• Посилання скопійовано

Визначення дати нарахування податкових зобов'язань з ПДВ

Постачальник протягом місяця відвантажує товари за двома різними рахунками одному покупцю. Протягом цього ж місяця відбувається і оплата за цими рахунками. Як визначається дата виникнення податкових зобов'язань у постачальника і податкового кредиту у покупця за цими операціями: у розрізі цих рахунків чи ні?

Традиційно господарські договори укладають у формі єдиного документа під назвою «договір», який підписується сторонами та скріплюється їхніми печатками. Втім, ст. 181 ГКУ говорить, що допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення цього виду договорів.

Необхідною умовою укладення таких договорів є фіксація у них узгоджених сторонами істотних умов договору, якими є предмет, ціна та строк його дії (ч. 3 ст. 180 ГК). Тому, якщо рахунок-фактура містить усі істотні умови договору (предмет, ціну та строк дії договору), а окремого письмового договору сторони не укладали, то можна вважати, що між сторонами укладено договір у спрощеній формі, відповідно до ч. 1 ст. 181 ГКУ.

Про це ми колись зауважували тут та тут

Згідно з пп. 14.1.191 ПКУ постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Згідно з п. 187.1 ПКУ датою виникнення ПЗ з ПДВ з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: 

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів.

Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (п. 201.7 ПКУ).

Таким чином, в розрізі кожної окремої господарської операції із постачання товарів, що врегульовано договором, слід визначати першу подію за п. 187.1 ПКУ.

Якщо сторони оформили між собою договір у спрощеній формі, тобто на підстав рахунку-фактури (без оформлення окремого письмового договору), то першу подію слід визначати в розрізі такого рахунку-фактуру. 

Якщо ж сторони оформили окремий письмовий договір на поставку стільців та столу (а рахунки виписуються в межах такого договору, як правило, із посиланням на нього), тоді облік ПДВ слід вести в розрізі цього договору. 

Наведемо приклад впливу цих різних варіантів оформлення договору купівлі-продажу на облік ПДВ у постачальника

В жовтні 2016 р. було здійснено наступні операції: 

- 03.10.2016 р. покупець оплатив за стільці 2000 грн.

-  05.10.2016 р. постачальник відвантажив стіл на суму 3000 грн. 

- 10.10.2016 р. постачальник відвантажує передоплачені стільці на суму 2000 грн. 

- 12.10.2016 р. покупець оплачує відвантажений стіл 3000 грн. 

В обліку ПДВ ці операції відобразяться так. 

Якщо загального договору не було (облік ведеться в розрізі рахунків), постачальник має визнати ПЗ 03.10.2016 р. від суми 2000 грн та 05.10.2016 р. від суми 3000 грн.

Якщо загальний договір був, постачальник має визнати ПЗ 03.10.2016 р. від суми 2000 грн, 05.10.2016 р. від суми 1000 грн і 10.10.2016 р. від суми 2000 грн. 

Але, зауважимо, що останній варіант потребує особливої уваги до номенклатури товарів, зазначених у виставлених рахунках. У випадку, якщо товар однаковий, працює та схема, яку наводимо. Якщо ж товар різний, як у нашому прикладі, і номенклатура рахунку не співпадатиме із номенклатурою накладної на відвантаження товарів, вважатиметься, що покупець змінив напрям цього платежу – заплатив за стільці, а забрав в результаті стіл, та ще й дорожчий. 

Отже, по-перше, потрібен буде лист від покупця про таку зміну, по-друге, постачальнику доведеться скласти розрахунок коригування до податкової накладної, складеної 03.10.2016 р. зі зміною номенклатури (стільці на стіл, до того ж передоплата з цілої стане частковою, бо сплачено 2000 грн, а ціна стола 3000 грн). Суми ПЗ з ПДВ це не змінить, але ось номенклатуру і кількість товару в податковій накладній – так.   

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Продали корпоративні права: що з ПДВ?
    Підприємство продало корпоративні права в іншій юрособі. Чи є ця операція об’єктом оподаткування ПДВ? Як відобразити цю операцію в декларації з ПДВ?
    16.05.20248
  • Компенсації витрат з плати за землю: що з ПДВ?
    Підприємство продало майно, яке знаходиться на частині земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні. До моменту поділу цієї ділянки і передачі в оренду підприємство виставлятиме покупцеві рахунок на компенсацію витрат з плати за землю. Чи оподатковується така операція ПДВ?
    15.05.202411
  • Громадська організація отримала безкоштовний доступ до CRM-системи від нерезидента: що з ПДВ?
    Громадська організація планує укласти договір з ФОПом щодо налаштування та підтримки CRM-системи. Компанія-нерезидент (США) безкоштовно надає організації доступ до CRM-системи. Які податкові наслідки цих операцій?
    14.05.202413
  • Коли спливає строк на відображення ПК?
    Протягом березня-липня 2022 р. підприємство придбавало за готівку пальне, суми в чеках більше 240 грн, ПН не виписувалося, ПДВ зависло на субрахунку 644. Окрім того, є завислі суми ПДВ, без ПН, за період з 2019 по 2021 рр. Коли такі суми ПДВ можна списати до складу витрат (Дт 949 Кт 644)?
    13.05.202462
  • На яку дату виникає ПЗ з ПДВ при виконанні робіт?
    Підприємство уклало договір на виконання робіт з обробітку землі з 08.04.2024 по 01.12.2024 р. Роботи виконуються поетапно протягом всього договору. Але згідно з договором акт виконаних робіт на всі етапи складається один раз після виконання всіх робіт. На яку дату слід нараховувати ПЗ з ПДВ?
    13.05.2024484