Відповідно до п. 5 Порядку №569 електронні рахунки відкриваються виключно на підставі реєстру платників податку (автоматизований банк даних платників ПДВ), який ДФС надсилає Казначейству. На підставі даних з реєстру Казначейство здійснює відкриття електронного рахунка платника ПДВ. Одним із ключових факторів, щоб підприємство потрапило до такого реєстру – факт реєстрації платником ПДВ. У такому реєстрі зазначаються найменування, податковий номер, індивідуальний податковий номер платника податку та дата реєстрації його платником податку.
Може бути так, що підприємство мало анулювання реєстрації ПДВ (або з власної ініціативи, або за рішенням податкового органу), а згодом відбулася повторна реєстрація платником ПДВ. В такому разі один рахунок може бути ще діючим для того, щоб колишній платник ПДВ із “старим” індивідуальним номером погасив свої податкові зобов’язання перед бюджетом за результатом останнього податкового періоду, а всі податкові зобов’язання задекларовані за підсумками роботи вже в статусі нового платника ПДВ будуть відбуватися через новий електронний рахунок. Відповідно до п. 8. Порядку №569 у разі повторної реєстрації особи платником ПДВ йому відкривається новий електронний рахунок. В такому разі, коли всі ПЗ до бюджету за наслідками анульованої реєстрації платником ПДВ будуть перераховані, Держказначейство самостійно закриє електронний рахунок, жодної участі від суб’єкта господарювання це не вимагатиме. Єдиний момент, якщо матиме місце відновлення реєстрації платником ПДВ за рішенням суду, відновлення матиме місце датою первинної реєстрації платником ПДВ (п. 5.10 Порядку №1130). А враховуючи п. 5 Порядку №569, що датою початку здійснення платником ПДВ операцій з використанням електронного рахунка є дата реєстрації його платником податку (для платників податку, зареєстрованих до 1 лютого 2015 р., - 1 лютого 2015 року), в такому разі новий електронний рахунок відкриватися не повинен. Проте, вважаємо, що платник повинен отримати повідомлення ДФС про реквізити його електронного рахунка.
Другий варіант, коли можливе відкриття двох електронних рахунків – це коли банки повідомляють податкову про відкриття платником податків депозитних рахунків, далі ця інформація потрапляє до реєстрів, що йдуть на Казначейство і далі вже Казначейство відкриває електронний рахунок з прив’язкою до депозитного рахунка. В такому разі цей рахунок потрібно просто ігнорувати, всі платежі та розрахунки із бюджетом потрібно здійснювати виключно із поточного рахунка на електронний (не той, де є помітка “Поточний депозит ТОВ….<назва підприєства>”).
У випадку, якщо мала місце технічна помилка, і справді підприємству відкрито два електронні рахунки, на адресу ДПІ слід надати офіційний запит із проханням роз’яснити, який рахунок слід підприємству використовувати. В противному разі є ризик того, що по одному із них буде мати місце податковий борг і згодом запуститься механізм примусового списання коштів в рахунок його погашення.
--1--
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, затверджений постановою Кабміну від 16.10.2014 р. N 569
--2--
Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, затверджене наказом Мінфіну від 14.11. 2014 р. N 1130