• Посилання скопійовано

Які наслідки, якщо не подати заяву про обов’язкову реєстрацію платником ПДВ?

ФОП – платник ЄП ІІ групи, працював з 01.01.2024 по 30.06.2024 р. Річний ліміт доходу був використаний, тому ФОП перейшов на загальну систему і призупинив діяльність. 14.10.2024 р. зателефонували податківці і сказали, що ФОП повинен зареєструватися платником ПДВ. 01.07.2024 р. на рахунок надійшли еквайрингові кошти за чеками РРО від 30.06.2024 р. Контролери вимагають виписки банку з 01.07.2024 р. і по сьогоднішній день. Що робити ФОПу?

Платники єдиного податку І, ІІ чи ІІІ групи за ставкою 5% не зобов’язані реєструватися платниками ПДВ. Але як тільки вони втрачають статус платника ЄП, їм одразу ж потрібно подивитися, який у них був обсяг операцій, що підлягають оподаткуванню ПДВ за останні 12 календарних місяців (пп. 181.1 ПКУ). І якщо він більше 1 млн грн, їм одразу після переходу на загальну систему треба реєструватися платником ПДВ.

Пунктом 183.10 ПКУ визначено, що будь-яка особа, яка підлягає обов'язковій реєстрації як платник ПДВ і не подала реєстраційну заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату ПДВ на рівні зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування. Це актуально для ситуації, коли такий платник здійснював оподатковувані ПДВ операції і повинен був нараховувати зобов’язання з ПДВ. Тоді йому доведеться сплатити ПДВ та штрафи відповідно до пп. 123.1 ПКУ з усього обсягу оподатковуваних операцій без вирахування сум податкового кредиту.

У цьому випадку ФОП не здійснював оподатковувані операції і у нього не виникало обов’язку нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ. Отже, він не понесе відповідальності, передбаченої пп. 183.10 та пп. 123.1 ПКУ, хоча й має обов’язок подати заяву про реєстрацію платником ПДВ.

Але податківці бачать, що цей ФОП перейшов на загальну систему і не зареєструвався платником ПДВ. Ці дії можуть призвести до того, що ФОП не нарахує податкові зобов’язання з ПДВ і їм доведеться це зробити самим. А це вже передбачено пп. 123.1 ПКУ – якщо податківцям довелося самим нарахувати платнику податкові зобов’язання через неправильні дії самого платника, вони нарахують ще й штраф 10% від суми нарахованого зобов’язання. Тому вони й звернули увагу на цього ФОПа.

Все вищесказане стосується ситуації, коли у ФОПа були оподатковувані операції і йому є що нараховувати. А якщо жодних операцій не було – то й ці донарахування ПДВ та 10% штрафу ФОПу не загрожують. Проте перевірку пройти доведеться, адже податківці виявили факт неподання заяви і зобов’язані перевірити цього ФОПа на предмет здійснення оподатковуваних операцій без реєстрації платником ПДВ.

Завдання ФОПа – довести, що оподатковуваних операцій після 30.06.2024 р. не було. До перевірки ФОП надає податківцям документи, які свідчать про те, що з 1 липня 2024 р. у нього не було оподатковуваних операцій – це банківські виписки (які показують відсутність оподатковуваних операцій з 01.07.2024 р.) та чеки РРО (яких вже немає після 30.06.2024 р.). Чеки РРО від 30.06.2024 р. на оплату картками, за якими кошти надійшли на рахунок ФОПа наступного дня 01.07.2024 р., належать до доходу червня, який оподаткований єдиним податком.

У поясненні можна написати про те, що:

  • ФОП повністю призупинив діяльність з 1 липня 2024 р., тому заяву про обов’язкову реєстрацію платником ПДВ не подавав;
  • ФОП прийняв рішення про зупинення діяльності виключно на власний розсуд (приміром, він вже не має можливості працювати з особистих причин, або використав річний ліміт і призупинив діяльність тощо);
  • ФОП не отримував доходів та не здійснював оподатковуваних операцій з 01.07.2024 р., тому для донарахування ПДВ за пп. 183.10 ПКУ та застосування штрафу 10% від донарахованої суми за пп. 123.1 ПКУ в цьому випадку немає об’єкта нарахування.

Можливі результати такої перевірки: донарахування ПДВ та 10% штрафу не буде, але доведеться подати заяву про реєстрацію платником ПДВ – адже цей обов’язок не зникає від того, що діяльність фактично не ведеться. Штрафів власне за неподання заяви ПКУ не передбачає.

У загальному випадку, після реєстрації платником ПДВ потрібно буде подавати декларації з ПДВ. Але пусті декларації можна не подавати відповідно до пп. 49.2 ПКУ – якщо в звітному періоді не виникають об’єкти оподаткування, то декларацію можна не подавати. Нагадаємо, що відповідно до пп. «г» пп. 184.1 ПКУ через 12 місяців, у яких не буде оподатковуваних операцій та податкового кредиту, в тому числі, якщо ФОП не подаватиме декларації, податківці анулюють його реєстрацію платника ПДВ.

Реєстрація платника ПДВ також анулюється, якщо з 1 січня 2025 року ФОП перейде на спрощену систему без ПДВ – пп. «в» пп. 184.1 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Чи враховується акциз при визначенні обсягу оподаткованих операцій для обов’язкової реєстрації платником ПДВ?
    При розрахунку загальної суми від здійснення операцій з постачання, що підлягають оподаткуванню ПДВ, нарахована протягом останніх 12 календарних місяців для визначення необхідності обов’язкової реєстрації платником ПДВ сума акцизного податку не враховується
    Сьогодні 14:5713
  • Дата РК при поверненні товару та наявності передплати
    У жовтні здійснено оплату та відвантаження товару. 3 листопада покупець повертає товар, 20 листопада продавець повертає кошти. Якою датою складати РК до ПН, якщо податкові зобов'язання з ПДВ у продавця не зменшились через наявність передплати за іншими операціями? Чи потрібні додаткові документи?
    Сьогодні 14:0954
  • Продаж електромобіля: що з ПДВ?
    Підприємство придбало новий електромобіль без ПДВ (звільнено до 31.12.2025 р.). Чи має підприємство нарахувати ПДВ при подальшому продажу цього автомобіля?
    Сьогодні 08:0475
  • Бюджетне відшкодування ПДВ після закінчення строку 1095 днів
    У Додатку 2 до декларації з ПДВ відображаються суми податкового кредиту, які виникли у травні 2022 року. На сьогодні (листопад 2025 року) вже минув строк 1095 днів із дати формування цього податкового кредиту, при цьому всі суми ПДВ були фактично сплачені постачальникам у вартості ТМЦ. Чи має підприємство право на бюджетне відшкодування за сумою цього податкового кредиту після спливу строку 1095 днів?
    04.12.202530
  • Оформлення податкових накладних при оплаті кількох рахунків одним платежем
    Покупець оплатив одним платежем два рахунки постачальника за договором поставки. Постачальник виписав дві податкові накладні згідно з рахунками. Чи правильно виписані податкові накладні? Чи можна в договорі зазначити, що податковий облік ведеться згідно з рахунками?
    04.12.20251252