• Посилання скопійовано

Операції з міжнародного перевезення пасажирів оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою

Підприємство займається міжнародними перевезеннями пасажирів. Перевезення регулярні, здійснюються автобусами. За якими ставками ПДВ оподатковуються такі перевезення: 20% чи 0%?

Запитання: Підприємство займається міжнародними перевезеннями пасажирів. Перевезення регулярні, здійснюються автобусами. У керівництва постало питання щодо оподаткування поїздок ПДВ, а саме, яку ставку застосовувати: 20% чи 0%? Законом передбачено єдиний міжнародний перевізний документ, але при перевезенні пасажирів підходить тільки шляховий лист яким на сьогоднішній день і користується підприємство. При цьому також не зрозуміла позиція при діленні маршруту в межах митної території України та поза її межами, і чи взагалі потрібно це робити?

Відповідь: Статтею 1 Закону України від 5 квітня 2001 року №2344-III "Про автомобільний транспорт" міжнародним визначено перевезення пасажирів і вантажів з перетином державного кордону. 

Відповідно до підпункту 195.1.3 ПКУ операції з міжнародного перевезення пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом оподатковуються ПДВ за нульовою ставкою. Але ключовим фактом є те, що для цілей цього підпункту і застосування ставки ПДВ 0% перевезення вважається міжнародним тільки якщо воно здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.

CMR є міжнародною автомобільною накладною, що відображає шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення і саме цей товарно-транспортний документ відповідно до ст. 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" та ст. 6 Закону України "Про транзит вантажів" має супроводжувати перевезення вантажів. Для ситуації перевезення пасажирів такого документу чинним законодавством не визначено (додатково див. відповідь на питання 3 листа Мінінфраструктури від 19.09.2011 р. №7885/11/10-11).


Разом з тим, є Порядок організації регулярних, нерегулярних і маятникових перевезень пасажирів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, затверджений наказом Мінтранспорту від 09.02.2004 р. №75. Він є обов'язковим для виконання підприємствами та організаціями, перевізниками, автостанціями, автовокзалами всіх форм власності і замовниками транспортних послуг. В розділі 6 цього нормативного акту мова йде про те, що пасажирські перевізники мають використовувати шляхові листи, увага, при здійснені нерегулярних та маятникових перевезень. В нашому випадку перевезення є регулярними. Щодо регулярних міжнародних перевезень даний нормативний акт визначає лише порядок відкриття маршруту та отримання дозволу. До 15 липня 2014 діяли форми документів для регулярних пасажирських перевезень у міжнародному сполученні та Інструкція про порядок їх використання, затверджені наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 1 грудня 2006 року N 1133 (типові форми N 03 АП та N 12 АП). Але наказ Міністерства інфраструктури України  від 12 червня 2014 року N 249 відмінив ці форми. Заміни цих форм на сьогодні не розроблено. Але жодним чином підприємству не заборонено використання вже недіючих форм або ж доведеться розробляти власну форму подорожнього листа.

Чи потрібно ділити маршрут на відстані в межах України та поза її територією для застосування ставки ПДВ 0%?

У своїй Узагальнюючій податковій консультації щодо порядку оподаткування податком на додану вартість транспортно-експедиторської діяльності, затвердженій наказом ДПСУ від 06.07.2012 N 610 на запитання 6 (воно стосується перевезення вантажів, але думаємо, можна провести паралель у цьому питанні між перевезенням вантажів та пасажирів) податківці говорять про той факт, що нульова ставка ПДВ застосовується по всьому маршруту перевезення вантажів в цілому, без поділу його на відрізки в межах митної території України та поза межами митної території України, але за умови, що таке перевезення здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом, форму якого для пасажирських перевезень чинним законодавством не визначено.

 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Кловська Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    Сьогодні 17:179
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    Сьогодні 09:5415
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    Сьогодні 06:5610
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025154
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519