• Посилання скопійовано

Податкові наслідки надання приміщення у позичку неприбутковою організацією

Чи має право неприбуткова організація надавати у позичку приміщення підприємству (засновником якого є така організація), підприємцю або іншим неприбутковим організаціям? Які податкові наслідки для надавача та отримувача такої позички?

Нагадаємо, що пп. 133.4.2 ПКУ для неприбуткових організацій встановлено вимогу, згідно з якою доходи (прибутки) такої неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

При цьому, тернопільські податківці зауважували, що у разі, якщо придбані неприбутковою організацією товарно-матеріальні цінності або основні засоби використовуються не за цільовим призначенням, то така неприбуткова організація повинна розрахувати податкове зобов’язання з податку на прибуток у розмірі 18%, виходячи із балансової вартості використаних за нецільовим призначенням активів.

Таким чином, неприбуткова організація може надавати приміщення у позичку, однак лише у тому випадку, якщо таке надання передбачено установчими документами такої неприбуткової організації та відповідає її меті та цілям. В інакшому випадку це буде розцінено податківцями як використання доходів неприбуткової організації не за призначенням і призведе до втрати статусу неприбутковості та оподаткування таких доходів податком на прибуток у розмірі 18%.

Разом з тим неприбуткова організація продовжує нараховувати амортизацію на таке приміщення і включає її до складу витрат із відповідним відображенням у звіті про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації.

 

ПДВ

Згідно з пп. «б» пп. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Своєю чергою, за пп. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Однак, база оподаткування операцій з постачання послуг в даному випадку не може бути нижче звичайних цін.

Отже, якщо організація є платником ПДВ, то при наданні приміщення у позичку вона зобов'язана нараховувати ПЗ з ПДВ виходячи із звичайних цін оренди такого приміщення та складає дві податкові накладні:

  • одну на фактично ціну наданої послуги (оскільки послуга надається безоплатно, то база оподаткування в такій ПН буде становити 0);
  • другу на суму звичайної ціни оренди такого приміщення з типом причини 15 – Складена на суму перевищення бази оподаткування, над фактичною ціною постачання.

 

Наслідки для позичкоотримувача

Що ж до податкових наслідків для позичкоотримувача, то тут необхідно виходити з його системи оподаткування. Якщо це платник податку на прибуток, то така позичка не впливає ані на склад його доходів, ані на склад витрат. Разом з тим права на ПК з ПДВ у такого платника також не буде (на нього податкова накладна складається на 0). Не вплине така операція і на склад доходів та витрат іншої неприбуткової організації.

А ось, якщо отримувачем позички є платник ЄП, то вважаємо, що податківці будуть наполягати на виникненні доходу у такого платника податку виходячи із звичайних цін на таку оренду (як безоплатно отримані послуги). Детальніше позицію податківців ми розглядали тут.

Бухгалтерський облік операцій з надання та отримання майна у позичку ми розглядали у цій статті.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202521
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202552
  • РК до ПН на аванс за ОЗ: зміна курсу євро та кількості
    Підприємство отримало аванс (45% вартості) за основний засіб з прив'язкою до курсу євро та зареєструвало податкову накладну із зазначенням кількості 0,45. На дату відвантаження ОЗ курс євро змінився. Як коректно скласти РК для зміни ціни та збільшення кількості до 1 одиниці ОЗ в ПН? Які встановлені терміни для реєстрації такого РК?
    10.06.202544
  • Оренда у засновника: облік витрат та податок на прибуток
    ТОВ орендує у свого засновника частину його приватного житлового приміщення для господарських потреб (розміщення бухгалтера). Чи має право ТОВ включати орендну плату до витрат, що формують фінрезультат до оподаткування? За яких умов такі витрати можуть бути не визнані контролюючим органом?
    09.06.20251 018
  • Призначення платежу при виплаті дивідендів фізособам
    Яке правильне призначення платежу потрібно вказувати при виплаті дивідендів фізичним особам – резидентам та нерезидентам України?
    09.06.2025432