• Посилання скопійовано

Будівельна опалубка: як оприбуткувати?

Як оприбуткувати будівельну опалубку, яку будівельне товариство придбало для власних цілей та надання в оренду?

Запитання: 

Як оприбуткувати будівельну опалубку, яку будівельне товариство придбало для власних цілей та надання в оренду?

Загальна вартість усіх елементів складає 150 тис. грн. Окремі елементи (щит опалубки – 5000 грн, гайки кріплення – 1000 грн тощо) можуть надаватися в оренду окремо.

 

Відповідь:

Насамперед зазначимо, що опалубка в сучасному будівництві – це допоміжна конструкція з дерева, металу або інших матеріалів, яка призначена для надання монолітним конструкціям з бетону, залізобетону, ґрунтової суміші, інших будівельних розчинів певних параметрів – таких як форма, геометричні розміри, положення в просторі, структура поверхні тощо.

Опалубка чи опалубкова система складається з формотворчих елементів, що підтримують конструкцій та кріплення. Після затвердіння будівельного розчину опалубку зазвичай видаляють. Процес демонтажу опалубки називається розпалублюванням. Існує також незнімна опалубка, яка не видаляється, а стає частиною будівельної конструкції.

У примітці до пп. 5.4.16 Національних стандартів України (ДСТУ) із ціноутворення в будівництві, зокрема ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва», затверджених наказом Мінрегіонбуду від 05.07.2013 р. №293 зазначено, що матеріали, вироби та конструкції, що враховуються у зворотних сумах, слід відрізняти від так званих матеріалів, що обертаються (опалубка, кріплення тощо), які застосовуються відповідно до технології будівельного виробництва багаторазово при виконанні окремих видів будівельних робіт. Багаторазову їх оборотність враховано в кошторисних нормах на відповідні конструкції та види робіт.

У пп. 4.3.4.1 Настанови щодо визначення загальновиробничих і адміністративних витрат та прибутку у вартості будівництва ДСТУ-Н Б Д.1.1-3:2013 встановлено, що до витрат, які враховуються у вартості будівництва окремо належать, зокрема, витрати на оренду основних засобів (риштування, опалубка).

Отже, опалубку з усіма її складовими елементами слід обліковувати у складі основних засобів.

Основні засоби в абз. 8 п. 4 П(С)БО 7 визначені як матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва/діяльності або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних і соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких більше одного року (або операційного циклу, якщо він довший за рік).

Відповідно до абз. 9 п. 4 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів – це:

  • закінчений пристрій з усіма пристосуваннями і приладдям до нього;
  • конструктивно відокремлений предмет, призначений для виконання певних самостійних функцій;
  • відокремлений комплекс конструктивно з'єднаних предметів однакового або різного призначення, що мають для їх обслуговування загальні пристосування, приладдя, керування та єдиний фундамент, унаслідок чого кожен предмет може виконувати свої функції, а комплекс - певну роботу тільки в складі комплексу, а не самостійно;
  • інший актив, що відповідає визначенню основних засобів, або частина такого активу, що контролюється підприємством/установою.

Якщо один об'єкт основних засобів складається з частин, які мають різний строк корисного використання (експлуатації), то кожна з них може визнаватися в бухобліку як окремий об'єкт основних засобів.

Підприємства також можуть установлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу малоцінних необоротних матеріальних активів (п. 5 П(С)БО 7).

З метою визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток основні засоби в пп. 14.1.138 ПКУ визначені як матеріальні активи, що призначаються платником податку для використання у його госпдіяльності, вартість яких перевищує 6000 грн і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

При цьому відповідно до пп. 138.3.3 ПКУ мінімально допустимий строк амортизації основних засобів та інших необоротних активів групи 6 (інструментів, приладів, інвентарю, меблів) становить 4 роки.

У бухобліку нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації (п. 23 П(С)БО 7).

Суму нарахованої амортизації всі підприємства відображають збільшенням суми витрат підприємства та зносу основних засобів (п. 30 П(С)БО 7).

Враховуючи, що підприємство планує використовувати опалубку одночасно для виконання будівельно-монтажних робіт власними силами та надання в оренду, то суму нарахованої амортизації необхідно розподіляти між витратами кожного виду діяльності.

 

Використання опалубки при виконанні будівельно-монтажних робіт

Відповідно до п. 13 П(С)БО 18 до складу витрат, безпосередньо пов'язаних з виконанням будівельного контракту, належать прямі матеріальні витрати, прямі витрати на оплату праці, інші прямі витрати (включаючи вартість виконаних субпідрядниками робіт) згідно з П(С)БО 16.

До складу загальновиробничих витрат включаються передбачені П(С)БО 16 витрати на управління, організацію та обслуговування будівельного виробництва з розподілом між об'єктами будівництва з використанням бази розподілу при нормальній потужності (пропорційно прямим витратам; обсягам доходів; прямим витратам на оплату праці; відпрацьованому будівельними машинами і механізмами часу тощо) (п. 14 П(С)БО 18).

Перелік загальновиробничих витрат будівельної організації наведено у додатку 2 Методичних рекомендації №573.

До витрат на організацію робіт на будівельних майданчиках та вдосконалення технології, наведених у п. 4 глави 2 цього Переліку, включається амортизація та витрати на проведення поточного ремонту пристроїв та обладнання, що належать до складу основних засобів та не передбачені у прямих витратах, зокрема, переносних металевих і дерев'яних драбин, інвентарних металевих верстатів та риштувань.

Отже, нарахування амортизації відображається проведенням ДТ 91 КТ 131.

 

Надання в оренду

Відповідно п. 17 П(С)БО 14 дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом (КТ рахунку 712) відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди. На суму заохочення орендаря щодо продовження або укладення нової орендної угоди орендодавцем зменшуються протягом строку оренди доходи від орендної плати.

Найбільша Facebook-сторінка для бухгалтерів в Україні

Витрати орендодавця з укладення угоди про операційну оренду (юридичні послуги, комісійні винагороди) визнаються іншими операційними витратами того звітного періоду, у якому вони мали місце (п. 18 П(С)БО 14).

Отже, нарахування амортизації також відображається проведенням ДТ 949 КТ 131.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Як впливає спільна діяльність на податок на прибуток?
    Між ТОВ (резидент України) та іноземною компанією укладено договір про спільну діяльність. Чи потрібно відображати надходження грошових коштів за договором про СД в декларації з податку на прибуток ТОВ? Чи виникає об'єкт оподаткування цим податком при надходженні грошових коштів за договором про СД?
    27.06.202513
  • Як отримати дивіденди від дочірнього підприємства?
    ТОВ «А» володіє 100% корпоративних прав свого дочірнього приватного підприємства «Б» (тобто є його материнською компанією). Учасники ТОВ «А» вирішили спрямувати чистий прибуток дочірнього підприємства «Б» на виплату дивідендів. Чи може дочірнє підприємство нарахувати дивіденди безпосередньо учасникам ТОВ «А»? За який період можлива виплата дивідендів?
    25.06.202519
  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202522
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202537
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202560