За умовами цього запитання бухгалтер продавця веде бухоблік і податковий облік ПДВ у розрізі договорів. Тобто заборгованість виводиться в цілому за довором, та складаються податкові накладні за першою подією в рамках договору. А бухгалтер покупця веде облік у розрізі рахунків, виписаних у рамках договору. І вимагає, щоб постачальник дотримувався такого порядку: при отриманні передоплати за одним рахунком складається податкова накладна, при відвантаженні товару за іншим рахунком складається ще одна податкова накладна.
Вирішити це питання можна двома способами.
Перший спосіб – це складання податкових накладних за фактом виникнення податкових зобов’язань у продавця. Під час складання податкових накладних за фактом поставки товару береться до уваги номенклатура товару, що зазначена у податкових накладних, складених за фактом передплати, якщо така передплата мала місце. Виходячи з цієї номенклатури складаються податкові накладні на подальші поставки товару та оплати.
Наприклад, за договором було виставлено рахунок, у якому зазначено:
- 100 одиниць товару А за ціною 6 грн за одиницю з ПДВ, на суму 600 грн;
- 300 одиниць товару Б за ціною 2 грн за одиницю з ПДВ, на суму 600 грн.
Всього на суму 1200 грн.
За цим рахунком було здійснено 50%-ву передплату в сумі 600 грн. В податковій накладній на передплату було зазначено:
- 50 одиниць товару А за ціною 6 грн за одиницю з ПДВ, на суму 300 грн;
- 150 одиниць товару Б за ціною 2 грн за одиницю з ПДВ, на суму 300 грн.
Всього на суму 1200 грн.
Але фактично було поставлено тільки товар Б – повністю, всі 300 одиниць на суму 600 грн. В цьому випадку слід скласти ще одну податкову накладну на другі 150 одиниць товару Б на загальну суму 300 грн, незважаючи на те, що податкова накладна на 600 грн вже складена.
Потім було здійснене постачання товару А – поставлено весь обсяг товару 100 одиниць. На дату постачання товару А слід буде скласти податкову накладну на другі 50 одиниць товару А, на загальну суму 300 грн.
Таким чином, на 50%-ву передплату буде складена податкова накладна на суму 600 грн, та за двома поставками буде складно ще дві податкові накладні по 300 грн.
Як варіант, на дату постачання повної кількості товару Б 300 одиниць можна не складати ще одну податкову накладну на 150 одиниць * 2 грн = 300 грн, а зробити розрахунок коригування до податкової накладної на передплату 600 грн, зменшивши кількість товару А на 50 одиниць та збільшивши кількість товару Б на 150 одиниць. Таким чином, у податковій накладній разом з РК буде відображено 300 одиниць товару Б.
Тоді при наступному постачанні всього обсягу товару А слід буде скласти ще одну податкову накладну, вказавши в ній 100 одиниць товару А за ціною 6 грн на загальну суму 600 грн.
Отже, вимоги покупця цілком обґрунтовані.
Другий спосіб – це застосування норми п. 201.4 ПКУ про зведені податкові накладні. Платники ПДВ в разі здійснення постачання товарів/послуг протягом періоду, за який складається така податкова накладна, постачання яких має безперервний або ритмічний характер, покупцям - платникам ПДВ - можуть складати не пізніше останнього дня місяця, в якому здійснено такі постачання, зведені податкові накладні на кожного платника податку, з яким постачання мають такий характер протягом періоду, за який складається така податкова накладна, з урахуванням усього обсягу постачання товарів/послуг відповідному платнику протягом такого місяця.
У разі якщо станом на дату складення зазначених податкових накладних сума коштів, що надійшла на поточний рахунок продавця як оплата (передоплата) за товари/послуги, перевищує вартість поставлених товарів/послуг протягом місяця, таке перевищення вважається попередньою оплатою (авансом), на суму якої складається податкова накладна у загальному порядку не пізніше останнього дня такого місяця.
Для цілей п. 201.4 ПКУ ритмічним характером постачання вважається постачання товарів/послуг одному покупцю два та більше разів на місяць.
Звертаємо увагу, що тут навіть не вимагається постачання в рамках одного договору, важливо лише постачання товарів одному покупцю, при цьому це має бути саме ритмічне чи безперервне відвантаження товару (тобто повинно бути дві та більше накладних на місяць), а не здійснення передплати.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.
Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.
Зареєструватись