• Посилання скопійовано

Як відображати витрати щодо простроченого податкового кредиту?

ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, не змогло скористатися податковим кредитом (ПН не зареєстровані постачальниками чи заблоковані). Строк давності 1095 день за ним сплив. Як та в якому періоді списувати прострочений податковий кредит на витрати?

Відповідно до п. 8 Інструкції №141, при неотриманні від продавця (постачальника) у встановлений строк ПН, зареєстрованої в ЄРПН, суму ПДВ покупець відображає записом: Дт 644 Кт 631 тощо.

Після того, як ПН зареєстрована і отримана, ПДВ за нею відноситься до податкового кредиту: Дт 641 Кт 644.

Але якщо ПН так і не була отримана, то наступного дня після останнього дня граничного терміну для реєстрації ПН в ЄРПН сума ПДВ, що міститься в такій ПН, відображається записом: Дт 949 Кт 641. Тобто, сума простроченого ПДВ списується на витрати.

Щоправда, ця Інструкція втратила чинність з 09.08.2019 р. на підставі Наказу Мінфіну №247.

Але це зовсім не означає, що витрати за ПН потрібно відображати якось інакше. По суті Інструкція №141 деталізувала в частині ПДВ норми П(С)БО 10 та Інструкції №291.

Заборгованість за податковим кредитом вписується в поняття дебіторської заборгованості (див. п. 4 П(С)БО 10): сума заборгованості дебіторів (юридичних та фізичних осіб, які внаслідок минулих подій заборгували підприємству певні суми грошових коштів, їх еквівалентів або інших активів) підприємству на певну дату.

Безнадійна дебіторська заборгованість - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позивної давності.

Таким чином, прострочений податковий кредит, стосовно якого минув строк позовної давності, стає безнадійною дебіторською заборгованістю.

Відповідно до п. 11 П(С)БО 10,  поточна дебіторська заборгованість, щодо якої створення резерву сумнівних боргів не передбачено, у  разі визнання її безнадійною списується з балансу з відображенням у складі інших операційних витрат.

З наведеного випливає, що якщо за простроченим податковим кредитом сплив строк позовної давності, його потрібно списувати з балансу.

 

Коли спливає строк?

Відповідно до пп. 198.6 ПКУ - 1095 календарних днів з дати складення. Таким чином, з 1096 дня з дня складання ПН заборгованість за податковим кредитом стає безнадійною. Отже, доречно вже на цю дату списувати податковий кредит: Дт 949 Кт 644.

 

На підставі яких документів?

Встановленого нормативними документами порядку документування немає. Тому кожне підприємство вирішує його самостійно. Наприклад, це можна зробити на підставі наказу керівника, де він пише про сплив позовної давності і списання заборгованості.

Інший доречний варіант – списати на підставі матеріалів інвентаризації заборгованості. Затверджені керівником документи інвентаризаційної комісії будуть підставою для списання.

Чи можна списати прострочений податковий кредит не на дату спливу строку позовної давності, а на дату проведення річної інвентаризації, яка буде пізніше?

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону про бухоблік, звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік.

Для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства зобов’язані проводити інвентаризацію активів і зобов’язань (ст. 10 Закону про бухоблік).

Проведення інвентаризації перед складанням річної фінансової звітності є обов’язковим.

З наведеного випливає, по-перше, що Закон про бухоблік і видані на його основі П(С)БО міряють господарську діяльність підприємства роками, а не днями. 

Для правильного складання фінансової звітності немає різниці, спишуть прострочений податковий кредит на дату, коли він став простроченим чи в межах поточного року на дату інвентаризації.

Тому, з нашого погляду, не буде помилки, якщо списання буде в поточному році на дату інвентаризації. Хоча, звісно, для уникнення якихось непорозумінь, які ми не можемо навіть всі передбачити, доречно списувати на дату, коли заборгованість стала безнадійною. І оформляти таке списання матеріалами інвентаризації. 

 

Чи потрібно порядок списання описувати в обліковій політиці підприємства?

В обліковій політиці зазначають ті методи, де існує кілька варіантів. Наприклад, є кілька методів оцінки запасів при вибутті. Тоді підприємство з наявних методів має обрати якийсь один, який буде застосовувати і визначити своєю обліковою політикою. 

Стосовно списання простроченого податкового кредиту, маємо один варіант – списання в разі, якщо він стає безнадійним. Тобто, це питання не стосується облікової політики.

Стосовно процедури такого списання, то її можна встановити наказом про ведення на підприємстві бухгалтерського обліку. Цей останній вже визначає технічні процедури ведення обліку. Хоча на практиці досить часто складають один наказ, який визначає і облікову політику, і процедурні питання. В такому разі особливості списання простроченого податкового кредиту можна встановити таким наказом.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • ЖБК при продажу квартир: ПДВ-реєстрація
    ЖБК реалізує квартири в новобудові. Операція з першого постачання житла звільнена від ПДВ. Чи виникає у ЖБК обов'язок зареєструватися платником ПДВ, якщо обсяг таких звільнених операцій за місяць перевищить 1 млн грн?
    25.07.202518
  • Зміна ціни після передоплати: ПН та РК
    Підприємство виставило рахунок на 1 одиницю товару. Отримано передоплату 50% - виписано податкову накладна на 0,5 одиниці товару. Після цього відбулося збільшення ціни товару (підписано додаткову угоду до Договору). Після підписання додаткової угоди покупець зробив доплату за товар - доплатив різницю між авансом та новою ціною товару. Остання подія - відвантаження товару. Як повинні виписуватися ПН по доплаті та РК до ПН по передоплаті? Яка причина коригування повинна бути вказана в РК?
    25.07.202537
  • Обов'язкова реєстрація платником ПДВ
    Підприємство – неплатник ПДВ. Загальний обсяг операцій за останні 12 місяців перевищив 1 млн грн (400 тис. грн передоплати за продаж товару від резидента України та 1,5 млн грн передоплати від нерезидента за експорт товару). Чи виникає обов'язок реєстрації платником ПДВ?
    25.07.2025121
  • Нюанси звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів на митній території України
    Режим звільнення від оподаткування ПДВ, встановлений пп. 87 - 1 підрозд. 2 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ, застосовується виключно до операцій із ввезення на митну територію України у митному режимі імпорту товарів, визначених пп. 9 - 36 розд. XXI «Прикінцеві та перехідні положення» МКУ
    24.07.202536
  • Чи подавати Таблицю даних платника ПДВ, якщо коди УКТ ЗЕД старого та нового продукту відрізняються на декілька цифр?
    Виробниче підприємство-платник ПДВ почало виготовляти нові види готової продукції. До цього на всі старі види готової продукції були подані Таблиці даних платника ПДВ. Чи потрібно на нові види готової продукції подавали Таблиці даних у випадках, якщо код УКТ ЗЕД співпадає на перші чотири цифри з видами продукції, на які колись вже подавались Таблиці даних, або у випадку нового коду УКТ ЗЕД?
    23.07.2025197