Насамперед слід уточнити, через що змінювалися назви товарів і коди УКТ ЗЕД. Якщо йдеться про ситуацію, коли першою подією з метою оподаткування ПДВ була передоплата і ПН було виписано на суму отриманого авансу з кодом УКТ ЗЕД товару, який планувалося відвантажити пізніше, оскільки він ще не пройшов розмитнення, а потім, коли покупець забрав товар за накладною, з'ясувалося, що код УКТ ЗЕД такого товару під час розмитнення в митній декларації був іншим, ніж той, що зазначено в ПН з передоплати, — це одна ситуація. В цьому разі
задля відповідності коду УКТ ЗЕД у ПН і фактично відвантаженого покупцеві товару оформляється Розрахунок коригування до ПН.
Також можливі випадки, коли на отриману передоплату виписано ПН із зазначеним кодом УКТ ЗЕД, але відвантажується товар іншої номенклатури. Тут також не уникнути складання Розрахунку коригування до ПН. Хоча п. 18 Порядку №1379 твердить, що такий документ складається у випадках, установлених ст. 192 ПКУ, у тому числі:
— у разі зміни компенсації вартості товарів, робіт і послуг, у тому числі при перегляді цін на них;
— у разі повернення товарів/послуг продавцеві;
— у разі повернення передоплати покупцеві, цей перелік не є вичерпним.
Тому на практиці таке коригування часто виписують при заміні номенклатури чи кодів УКТ ЗЕД.
Якщо ж ідеться про виправлення помилки (наприклад, перша подія — відвантаження товару, а ПН виписана на іншу номенклатуру, та/або зазначено неправильний код УКТ ЗЕД), виправляти її слід інакше.
У наведеному в запитанні випадку продавець вирішив скласти Розрахунок коригування до податкової накладної, у якій помилково зазначено неправильний код УКТ ЗЕД. Але такого виправлення помилок у ПН у переліку, встановленому п. 18 Порядку №1379, немає. Виходячи із зазначеного продавець повинен анулювати неправильно складену ПН і видати покупцеві правильно складену ПН.
На жаль, на практиці з правом збереження податкового кредиту з ПДВ така заміна можлива не завжди. Адже ПН на імпортний і підакцизний товар мають бути зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних (п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ). Зробити це слід не пізніше 15 календарних днів з дня виписування (п. 201.10 ПКУ). Якщо помилку було виявлено продавцем після закінчення терміну, протягом якого можна було б зареєструвати в Єдиному реєстрі нову податкову накладну, то, на жаль, вдіяти з цим уже нічого не можна.
З іншого боку, покупець, якого попередили про таку помилку, зможе скористатися податковим кредитом лише в порядку, встановленому п. 201.10 ПКУ, — подавши скаргу до ДПС на продавця. На сьогоднішній день функції такої скарги виконує додаток 8 до декларації з ПДВ разом із копіями первинних документів, що підтверджують право на податковий кредит з ПДВ. Зверніть увагу: додаток 8 може бути подано тільки в періоді виникнення права на ПК з ПДВ.
Тож у цьому випадку своє право на податковий кредит покупцеві доведеться обстоювати в суді. I хоча не можна сказати, що судова практика з цієї проблеми на сьогодні є сталою, є рішення і на користь платників ПДВ (див., наприклад, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 20.12.2012 р. у справі №2а-11842/12/2670).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити