Вичерпний перелік підстав для анулювання реєстрації платника ПДВ зазначений у пп. 184.1 ПКУ, і всього їх дев’ять. Рішення про анулювання може прийняти як сам платник ПДВ, так і контролюючий орган. Тому варто добре проаналізувати ці підстави для анулювання, щоб не виникло ситуації, коли анулювання відбудеться за рішенням контролюючого органу без відома платника ПДВ.
Відповідно до пп. 184.2 ПКУ, анулювання реєстрації на підставі, визначеній у пп. "а" пп. 184.1 ПКУ, здійснюється тільки за заявою платника ПДВ.
З підстав, визначених у пп. "б" — "з" пп. 184.1 ПКУ, анулювати реєстрацію може як сам платник ПДВ, так і контролюючий орган, причому в останньому випадку вже колишній платник ПДВ дізнається про це пост-фактум. Щоб мінімізувати ймовірність такої події та мати можливість завчасно підготуватися, звернемо увагу на підстави, визначені у пп. "в" та "г" пп. 184.1 ПКУ.
Так, якщо платник ПДВ на загальній системі або платник єдиного податку з ПДВ переходить на сплату єдиного податку без ПДВ, податківці мають право самостійно анулювати його реєстрацію (пп. "в" пп. 184.1 ПКУ). Тож перед зміною системи оподаткування або ставки єдиного податку слід провести підготовчу роботу та вчасно здійснити перехідні операції, а потім самостійно подати заяву на анулювання.
Також платники ПДВ, які тимчасово припинили діяльність, нерідко не беруть до уваги пп. "г" пп. 184.1 ПКУ, згідно з яким податківці самостійно анулюють реєстрацію платника ПДВ, якщо він протягом 12 послідовних податкових місяців не подає декларації з ПДВ (див. пп. 49.2 ПКУ) та/або подає декларацію, у якій відсутні показники щодо постачання або придбання товарів/послуг, здійснених з метою формування податкового зобов'язання чи податкового кредиту. Для уникнення цієї ситуації потрібно слідкувати за показниками декларацій з ПДВ, в тому числі проводити оподатковувані операції або робити закупівлі товарів/послуг з ПДВ, щоб уникнути нульових показників протягом 12 місяців поспіль. Тобто достатньо буде відображати в декларації тільки податковий кредит з ПДВ без обов’язкової наявності податкових зобов’язань, щоб не підпасти під норми пп. "г" пп. 184.1 ПКУ.
Відповідно до пп. 184.10 ПКУ, про анулювання реєстрації платника податку податковий орган зобов'язаний письмово повідомити особу протягом трьох робочих днів після дня анулювання такої реєстрації.
Останнім звітним (податковим) періодом для анульованих платників ПДВ буде період, який розпочинається з дня, наступного за останнім днем попереднього податкового періоду (тобто перше число наступного місяця або кварталу) до дати анулювання реєстрації. Наприклад, якщо дата анулювання 30 липня, то останнім звітним періодом буде липень, і до декларації слід буде включити операції, проведені з 1 по 30 липня включно.
Податківці неодноразово звертали увагу, що у разі несвоєчасного звітування з ПДВ нарахування ПДВ буде здійснено податковим органом і до такого платника будуть застосовані штрафні санкції, визначені пп. 54.3.1, пп. 120.1, пп. 123.1 ПКУ. Суб'єкти господарювання, реєстрацію ПДВ яких анульовано та яких вилучено з реєстру платників ПДВ, після закінчення граничних термінів для подання декларації з ПДВ не мають можливості подавати податкові декларації з ПДВ за останній звітний (податковий) період та інші податкові періоди, за які звітність не подана. Отже, подати таку декларацію потрібно було до 20 серпня.
Після дати анулювання вже не можна зареєструвати будь-які ПН та відкоригувати відповідно до ст. 192 ПКУ суми ПДВ за операціями, що були здійснені до анулювання – адже реєструвати ПН та розрахунки коригування до них можуть тільки зареєстровані платники ПДВ (див. тут). При цьому повторна ПДВ-реєстрація не дає права відкоригувати накладні, складені до анулювання. На практиці до незареєстрованих ПН застосовуються штрафи від 10 до 50% від суми ПДВ в залежності від простроченого терміну реєстрації ПН на дату накладення штрафу, адже формально норми пп. 120-1.1 ПКУ діють і в даному випадку. Далі, оскільки у колишнього платника ПДВ не буде можливості зареєструвати цю ПН взагалі, податківці мають право застосувати ще один штраф в розмірі 50%, що передбачений абз. 2 пп. 120-1.2 ПКУ.
Додатково читайте також тут>>
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити