Ставка ПДВ та порядок його розрахунку встановлені ст. 194 ПКУ. А саме, відповідно до пп. 194.1.1 ПКУ податок становить 20 відсотків, 7 і 14 відсотків бази оподаткування та додається до ціни товарів/послуг. Це означає, що спочаткку визначається ціна приміщення без врахування ПДВ, а вже потім сума ПДВ додається до цієї ціни. З цього і будемо виходити у наших міркуваннях.
Отже, у попередньому договорі купівлі-продажу приміщення була визначена його ціна без врахування ПДВ, і згідно цього договору неприбуткова організація вже отримала передплату в розмірі 80% від вартості приміщення без ПДВ.
Решту оплати в розмірі 20% вартості приміщення без ПДВ організація отримає після реєстрації платником ПДВ, і це вже буде оподатковувана ПДВ операція, але тільки в тій частині, що перевищує суму оплати у серпні. Тому на суму перевищення вартості приміщення над сумою отриманої оплати треба буде додати 20% ПДВ (як того вимагає пп. 194.1.1 ПКУ), і відповідно, загальна сума, що її сплатить покупець, збільшиться на суму ПДВ. Зауважимо, що це потрібно передбачити у договорі купівлі-продажу приміщення.
Якщо сторони не дійдуть згоди щодо додавання ПДВ до вартості неоплаченої частини приміщення, можна розглянути варіант зменшення ціни приміщення таким чином, щоб загальна сума з ПДВ дорівнювала вартості приміщення, узгодженій на етапі укладення договору. Тобто продавець зменшує ціну приміщення без ПДВ та додає до неї ПДВ. Це рішення теж треба буде зафіксувати в договорі.
Покажемо бухоблік кожного варіанту на умовному прикладі.
Приклад. Погоджена вартість приміщення без ПДВ – 105000 грн, за цією ціною воно продається покупцю і ця ціна зазначена у попередньому договорі. У серпні отримано 80% передплати: 80% * 105000 = 84000 грн. У жовтні приміщення буде передане покупцю і покупець повинен доплатити ще 20% вартості приміщення. 20% від 105000 грн становить 21000 грн. Залишкова вартість приміщення на дату продажу – 78600 грн.
Далі можливі два варіанти:
- Варіант А) До неоплаченої вартості приміщення додається сума ПДВ і покупець сплачує 20% від 105000 грн = 21000 грн плюс ПДВ за ставкою 20% від 21000 грн = 4200 грн, всього 21000 + 4200 = 25200 грн. Загальна сума, що буде сплачена покупцем за приміщення, становить 84000 + 25200 = 109200 грн, в тому числі 105000 грн – вартість приміщення без ПДВ, і 4200 грн – сума ПДВ на ту частину операції, яка буде здійснена після реєстрації продавця платником ПДВ.
Податкова накладна складається із зазначенням кількості 0,2 шт (тобто 20%) та ціни 105000 грн, що у підсумку дасть обсяг оподаткування без ПДВ 21000 грн та суму ПДВ 4200 грн. За цього варіанта сума ПДВ повністю покладається на покупця, загальна сума до сплати збільшилася на суму ПДВ.
- Варіант Б) Загальна сума договору, яку повинен сплатити покупець, не змінюється. Натомість ціна приміщення зменшується, тоді залишок 21000 грн, який повинен доплатити покупець, включатиме в себе ПДВ. А саме: зменшена вартість приміщення тепер становитиме 17500 грн, плюс 3500 грн ПДВ 20%, всього буде до сплати 21000 грн з ПДВ. Загальна сума, що буде сплачена покупцем за приміщення, становить 84000 + 21000 = 105000 грн, в тому числі 101500 грн – вартість приміщення без ПДВ, і 3500 грн – сума ПДВ на ту частину операції, яка здійснена після реєстрації продавця платником ПДВ. Загальна сума до сплати не змінилася, але в ній вже «сидить» сума ПДВ, яку продавець сплатить до бюджету.
Податкова накладна складається із зазначенням кількості 0,1724138 шт (кількість бууде вже не 20% через те, що суму ПДВ взяв на себе продавець) та ціни 101500 грн, що у підсумку дасть обсяг оподаткування без ПДВ 17500 грн та суму ПДВ 3500 грн.
Зміст господарської операції |
Д-т |
К-т |
Сума, грн |
Варіант А. Ціна приміщення не змінюється, ПДВ додається до ціни приміщення, його загальна вартість збільшується на суму ПДВ |
|
|
|
Отримано 80% оплати без ПДВ у серпні |
311 |
680 |
84000 |
Передано приміщення покупцю у жовтні, підписано акт приймання-передачі |
680 |
712 |
109200 |
Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ на 20% вартості приміщення: 20% від 21000 грн = 4200 грн |
712 |
641/ПДВ |
4200 |
Списано вартість приміщення |
943 |
286 |
78600 |
Списано доходи на фінрезультат |
712 |
791 |
105000 |
Списано витрати на фінрезультат |
791 |
943 |
78600 |
Варіант Б. Ціна приміщення зменшується, ПДВ включається в узгоджену вартість приміщення, яка не змінюється |
|
|
|
Отримано 80% оплати без ПДВ у серпні |
311 |
680 |
84000 |
Передано приміщення покупцю у жовтні, підписано акт приймання-передачі |
680 |
712 |
105000 |
Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ на 17,24138 % вартості приміщення: 20% від 17500 грн = 3500 грн |
712 |
641/ПДВ |
3500 |
Списано вартість приміщення |
943 |
286 |
78600 |
Списано доходи на фінрезультат |
712 |
791 |
101500 |
Списано витрати на фінрезультат |
791 |
943 |
78600 |
Ми розглянули два варіанти, за яких суму ПДВ повністю сплачує або покупець (загальна сума договору збільшена на суму ПДВ), або продавець (сума ПДВ включена в загальну суму договору без її збільшення). На практиці можливий інший розподіл суми ПДВ між сторонами шляхом врегулювання нової ціни приміщення. За даними прикладу, ціна приміщення може бути збільшена не на 4200 грн, як у варіанті А, а приміром, на 2100 грн. Тоді податкове навантаження з ПДВ розподілиться між сторонами порівну.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити