• Посилання скопійовано

Оприбуткування обладнання при включені його вартості у вартість виконаних робіт

Підписано договір, що передбачає включення виконання робіт, вартість обладнання і витратних матеріалів у вартість робіт. Невід'ємною частиною договору є Специфікація, в якій вказано кількість і вартість обладнання. Підписано Акт виконаних робіт на всю суму Договору. Які документи є правильними для оприбуткування обладнання?

Відповідно до ч. 2 ст. 628 ЦКУ сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться у змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті змішаного договору.

Зазвичай в змішаних договорах можна визначити, яка частина договору належить до того чи іншого виду. Наприклад, це може бути договір поставки складного технологічного обладнання, що вимагає монтажу на підприємстві покупця (при цьому можливі варіанти - за участю фахівців продавця, з навчанням співробітників покупця і т.д). Для оформлення такої угоди може бути розроблений один документ - договір, що включає власне умови поставки обладнання, умови виконання монтажних робіт та інші умови - по наданню послуг з навчання працівників і т.п.

В даному випадку в договорі містяться елементи двох договорів: 

  • Договір купівлі-продажу обладнання. Інформація про предмет договору купівлі-продажу обладнання та про вартість послуг міститься в специфікації до договору.
  • Договір виконання робіт з встановлення та налагодження обладнання, до вартості яких включається вартість витратних матеріалів. 

За умовами запитання фактично оформлено один первинний документ – акт виконаних робіт, в якому загальною сумою наведено вартість самого обладнання та супутніх робіт. Перелік та вартість самого обладнання можна визначити лише за даними специфікації до договору, а в акті вона не зазначена.

Специфікація до договору є його невід’ємною частиною, отже, вона не є первинним документом, що підтверджує здійснення такої господарської операції, як передання права власності на обладнання. Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік первинний документ - документ,  який  містить  відомості  про господарську  операцію. Специфікація не містить відомостей про здійснену господарську операцію, це тільки намір сторін здійснити купівлю-продаж обладнання, що вказане у такій специфікації. На дату підписання специфікації обладнання фактично ще не передане, отже, факт передання обладнання у власність покупця повинен підтверджуватися іншим документом.

За фактом виконання робіт щодо налагодження та встановлення обладнання було оформлено акт виконаних робіт. В цьому акті окремо не виділено вартість обладнання та вартість робіт, з чого не можна дістати інформацію про фактичну вартість кожної окремої господарської операції. На нашу думку, співпадіння суми акта та специфікації до договору може підтверджувати факт передання обладнання покупцю лише опосередковано. Не виключено, що фактично могло бути передано інше обладнання на таку ж суму, тобто умови специфікації могли бути не виконані.

Щоб оприбуткувати саме те обладнання, яке фактично було встановлено, потрібно мати первинний документ, в якому міститься інформація про те, коли і яке саме обладнання і на яку вартість було встановлено. Звісно, вартість робіт з його встановлення теж слід зафіксувати окремою сумою.

Як правило, за договором купівлі-продажу обладнання оформлюється видаткова накладна, при цьому на вартість супутніх робіт може оформлюватися акт виконаних робіт. На нашу думку, допускається складання одного документа, в якому потрібно зазначити окрему інформацію як про встановлене обладнання (найменування, кількість, ціна, вартість) так і про виконані супутні роботи (теж найменування, кількість, ціна і вартість робіт).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202521
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202532
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202558
  • РК до ПН на аванс за ОЗ: зміна курсу євро та кількості
    Підприємство отримало аванс (45% вартості) за основний засіб з прив'язкою до курсу євро та зареєструвало податкову накладну із зазначенням кількості 0,45. На дату відвантаження ОЗ курс євро змінився. Як коректно скласти РК для зміни ціни та збільшення кількості до 1 одиниці ОЗ в ПН? Які встановлені терміни для реєстрації такого РК?
    10.06.202545
  • Оренда у засновника: облік витрат та податок на прибуток
    ТОВ орендує у свого засновника частину його приватного житлового приміщення для господарських потреб (розміщення бухгалтера). Чи має право ТОВ включати орендну плату до витрат, що формують фінрезультат до оподаткування? За яких умов такі витрати можуть бути не визнані контролюючим органом?
    09.06.20251 085