• Посилання скопійовано

Помилково перераховано кошти від покупця: чи складати податкову накладну?

Покупець помилився і оплатив зайве. У який термін згідно з законодавством і на підставі якого закону потрібно помилково перераховані кошти повернути, аби не виписувати податкову накладну і потім не коригувати її?

Податківці неодноразово зазначали (зокрема, тут та тут), що при зарахуванні помилкових коштів податкова накладна не складається за умови дотримання таких вимог:

  • відсутні будь-які договірні відносини на постачання товарів (послуг) між отримувачем коштів і особою, що перерахувала такі кошти;
  • помилкові кошти повернено платнику у встановлений чинним законодавством термін.

Тобто, якщо кошти, що надійшли на рахунок платника податку, не є оплатою за постачання товарів або послуг, підстав для виникнення об’єкта оподаткування ПДВ немає. Відповідно підстав для складання податкової накладної немає також.

До 07.02.2019 року діяв Указ Президента №227/95, яким  було встановлено терміни для отримувача помилкових коштів для їх повернення. Зокрема, п. 6 Указу №227 було визначено, що підприємства незалежно від форм власності мають повертати у п'ятиденний строк платникам помилково зараховані на їхні рахунки кошти. Тож до 07.02.2019 року платники податку мали право не визнавати ПЗ та, відповідно, не складати ПН за умови, що такі помилкові кошти було повернуто в 5-ти денний термін, а також за умови відсутності договірних відносин щодо постачання товарів/послуг між платником та отримувачем коштів.

З 7 лютого в зв’язку з прийняттям Закону «Про валюту і валютні операції» дію Указу №227/95 було припинено. При цьому жодним іншим законодавчим актом строки для повернення помилково зарахованих на рахунок коштів встановлено не було.

У листі від 24.07.2019 р. №35242/6/99-99-15-03-02-15 податківці підтвердили, що у випадку відсутності будь-яких, договірних відносин на постачання товарів/послуг між платником податку, який отримав грошові кошти, і особою, що перерахувала такі кошти на банківський рахунок платника податку, та за умови, що в рахунок отриманих коштів платником у подальшому не будуть постачатися товари/послуги, у особи, яка отримала ці кошти, не виникає об’єкт оподаткування ПДВ за такою операцією, а грошові кошти, що помилково зараховані на банківський рахунок платника податку, не включаються до бази оподаткування ПДВ. При цьому за такою операцією податкова накладна не складається.

НБУ, своєю чергою, надав свою відповідь у листі від 10.05.2019 р. №570007/24815. З нього можна зробити висновок, що наразі строки повернення помилково зарахованих коштів на рахунок неналежного отримувача встановлено лише у разі, якщо таке помилкове перерахування сталося з вини банку. Водночас, платники й отримувачі коштів здійснюють контроль за своєчасним проведенням розрахунків та розглядають претензії, що виникли, без участі банку. Окрім цього, НБУ підтвердив, що Указ №227/95, яким було встановлено термін повернення помилково зарахованих (з вини платника) коштів наразі припинив дію.

Отже,  на даний час єдиною умовою, згідно з якою платник податку має право не нараховувати ПЗ з ПДВ, (та, відповідно, не складати ПН) на суму помилково отриманих коштів, є відсутність договірних відносин між платником та отримувачем.

Як діяти, якщо договірні відносини присутні?

У ІПК від 26.07.2019 р. №3507/6/99-99-15-03-02-15/ІПК податківці зазначили, що платник податку при отриманні коштів (в тому числі помилково) від іншої особи, з якою у такого платника наявні договірні відносини на предмет постачання товарів/послуг, зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ та скласти і зареєструвати в ЄРПН податкову накладну за такою операцією. Але що буде в цьому випадку номенклатурою у ПН, податківці не вказали. Одночасно на дату повернення коштів відповідно до пп. 192.1 ПКУ підприємство повинно скласти розрахунок коригування до податкової накладної та зменшити податкові зобов'язання після реєстрації такого РК в ЄРПН отримувачем коштів.

Окремого алгоритму складання РК до такої ПН не визначено Порядком №1307. Тому потрібно складати РК як при поверненні товарів чи авансу.

У табличній частині такого РК, зокрема, в розділі Б зазначаються:

  • у графі 1.1 – номер за порядком;
  • у графі 1.2 – порядковий номер рядка ПН, який коригується;
  • у графі 2.1 – код причини коригування 103 (повернення товару або авансових платежів);
  • у графі 2.2 – «№з/п групи коригування»;
  • у графі 7 – зі знаком «-» значення графи 6 рядка ПН, що коригується;
  • у графі 8 – значення графи 7 рядка ПН, що коригується. При цьому знак «-» у цій графі не вказується;
  • графи 9 – 10 не заповнюються, залишаються незаповненими;
  • значення граф 3 – 6 відповідає значенню відповідно граф 2 – 5 рядка ПН, що коригується;
  • у графі 13 зі знаком «-» зазначається значення графи 10 рядка ПН, що коригується;
  • у графі 14 – сума ПДВ з графи 11 ПН зі знаком «-».

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Степанов Михайло

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оплата корпоративною карткою послуг Google Workspace та Office 365: ПДВ та документальне оформлення
    ТОВ на загальній системі оподаткування - платник ПДВ. Директор раніше сплачував нерезиденту (Google Workspace, Office 365) щомісячно за послуги доступу з власної картки без компенсації. Зараз планується перевести оплати на корпоративну картку. Чи правомірні такі щомісячні оплати з корпоративної карти? Чи може квитанція бути на ім'я директора? Чи потрібно сплачувати ПДВ за імпорт таких послуг?
    Сьогодні 14:1231
  • Придбання обладнання у неплатника ПДВ та його подальший продаж: оподаткування ПДВ
    Платник ПДВ придбаває сонячні панелі, акумулятори, інвертори та комплектуючі у постачальника-неплатника ПДВ, який самостійно імпортував це обладнання та сплатив ПДВ при митному оформленні. Потрібно з'ясувати порядок формування податкового зобов'язання при подальшому продажу, наявність права на податковий кредит, вплив факту імпорту неплатником ПДВ та вимоги до документального оформлення
    Сьогодні 13:0348
  • Оподаткування ПДВ міжнародних та внутрішніх перевезень для "єдинника" ІІІ групи ЄП
    ФОП на ІІІ групі ЄП зі ставкою 5% (неплатник ПДВ) займається міжнародними перевезеннями вантажів за основним КВЕД 49.41. Чи застосовується ставка ПДВ 0% при міжнародних перевезеннях за наявності ЦМР? Як оподатковуються ПДВ внутрішні перевезення? Чи потрібна звітність з ПДВ?
    Сьогодні 10:5713
  • Оподаткування компенсації за рішенням суду щодо знищеного авто
    Підприємство отримало на рахунок компенсацію за рішенням суду у сумі 1 млн грн за вантажний автомобіль, який був виведений з експлуатації після ДТП. Чи слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при отриманні цієї суми та на яку базу їх визначати? Чи потрібно включати зазначену суму компенсації до складу доходу підприємства? Автомобіль придбано за 600 тис. грн (в т.ч. ПДВ 100 тис. грн), залишкова вартість на дату ДТП і виведення з експлуатації 400 тис. грн
    03.11.202519
  • Передача брендованих термокружок дилерам: що з оподаткуванням?
    Підприємство, при проведенні конференції для 35 дилерів (не працівників), передало їм безкоштовно брендовані термокружки ринковою вартістю 10 500,00 грн за одиницю, які використовувались як елемент представницьких витрат і втратили товарний вигляд. Чи вважається безоплатна передача таких термокружок додатковим благом фізичних осіб (дилерів) з відповідним оподаткуванням ПДФО та ВЗ? Чи виникає у підприємства зобов'язання щодо нарахування компенсуючого ПДВ (за пп. 198.5 ПКУ) на вартість цих термокружок?
    03.11.202529