежень, встановлених пп. 14.1.138 ПКУ, пп. 138.3.2-138.3.4 ПКУ. При такому розрахунку застосовуються методи нарахування амортизації, передбачені НП(С)БО, крім "виробничого" методу.

Для розрахунку амортизації відповідно до положень цього пункту визначається вартість основних засобів та нематеріальних активів без урахування їх переоцінки (уцінки, дооцінки), проведеної відповідно до положень бухгалтерського обліку.

 

Бухгалтерський та податковий облік витрат на виготовлення висновку СЕС

Відповідно до п. 15.7 П(С)БО 16, витрати на обслуговування виробничого процесу (оплата праці загальновиробничого персоналу; відрахування на соціальні заходи, медичне страхування робітників та апарату управління виробництвом; витрати на здійснення технологічного контролю за виробничими процесами та якістю продукції, робіт, послуг) потрапляють до загальновиробничих витрат. Отже, витрати на сертифікацію власної продукції потраплять до загальновиробничих і відображають їх на рахунку 91.

Хоча слід враховувати, що витрати на сертифікацію у більшості випадків стосуються сертифікації конкретного виду продукції. А отже, у принципі такі витрати можна відобразити у складі собівартості продукції. Тоді проведення будуть відповідно Дт 23 «Виробництво» — Кт 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» (або 685 «Розрахунки з іншими кредиторами»).

Вартість переданих зразків продукції, які використано для проведення тестування, теж потрапить на дебет рахунка 91 або 23.

Для цілей оподаткування податком на прибуток такі витрати враховуються при формуванні фінрезультата до оподаткування, який є об’єктом оподаткування відповідно до п. 134.1.1 ПКУ. Коригування фінрезультату для цієї ситуації не передбачено.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік безоплатно отриманого акційного товару
    Підприємство в рамках акції отримало від постачальника товар з нульовою вартістю для подальшого продажу. Як коректно оприбуткувати такий безоплатно отриманий товар у бухгалтерському обліку? Як відобразити в бухобліку його подальшу реалізацію?
    03.07.202517
  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202530
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.2025239
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025781
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202547