• Посилання скопійовано

Оренда автомобіля у директора: що з податками?

Підприємство на ЄП (5%), основний вид діяльності - здавання в оренду нежитлових приміщень, на балансі має авто. Директор, зареєстрований як ФОП (ІІІ група, 5%), бажає здавати в оренду своє власне авто підприємству. Чи є обмеження та які податки при цьому слід буде платити?

Перш за все слід зазначити, що відповідно до ч. 3 ст. 238 ЦКУ представник не має права вчиняти правочини від імені особи, яку він представляє, у своїх інтересах або в інтересах іншої особи, представником якої він одночасно є. Тому директор, як представник підприємства (орендар) не може при укладанні договору оренди авто одночасно підписувати його і як орендодавець, і як представник орендаря. Доцільно передати право підпису від підприємства в такому договорі третій особі за наказом директора.

Також слід звернути увагу на те, ким в такому договорі буде орендодавець – підприємцем чи звичайною фізособою.

Якщо договір оренди буде укладено із підприємцем, то орендна плата стане його оподаткованим підприємницьким доходом. ФОП ІІІ групи може надавати послуги будь-кому. А щоб отримувати такий дохід, платник єдиного податку повинен мати відповідний вид діяльності в Реєстрі платників єдиного податку. Якщо цього немає, то перш, ніж отримати перший дохід (в ідеалі – до укладання договору) слід внести зміни до Реєстру. Якщо цього не зробити, підприємець з наступного кварталу після отримання такого доходу, повинен буде перейти на загальну систему оподаткування. Податківці нагадують про це тут.

Договір оренди на автомобіль підприємством з фізичною особою оформляється письмово згідно зі ст. 799 ЦКУ. При цьому, такий договір оренди варто нотаріально посвідчити, інакше договір можуть визнати недійсним. Наразі є судова практика, в якій доводиться, що договір оренди із ФОП не обов’язково посвідчувати нотаріально, але якщо підприємство не готове відстоювати свої інтереси в суді, краще про цей ризик подбати одразу. 

Також слід звернути увагу на те, що витрати, пов'язані з використанням транспортного засобу, в тому числі зі сплатою податків та інших платежів, несе орендар (ч. 2 ст. 801 ЦКУ). А ось страхування транспортного засобу здійснюється орендодавцем (ч. 1 ст. 802 ЦКУ).  Це слід врахувати при укладанні договору оренди, в якому може бути передбачено компенсацію понесених витрат, зокрема, орендарем орендодавцю.

Як правило, факт передачі автомобіля орендарю засвідчується в акті приймання-передачі транспортного засобу, в якому, крім обов’язкових реквізитів первинного документу, бажано вказати дані, що ідентифікують автомобіль, погоджену сторонами вартість автомобіля, а також можливі технічні дефекти для уникнення відповідальності орендаря за такі дефекти під час повернення автомобіля.

 

Відображення в обліку

В бухгалтерському обліку відповідно до п. 8 П(С)БО 14 під час підписання акту прийому-передачі орендар зараховує орендований автомобіль на забалансовий рахунок 01 «Орендовані необоротні активи» за вартістю, зазначеною в договорі оренди.

Облік отриманих в оренду активів здійснюється за видами активів. Оскільки орендовані основні засоби не є власністю підприємства та не перебувають на його балансі, то відповідно і амортизація на них не нараховується.

Витрати у вигляді орендної плати та витрати, пов’язані з експлуатацією автомобіля, є поточними витратами підприємства. І списуються в залежності від напрямку такої експлуатації (на адміністративні, збутові витрати тощо). Виключення становлять ці витрати у випадку, якщо автомобіль буде використовуватися для надання послуг. В такому випадку ці витрати належатимуть до собівартості цих послуг і визнаватимуться одночасно із визнанням доходу від їх реалізації. Тобто, все за правилами визнання витрат, встановленими П(С)БО 16. 

 

Оподаткування

Якщо в оренду автомобіль орендодавець надаватиме як ФОП, то усі доходи, які він отримуватиме, сплачуватимуться на його підприємницький рахунок (або виплачуватимуться готівкою). І податки з них має сплачувати сам ФОП-орендодавець.Але за умови, якщо надасть орендарю певні документи.

Як роз’яснюють податківці, фізична особа – підприємець – платник ЄП I – III груп надає юридичним особам та фізичним особам – підприємцям, з якими має господарські відносини, копію документу, підтверджуючого державну реєстрацію фізичної особи – підприємця (витяг або виписку з Єдиного державного реєстру, в яких зазначаються види діяльності) та копію витягу з реєстру платників ЄП.

Інакше (якщо такі документи не будуть надані або в договорі не буде зазначено, що він укладається з ФОП) дохід за договором оренди повинен буде оподатковуватись як дохід звичайної фізособи.

Дохід у вигляді орендної плати (який зазначається в договорі) від здачі в оренду автомобіля є оподатковуваним доходом фізичної особи відповідно до пп. 164.2.5 ПКУ. При цьому нарахувати і сплачувати суму ПДФО  до бюджету має підприємство (орендар) за ставкою 18% від суми доходу, отриманого у вигляді орендної плати. Також ця сума відображається в ф. №1ДФ за ознакою доходу «127».

Такий дохід оподатковується і військовим збором за ставкою 1,5%.

Що стосується витрат на утримання автомобіля, які виникають у зв’язку із його експлуатацією та підтриманням у тому стані, в якому він був одержаний в оренду, оскільки вони покладаються на орендаря, то вони не є доходом фізичної особи-орендодавця.

А ось у випадку, якщо такі витрати здійснить орендодавець з подальшою їх компенсацією орендарем, то у фізичної особи-орендодавця виникне оподатковуваний дохід. Який саме, залежить від того, як це буде визначеного договором (і розумітиметься податківцями). Як правило, якщо така компенсація буде передбачена договором оренди,  податківці вважають таку компенсацію складовою орендної плати (за аналогією до компенсації комунальних платежів при оренді нерухомого майна (див. тут).

 

ЄСВ

Відносини, що виникають між фізичною особою і юридичною особою, регулюються главою 58 ЦКУ і не мають ознак правовідносин, що регулюють виконання робіт або надання послуг. Тому керуючись листом ПФУ від 10.08.2011 р.  №16534/03-20 при сплаті на користь фізичної особи орендної плати згідно з договором оренди транспортного засобу ЄСВ не нараховується. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    26.04.20245
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024161
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202456
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202425
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202449