Перш за все потрібно звернутися до ст. 1 Закону про гуманітарну допомогу. За нею гуманітарна допомога - це цільова адресна безоплатна допомога, зокрема, в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном.
Донорами гуманітарної допомоги можуть бути юридичні та фізичні особи в Україні або за її межами, які добровільно надають гуманітарну допомогу отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за її межами.
А отримувачами гуманітарної допомоги є юридичні особи, яких зареєстровано в установленому КМУ порядку в Єдиному реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги. Зокрема, ними можуть бути релігійні організації та благодійні організації.
І, нарешті, набувачі гуманітарної допомоги – це фізичні та юридичні особи, які її потребують і яким вона безоплатно надається. Серед них також можуть бути як релігійні організації, так і благодійні організації.
Згідно з ст. 11 Закону про гуманітарну допомогу, бухоблік гуманітарної допомоги та відповідна звітність здійснюються отримувачами гуманітарної допомоги та набувачами гуманітарної допомоги (юридичними особами) у порядку, встановленому Мінфіном. Зокрема, на сьогодні існує наказ Мінфіну «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги» від 14.12.99 р. №298. Саме ним повинні користуватися небюджетні юрособи, такі, як релігійна організація.
Отримувач гуманітарної допомоги і набувач гуманітарної допомоги (юридична особа) щомісячно в установленому порядку подають до відповідного спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги звіти про наявність та розподіл гуманітарної допомоги до повного використання всього обсягу отриманої гуманітарної допомоги.
У разі відсутності обліку щодо отримання та цільового використання гуманітарної допомоги вона вважається використаною не за цільовим призначенням.
В податковому обліку отримання і роздача гуманітарної допомоги у не грошовій формі релігійної організації відобразиться наступним чином.
Згідно з п. 133.4 ПКУ, неприбуткові організації не є платниками податку на прибуток, якщо вони відповідають вимогам, встановленим пп. 133.4.1 ПКУ.
Зокрема, установчі документи неприбуткової організації повинні містити заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб.
Крім цього, згідно з пп. 133.4.2 ПКУ доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для:
- фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації;
- реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами;
- а для релігійних організацій також для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій, у тому числі надання гуманітарної допомоги, здійснення благодійної діяльності, милосердя.
Якщо будуть порушені вищевказані умови, то відповідно така релігійна організація вилучається із Реєстру неприбуткових організацій, і стає платником податку на прибуток на загальних підставах.
Тому, якщо релігійна організація документально оформить роздачу отриманої від благодійної організації гуманітарної допомоги як гуманітарну допомогу для фізосіб, то вважаємо, що умови перебування серед неплатників податку на прибуток не будуть порушені. А ось якщо така допомога буде роздана серед працівників і цей факт буде встановлено податківцями при перевірці, це буде розцінено як порушення вимог до неприбуткової організації і призведе до втрати цього статусу. Наслідки такої втрати чітко прописані у пп. 133.4.3-133.4.4 ПКУ.
Зверніть увагу на те, що набувачами гуманітарної допомоги повинні бути особи, які її потребують – це її основна ознака. Тому слід особливо ретельно ставитися до її роздачі. Просто роздати допомогу, яка має статус гуманітарної, серед працівників або сторонніх людей на вулицях, не можна. Для підтвердження факту цільового використання такої допомоги, вона має надаватися дійсно тим, кому вона потрібна (зокрема, особам, які через малі доходи або соціальний статус – сироти, інваліди тощо, не можуть придбати собі такий одяг або новорічні подарунки). Тож, для того, щоб у релігійної організації не виникало питань від податківців, бажано надавати гуманітарну допомогу конкретним фізособам.
Щодо оподаткування доходу фізособи у вигляді гуманітарної допомоги, ПКУ говорить наступне.
Відповідно до пп. 170.7.1 ПКУ не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі - благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги).
Для цілей оподаткування благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову.
Цільовою є благодійна допомога, що надається під визначені умови та напрями її витрачання, а нецільовою вважається допомога, яка надається без встановлення таких умов або напрямів.
Не включається до оподатковуваного доходу сума нецільової благодійної допомоги, у тому числі матеріальної, що надається резидентами - юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом звітного податкового року сукупно у розмірі, що не перевищує суми граничного розміру доходу, визначеного згідно з абзацом першим пп. 169.4.1 ПКУ (у 2016 році – 1930 грн, у 2017 р. – 2240 грн), встановленого на 1 січня такого року (пп. 170.7.3 ПКУ).
Якщо благодійна допомога перевищує цю граничну суму доходу, то сума такого перевищення підлягає оподаткуванню на загальних підставах. А саме:
- базою оподаткування ПДФО буде вартість такого перевищення, збільшена на коефіцієнт 1,21951 (за п. 164.5 ПКУ). Ставка ПДФО буде 18%;
- базою оподаткування військовим збором буде вартість такого перевищення (без жодних коефіцієнтів). Ставка ВЗ буде 1,5%.
В такій ситуації в розділі І звіту за формою №1ДФ неоподатковану частину допомоги треба буде з ознакою доходу «169», оподатковану частину допомоги податківці радять відображати як додаткове благо – з ознакою доходу «126».
Сплатити ПДФО та ВЗ доведеться податковому агенту – релігійній організації. Оскільки дохід надаватиметься у не грошовій формі, сплатити податки доведеться за власний рахунок (якщо тільки фізособа не згодиться відшкодувати ці витрати).
Втім, зазначені правила діють при роздачі гуманітарної допомоги конкретним особам, тобто, персоніфіковано, коли документально підтверджено і факт надання допомоги, і особу, якій вона надавалася. Якщо ж релігійна організація все ж таки вирішить влаштувати роздачу гуманітарної допомоги не персоніфіковано, відображати таку роздачу в формі №1ДФ у такому разі не потрібно. Адже оподаткування доходів фізичних осіб, у тому числі одержаних у вигляді додаткового блага, виходячи з положень ПКУ, розглядається лише у разі їх одержання безпосередньо конкретним платником податку.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити