• Посилання скопійовано

Ремонт приміщення, яке належить голові ФГ: облік та оподаткування

Фермерське господарство у власній діяльності використовує будівлю, яка на правах власності належить голові ФГ. Чи може ФГ здійснювати ремонт будівлі та списувати матеріали? Чи буде право на податковий кредит на придбані матеріали та послуги?

Фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Варто зазначити, що відповідно до ст. 6 ГКУ одним із принципів господарювання є свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом. Підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи (ст. 9 Закону про бухоблік). Таким чином, фермерське господарство може здійснювати ремонт приміщення і відносити сплачені суми (та вартість використаних матеріалів) до витрат, навіть за умови, що документального зв’язку між таким приміщенням та фермерським господарством немає. Проте, оскільки таке приміщення належить голові ФГ (і за документами не знаходиться ані в оренді, ані у власності ФГ), то здійснення таких операцій буде розглядатись як:

  • дохід голови ФГ як фізособи у вигляді безоплатно отриманих послуг з ремонту;
  • негосподарські витрати (детальніше про негосподарські витрати тут).

Зважаючи на це у підприємства виникнуть наслідки з оподаткуванням ПДФО (а також військовим збором) та ПДВ (в частині податкового кредиту).

 

ПДВ

Згідно з абз. 3 п. 201.10 ПКУ податкова накладна, що зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів чи послуг, є для покупця таких товарів або послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Таким чином, навіть за умови, що ФГ здійснює ремонт приміщення з яким не має документального зв’язку, у разі отримання податкової накладної на товари чи послуги, що призначені для такого ремонту, право на податковий кредит зберігається.

Водночас, відповідно до пп. «г» п. 198.5 ПКУ платник ПДВ зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, передбачені п. 201.10 ПКУ, зведену податкову накладну за товарами/послугами (для товарів/послуг, придбаних або виготовлених до 01.07.2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі, якщо такі товари/послуги, призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, що не є господарською діяльністю платника ПДВ.

База нарахування податкових зобов’язань визначається відповідно до п. 189.1 ПКУ – виходячи з вартості придбання товарів/послуг. 

Якщо товари/послуги придбані без вхідного ПДВ (у постачальника-неплатника ПДВ), то податкові зобов’язання за п. 198.5 ПКУ не нараховуються. Хоча прямої норми  у тексті п. 198.5 ПКУ щодо цього немає, але податківці теж мають таку точку зору (лист ДФС від 09.06.2016 р. №12798/6/99-99-15-03-02-15).

 

ПДФО та військовий збір

Згідно з пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються, зокрема, дохід, отриманий платником податку як додаткове благо (крім випадків, передбачених ст. 165 ПКУ) у вигляді вартості безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг), визначеної за правилами звичайної ціни.

Оскільки приміщення належить безпосередньо голові ФГ і немає документально підтвердженого права користування цим майном безпосередньо ФГ, то вартість ремонту такого приміщення, а також використаних матеріалів буде розцінено, як безоплатне надання послуг з ремонту власнику такого приміщення.

Таким чином, вартість здійсненного ремонту (зокрема, вартість придбаних послуг та матеріалів) включається до оподатковуваного доходу фізичної особи – власника такого приміщення і підлягає оподаткуванню ПДФО та військовим збором (із застосування натурального коефіцієнта згідно з п. 164.5 ПКУ).

 

Як вийти з даної ситуації?

Як було зазначено вище, такі наслідки виникають через те, що фермерське господарство не має документально підтвердження використання даного приміщення на законних підставах. Тому для уникнення такої ситуації голова фермерського господарства (без втрати права власності) може:

  • надати приміщення ФГ в оренду (в такому випадку необхідно нараховувати оренду плату, що буде включатися до оподатковуваного доходу голови ФГ);
  • надати приміщення в позичку (безоплатне користування).

Якщо ФГ – платник єдиного податку ІІІ групи, у ФГ виникне дохід на суму безоплатно отриманих послуг з оренди такого приміщення (п. 292.3 ПКУ). В інших випадках (загальна система оподаткування або єдиний податок IV групи) дохід не виникає. В бухобліку дохід від безоплатно отриманих послуг не відображається, тому що він не відповідає критеріям визнання доходу у п. 5 П(С)БО 15. А саме – при отриманні безоплатно наданої послуги не відбувається збільшення активів та зростання власного капіталу, адже послуга споживається в момент її отримання. 

Про облік ремонту орендованого приміщення ми писали тут>>

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024955
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249275
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435