Запитання: Постачальник відвантажив товар у вересні та жовтні 2015 року. Були виписані відповідні документи та зареєстровано податкову накладну у ЄРПН. Виявилось, що докумети були виписані на старі реквізити покупця. Нині працює підприємство, яке має схожу назву, а старе не закрите, але не працює (Було зареєстровано у Луганську). Помітив це покупець досить пізно ─ в листопаді 2015 року. В листопаді були виписані розрахунки коригування на анулювання цих податкових (навіть якщо б були виписані вереснем і жовтнем, зареєстровані вони в листопаді). Тепер треба виписати і зареєструвати податкові накладні з вірними реквізитами. З роз'яснень податківців, їх треба виписати вереснем і жовтнем. Але тепер ми попадаємо на штрафні санкції у розмірі 20% суми ПДВ і треба подавати уточнюючий розрахунок за вересень. Чи можна цього якось уникнути?
Відповідь: Відповідно до п. 187.1 Податкового кодексу України (ПКУ) датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку ─ дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої ─ дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів ─ дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг ─ дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 201.4 ПКУ затверджено, що податкова накладна складається у день виникнення податкових зобов'язань з ПДВ.
Оскільки при складанні таких податкових накладних у вересні та жовтні було зазначено невірні дані про покупця, такі податкові накладні не дають права на податковий кредит цьому покупцю. Таку помилку можна виправити, але алгоритм виправлення залежить від того, які саме дані про покупця були зазначені в податкових накладних невірно.
Зокрема, якщо помилка була у тому, що невірно була зазначена адреса покупця, то, оскільки цей реквізит не є обов’язковим за п. 201.1 ПКУ, така податкова накладна дає право на податковий кредит цьому покупцю, і цю помилку можна не виправляти. Якщо ж покупець наполягає на її виправленні, то слід скласти розрахунок коригування, у якому таблична частина не заповнюється, а решта реквізитів вказуються правильні.
Якщо ж невірно були зазначені найменування покупця або його ІПН, то виправлення такої помилки має умовну назву «зміна контрагента» і щодо такого виправлення податківці давали протягом 2015 року різні роз’яснення.
Наприклад, у листі від 17.02.2015 р. №5292/7/99-99-19-03-02-17 ДФСУ зауважувала: помилка, допущена в індивідуальному податковому номері контрагента (вказано номер іншого контрагента), може бути виправлена шляхом складання двох розрахунків коригування, які заповнюються в такому порядку:
- в першому розрахунку коригування реквізити заголовної частини переносяться з податкової накладної з помилкою, а обсяг операції з постачання товарів/послуг та інші показники табличної частини заповнюються зі знаком "–";
- в другому розрахунку коригування реквізити заголовної частини вказуються без помилок, а обсяг операції з постачання товарів/послуг та інші показники табличної частини заповнюється зі знаком "+".
Але потім податківці змінили свою точку зору і надавати консультації (зокрема, у «Загальнодоступному інформаційному ресурсі» на сайті ДФСУ), що для виправлення цієї помилки слід скласти:
- розрахунок коригування, у якому реквізити заголовної частини переносяться з податкової накладної з помилкою, а обсяг операції з постачання товарів/послуг та інші показники табличної частини заповнюються зі знаком "–";
- нову податкову накладну з вірними даними.
Щодо складання нових податкових накладних потрібно пам'ятати, що вони складаються за датою виникнення податкових зобовязань з ПДВ. Тому нові правильно складені податкові накладні у листопаді 2015 року, але з датою виникнення податкових зобов'зань з ПДВ у вересні та жовтні 2015 року, будуть вважатися зареєстрованими з порушенням терміну реєстрації в ЄРПН. Як відомо, на сьогодні до платників ПДВ, які із запізненням реєструють податкові накладні, датовані після 01.10.2015 р., застосовують відповідні штрафні санкції, затверджені ст. 120-1 ПКУ. Тож, штрафна санкція буде, але тільки стосовно податкової накладної, складеної за жовтень.
Зазначимо також, що наразі в «ЗІР» міститься і така консультація:
«Відповідно до п. 21 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2014 №957 (далі – Порядок №957), у разі складання розрахунку коригування з метою виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, не пов’язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, в розрахунку коригування зазначаються виправлені дані. При цьому, відповідно до затвердженої форми розрахунку коригування у графі 2 розрахунку зазначається причина коригування.
Враховуючи зазначене у графі 2 розрахунку коригування, який складається для виправлення помилки в індивідуальному податковому номері покупця, допущеної у податковій накладній, зазначається причина коригування: «Виправлення помилки в індивідуальному податковому номері покупця».
Це дає підстави вважати, що податківці нарешті відмовилися від особливого порядку виправлення такої помилки і дозволяють її виправляти у загальному порядку, шляхом складання тільки розрахунків коригування, без заповнення табличної частини (принаймні, із заповненням тільки одного рядка, у якому вказується причина коригування, але без наведення кількості та ціни товарів), і без складання нових податкових накладних.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити