• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку оприбуткування та продаж металобрухту

Підприємство ліквідує основний засіб. У результаті такої ліквідації оприбутковує металобрухт. Згодом його продає. Як відобразти всі господарські операції в обліку? Які наслідки чекають на підприємство щодо податку на прибуток та ПДВ?

Податок на прибуток. Слід зазначити, що відповідно до п. 134.1 ПКУ з 01.01.2015 року об’єктом оподаткування податком на прибуток є скоригований на податкові різниці, у випадках їх застосування, фінансовий результат, який визначений за правилами П(С)БО або МСФЗ. Підприємства, які мають суму річного доходу визначеного за правилами бухобліку за останній річний період більшу за 20 млн грн, зобов’язані відкоригувати фінансовий результат до оподаткування на податкові різниці.

У разі застосування податкових різниць відповідно до п. 138.2 ПКУ фінрезультат потрібно буде:

  • збільшити на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.
  • зменшити на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень цієї статті Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.

Слід зазначити, що розд. ІІІ ПКУ не визначено податкових різниць, які б виникали при оприбуткуванні активів від списання основних засобів (металобрухту) та їх реалізації.

Отже, якщо в податковому обліку такий ОЗ замортизований не повністю, то може виникнути податкова різниця. Якщо ж в податковому обліку цей ОЗ теж повністю замортизовано, то податкова різниця не виникне.

ПДВ. Відповідно до п. 189.9 ПКУ у разі якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

При цьому нараховувати ПДВ можна оминути, якщо підприємство зможе доказати, що основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку:

  • з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили;
  • в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку;
  • в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Детальніше про це розглянуто у консультації: Ліквідація основних засобів: коли подавати документ про знищення?

Також слід пам’ятати, що відповідно до п. 189.10 ПКУ у разі якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримуються комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов'язання з ПДВ.

Тож виходить, що при оприбуткуванні металобрухту у результаті ліквідації основних засобів не потрібно нараховувати ПДВ.

При продажу оприбутковуваного металобрухту слід пам’ятати, що згідно з п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПКУ до 01.01.2017 року продовжено режим звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД.

Переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 01.01.2017 р., звільняються від обкладення ПДВ, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 року №15. До 01.01.2017 р. дію режиму звільнення від оподаткування ПДВ для операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних та кольорових металів.

Порядок складання ПН щодо звільнених операцій розглянуто у аналітиці: Нова податкова накладна: правила складання та практичні приклади заповнення.

Документальне підтвердження

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Тож для відображення в бухобліку операції зі списання основного засобу має бути складений відповідний первинний документ.

Відповідно до п. 1 Наказу Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.1995 р. №352 для оформлення вибуття основних засобів у разі їх списання застосовується Акт на списання основних засобів (форма № ОЗ-3), а для автотранспортних засобів — Акт на списання автотранспортних засобів (форма №ОЗ-4).

У цих формах зазначають витрати на списання, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від ліквідації об’єктів. Обидві форми складаються у двох примірниках постійно діючою комісією та затверджуються керівником підприємства чи вповноваженою на те особою. Перший примірник акта передається до бухгалтерії, другий — залишається в особи, відповідальної за зберігання основних засобів, і є підставою для здачі на склад металобрухту результаті їх списання.

Бухоблік оприбуткування та реалізації металобрухту

При оприбуткуванні отриманого від ліквідації ОЗ металобрухту слід зробити проведення: Д-т 209 «Інші матеріали» — К-т 746 «Iнші доходи». Проводки щодо списання основного засобу можна подивитися у матеріалі: Відображаємо в обліку списання зношених основних засобів.

Але при оприбуткуванні відходів, в т. ч. металобрухту слід пам’ятати, що відповідно до п. 9 П(С)БО 9 запаси визнаються активом, якщо існує імовірність того, що підприємство/установа отримає в майбутньому економічні вигоди, пов'язані з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена. 

Тобто, ставити металобрухт на баланс та визнавати певні доходи слід тільки в тому разі, якщо підприємство передбачає використовувати цей металобрухт як актив, у власній господарській діяльності, в тому числі, шляхом його подальшої реалізації. При цьому оприбутковується цей металобрухт за справедливою вартістю (п. 12 ПСБО 9), якою в цьому випадку буде ціна можливої реалізації. 

У разі продажу таких активів потрібно буде зробити проведення:

  • Д-т 943 К-т 209 – на вартість оприбуткованого та реалізованого металобрухту,
  • Д-т 36 К-т 712 – нарахований дохід від реалізації інших оборотних активів. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухгалтерський облік гарантійного та реєстраційного внеску
    Підприємство приймає участь в декількох аукціонах щодо оренди та придбання нерухомості державної та комунальної власності. Як відобразити в обліку сплату реєстраційного та гарантійного внеску?
    Сьогодні 15:233
  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024141
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202455
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202424
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202447