• Посилання скопійовано

Основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю

ТОВ - платник податку на прибуток на загальних підставах, платник ПДВ, працює по контракту, укладеному з іноземною компанією та надає послуги з технічної підтримки програмних продуктів за межами митної території України. Засновники ТОВ мають намір передати їй основні засоби. Як правильно оформити таку передачу?

Запитання: ТОВ «ДФ Екомітайз Інтернешнл Україна» (зареєстроване в 2015 році), платник податку на прибуток на загальних підставах, платник ПДВ, працює по контракту, укладеному з іноземною компанією (США) та надає послуги з технічної підтримки програмних продуктів за межами митної території України (місце постачання послуг територія США). Наші засновники Корпорація " Екомітайз Інтернешнл ІНК(ECOMITIZE INTERNATIONAL INC. США) мають намір передати нам основні засоби (комп'ютерна техніка та оргтехніка) як "безоплатна передача в постійне користування" з метою розвитку Товариства та сприяння підвищенню кваліфікації персоналу. Як правильно, відповідно до чинного законодавства, оформити таку передачу, та чи буде вона являтися об'єктом ПДВ та підлягати оподаткуванню на загальних підcтавах за основною ставкою?

Відповідь: Якщо така передача відбудеться, то перше, про що треба подбати, це юридичний документ, яким буде засвідчено перехід права власності від іноземної компанії до української. Це може бути договір дарування, але він може й так не називатись, головне щоб в ньому було зазначено, що одне підприємство передає іншому на безоплатній основі товаро-матеріальні цінності згідно з переліком (ми навмисно вживаємо термін товарно-матеріальні цінності, а не ОЗ, тому що на момент передачі ще не можливо точно визначити, як Ви їх будете використовувати у господарській діяльності, до того як Ви не введете в експлуатацію ці ОЗ, вони можуть обліковуватись у Вас, наприклад, і як товар). Бажано щоб у цьому ж договорі була зазначена і вартість усіх цінностей, які передаються.


Ви зазначили, що усе що Вам планують передати придбавалось за кордоном, тому далі повинно відбуватись наступне:

1. Передані Вам товарно-матеріальні цінності треба транспортувати до митного кордону України.

2. На українській митниці визначається митна вартість того, що ввозиться, тому й бажано, щоб вартість майна на цей момент якимось чином вже була визначена. Це дозволить не робити оцінку цього майна на митниці.

3. В залежності від митної вартості визначиться і сума ввізного мита та ПДВ, які прийдеться сплатити на митниці.  

4. Далі ці товарно-матеріальні цінності транспортуються до місця знаходження українського підприємства, а там уже належним чином оприбутковуються, визначається їх первісна вартість, як окремих об’єктів ОЗ та, відповідно, вводяться в експлуатацію. 

Відносно ПДВ, то керуючись п.190.1 ПКУ можна зазначити, що базою оподаткування для товарів, що ввозяться на митну територію України, є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості цих товарів, визначеної відповідно до розділу ІІІ Митного кодексу України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті і включаються до ціни товарів. Причому відповідно до п.187.8 датою виникнення податкових зобов'язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення.

Податковий кредит у цьому випадку буде сформовано відповідно до п.198.2 ПКУ, згідно з яким для операцій із ввезення на митну територію України товарів датою віднесення сум податку до податкового кредиту є дата сплати податку за податковими зобов'язаннями згідно з пунктом 187.8 статті 187 цього Кодексу.

Тепер давайте оприбуткуємо безоплатно одержані ОЗ і введемо їх в експлуатацію. Мінфін у Рекомендаціях № 561 зазначає, що підставою для зарахування на баланс основних засобів є акт прийому-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів.

Типова форма Акту прийому-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (далі - Акт ф. № ОЗ-1) затверджена наказом Мінстату від 29.12.95 р № 352 і рекомендована для застосування. Сторони вправі скласти акт прийому-передачі в довільній формі. У такому випадку для надання йому юридичної сили слід дотримуватися норм ст. 9 Закону про бухгалтерський облік щодо змісту первинного документа.

При оформленні приймання основних засобів акт (накладна) складається в одному примірнику на кожний окремий об'єкт приймальною комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника підприємства (організації). Складання загального акта, який оформляє прийом декількох об'єктів основних засобів, допускається лише при обліку господарського інвентарю, інструменту, обладнання тощо, якщо ці об'єкти однотипні, мають однакову вартість та прийняті в одному календарному місяці.

Акт (накладна) після його оформлення з доданою технічною документацією, яка відноситься до цього об'єкта, передається до бухгалтерії підприємства, підписується головним бухгалтером і затверджується керівником підприємства, організації чи особами, на те уповноваженими.

При безкоштовній передачі основних засобів іншому підприємству акт складається у 2-х примірниках (для підприємства, що здає, і для підприємства, яке приймає основні засоби). Він є основою для складання акту на введення об'єкта в експлуатацію та визначення первісної вартості.

Досить часто сторони крім Акту ф. № ОЗ-1 складають також і звичайну накладну. Але вона, як бачимо, зайва.

Основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю. Первісною вартістю безоплатно отриманих основних засобів є їх справедлива вартість на дату отримання з урахуванням витрат, зазначених у п. 7 П (С) БО 7 «Основні засоби». Первісна вартість безоплатно отриманих основних засобів збільшується на:

• реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів;

• суми ввізного мита;

• суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (будівництвом) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству);

• витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;

• витрати на транспортування, установку, монтаж, налагодження і пуск основних засобів;

• інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів.

Якщо вартість об'єкта в договорі не вказується, то справедлива вартість об'єкта визначається приймальною комісією. З цією метою можна замовити і експертну оцінку. При цьому проведення експертної оцінки безоплатно отриманого об'єкта решти коштів не є підставою для переоцінки решти основних фондів.

Якщо об'єкт оприбутковується на підставі Акту ф. ОЗ-1 від іншого підприємства, то його балансову вартість можна прийняти на рівні залишкової вартості підприємства, яке його передає. Зазначений в Акті знос до уваги не береться.

Відомо, що витрати на придбання основних засобів вважаються капітальними вкладеннями. Відповідно, придбані основні засоби спочатку відображаються на субрахунку 152 «Капітальні інвестиції», а після монтажу, закінчення пусконалагоджувальних робіт тощо вводяться в експлуатацію і зараховуються на субрахунок 10 «Основні засоби» або 11 «Малоцінні необоротні матеріальні активи».

Безоплатно отримані основні засоби Мінфін радить оприбутковувати по-іншому. Так, у листі від 17.11.2003 р № 31-04200-04-5 / 5 570 Мінфін вказав, що вартість отриманих безоплатно основних засобів і нематеріальних активів і сума переоцінки необоротних активів до складу капітальних інвестицій не включаються і на рахунку 15 «Капітальні інвестиції» не відображаються.

Вартість таких основних засобів зараховується відразу на рахунок 10 (11) з одночасним кореспонденцією рахунка додаткового капіталу 422 «Інший вкладений капітал». А витрати, понесені з метою доведення основних засобів до експлуатаційних параметрів відображаються на рахунку 152 і списуються на збільшення їх балансової вартості.

Нарахування амортизації в бухгалтерському обліку на безоплатно отримані основні засоби здійснюється в звичайному порядку: дебетується рахунок обліку витрат того ланки виробництва, де використовується об'єкт, і кредитується субрахунок 131.

Безоплатне отримання основних фондів не призводить до виникнення доходів в момент отримання. Дохід, як зазначається в Інструкції про застосування Плану рахунків, визначається в момент нарахування амортизації. Тому, дохід від безоплатно одержаних необоротних активів, що підлягають амортизації, визначається у сумі, пропорційній величині амортизаційних відрахувань з відповідних необоротних активів одночасно з нарахуванням амортизації та зменшенням залишку додаткового капіталу.

Тобто з нарахуванням амортизації одночасно дебетується субрахунок 422 «Інший вкладений капітал» і кредитується субрахунок 745 «Дохід від безоплатно отриманих активів».

Якщо вартість безоплатно отриманих основних засобів і сума додаткового капіталу відрізняються на суму додаткових витрат, пов'язаних з доведенням безоплатно отриманих основних засобів до стану, придатного для використання із запланованою метою, то сума доходу і сума нарахованої амортизації будуть різними. Тобто дебетове сальдо на субрахунку 422 не виникає.

Для того, щоб розрахувати ці дані, можна рекомендувати вести аналітичний облік безоплатно отриманого об'єкта основних засобів та витрат на його установку на двох субрахунках.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Дрючин Дмитро

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Побутова техніка на підприємстві: що з ПДВ?
    ТОВ-платник податку на прибуток та ПДВ взяло в оренду у фізособи офісне та складське приміщення (в т ч. кухню). ТОВ придбало побутову техніку та меблі для кухні, зокрема, витяжку, пральну машину, сушарку, холодильник, газову поверхню, шафу електричну) та в офіс кондиціонер. Чи необхідно нараховувати ПЗ з ПДВ при придбанні побутової техніки?
    Сьогодні 10:234
  • Продали корпоративні права: що з ПДВ?
    Підприємство продало корпоративні права в іншій юрособі. Чи є ця операція об’єктом оподаткування ПДВ? Як відобразити цю операцію в декларації з ПДВ?
    16.05.202412
  • Компенсації витрат з плати за землю: що з ПДВ?
    Підприємство продало майно, яке знаходиться на частині земельної ділянки, яка перебуває у постійному користуванні. До моменту поділу цієї ділянки і передачі в оренду підприємство виставлятиме покупцеві рахунок на компенсацію витрат з плати за землю. Чи оподатковується така операція ПДВ?
    15.05.202412
  • Громадська організація отримала безкоштовний доступ до CRM-системи від нерезидента: що з ПДВ?
    Громадська організація планує укласти договір з ФОПом щодо налаштування та підтримки CRM-системи. Компанія-нерезидент (США) безкоштовно надає організації доступ до CRM-системи. Які податкові наслідки цих операцій?
    14.05.202414
  • Коли спливає строк на відображення ПК?
    Протягом березня-липня 2022 р. підприємство придбавало за готівку пальне, суми в чеках більше 240 грн, ПН не виписувалося, ПДВ зависло на субрахунку 644. Окрім того, є завислі суми ПДВ, без ПН, за період з 2019 по 2021 рр. Коли такі суми ПДВ можна списати до складу витрат (Дт 949 Кт 644)?
    13.05.202464