• Посилання скопійовано

Призупинення діяльності: що з ПДВ за ОЗ?

Підприємство призупинило діяльність на невизначений термін. Основні засоби перенесено на рахунок 286.Чи потрібно проводити дії щодо коригування ПДВ на нереалізовані та незамартизовані основні засоби?

Перш за все відзначимо, що призупинення діяльності передбачає, що підприємство тимчасово на невизначений термін припиняє ведення своєї госпдіяльності. А якщо так, то ОЗ також тимчасово не будуть використовуватися, а вже після поновлення діяльності підприємство вирішить – воно буде й надалі використовувати такі ОЗ із модернізацією чи без неї, чи буде їх продавати.

Згідно з п. 2 Положення №1183, консервація основних засобів — це комплекс заходів, спрямованих на довгострокове (але не більш як три роки) зберігання основних фондів підприємств у разі припинення виробничої та іншої господарської діяльності з можливістю подальшого відновлення їх функціонування.

Якщо мова про тимчасове припинення діяльності, тоді ОЗ перебуватимуть на консервації. Для цього складається наказ про консервацію та акт про тимчасове виведення основних фондів з виробничого процесу та їх консервацію. У бухобліку таке виведення ОЗ – наприклад, будівлі проводиться так: Дт 103/1 «Будинки та споруди на консервації» Кт 103 «Будинки та споруди».

Якщо ми й далі говоримо про тимчасове невикористання ОЗ у зв’язку із призупиненням діяльності, тобто про консервацію ОЗ, то зазначимо таке, що стосується ПДВ.

Вважаємо, що суми ПДВ, сплачені у складі раніше придбаного основного засобу, як і операції, пов'язані з ремонтом та обслуговуванням основних засобів, що перебувають на консервації, відповідають поняттю господарської діяльності підприємства.

Відповідно, вважаємо, що у платника ПДВ не виникає зобов'язань щодо донарахування податкових зобов'язань з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Нагадаємо, що його пп. «г» зобов'язує донарахувати ПДВ при використанні, зокрема, основного засобу в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

Адже ми впевнені, що консервація ОЗ ще не означає їх переведення до невиробничих ОЗ, тому пп. «г» пп. 198.5 ПКУ не застосовується. Детально про консервацію ми писали тут.

Разом з тим, не виключаємо, що подекуди деякі перевіряючі матимуть бажання трактувати консервацію основних засобів як негосподарську діяльність з вимогою донарахування ПДВ-зобов'язання від суми балансової (залишкової) вартості основного засобу на 1-ше число місяця, в якому мала місце консервація.

Цей ризик виходить, як ви скоріш за все зрозуміли, із того, що деякі податківці можуть говорити про те, що ОЗ переводиться до невиробничих у зв’язку із консервацією (що правда, такі роз’яснення стосувалися податку на прибуток – а саме податкової амортизації).

Втім, останнім часом податківці погоджуються, що головне аби призначення ОЗ не змінювалося – й воно не міняється при консервації. Так, в ІПК від 19.07.2018 р. №3171/6/99-99-15-02-02-15/ІПК податківці дійшли такого висновку: якщо на ОЗ, які призначені для використання в госпдіяльності платника податку, в бухобліку не припиняється нарахування амортизації на період виведення їх з експлуатації у зв’язку з консервацією, капітальним ремонтом, модернізацією, модифікацією, добудовою, дообладнанням, реконструкцією та іншим поліпшенням основних засобів, то в податковому обліку на них також буде нараховуватися амортизація. Про це ми зазначали тут.

Що стосується витрат на утримання законсервованих ОЗ, то про це ми зазначали тут.

Якщо ж підприємство перевело ОЗ до групи ОЗ, утримуваних для вибуття, то це робиться у тому разі, коли підприємство не призупиняє свою діяльність, а й надалі її веде, а такий ОЗ бажає саме продати. Адже у випадку коли керівництво підприємства приймає рішення про продаж об’єкта основних засобів, його слід перевести до складу необоротних активів, утримуваних для продажу згідно з п. 1 р. II П(С)БО 27. Причому об’єкт має відповідати таким умовам:

  • очікується, що економічна вигода буде отримана саме від продажу, а не від його подальшого використання за призначенням;
  • об’єкт готовий до продажу в нинішньому стані;
  • передбачається, що необоротний актив буде проданий протягом року з дати його визнання утримуваним для продажу. Період завершення продажу може бути подовжено на строк понад рік у разі, якщо це обумовлено обставинами, що перебувають поза контролем підприємства, яке продовжує виконувати план продажу;
  • умови його продажу відповідають звичайним умовам продажу для схожих активів;
  • є велика ймовірність, що об’єкт справді буде проданий.

Визнання необоротного активу як утримуваного для продажу проводиться на дату, коли задовольняються всі перелічені вище умови (п. 3 р. ІІ П(С)БО 27). Якщо хоча б одна з умов не виконується — об’єкт зі складу основних засобів до необоротних, утримуваних для продажу, не переводиться.

Таким чином, якщо виконуються всі вище зазначені умови, то підприємство правомірно перевело ОЗ на субрахунок 286. Втім, така дія зовсім не означає, що підприємство призупиняє свою діяльність, навпаки – воно й далі працює. Повторимося, призупинення діяльності – означає відсутність будь-якої діяльності на невизначений термін, тобто будуть відсутні показники госпдіяльності. Детальніше про призупинення діяльності ми писали тут. Якщо ж підприємство призупиняє діяльність, вважаємо, тоді ОЗ має перебувати на консервації, і відповідно, переводити їх на субрахунок 286 не потрібно.

***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    Сьогодні 17:177
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    Сьогодні 09:5415
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    Сьогодні 06:5610
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025108
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519