Правові підстави
Якщо благодійна організація передає майно волонтеру, з метою подальшої передачі такого майна фізособам (переселенцям), то з точки зору ЦКУ благодійна організацію надає волонтеру (фізособі) пожертву.
Пожертвою є дарування нерухомих та рухомих речей, зокрема грошей та цінних паперів, юридичним, фізичним особам тощо, для досягнення ними певної, наперед обумовленої мети (ч. 1 ст. 729 ЦКУ).
До договору про пожертву застосовуються положення про договір дарування, якщо інше не встановлено законом (ч. 3 ст. 729 ЦКУ).
За договором дарування одна сторона (дарувальник) передає або зобов'язується передати в майбутньому другій стороні (обдаровуваному) безоплатно майно (дарунок) у власність (ч. 1 ст. 717 ЦКУ).
Тобто, з точки зору ЦКУ благодійна організація передає (дарує) майно у власність волонтера, але з умовою, що таке майно волонтер використає не для власних цілей, а далі передасть переселенцям.
Окрім ЦКУ, надання благодійної допомоги регулюється Законом про благодійні організації.
Оподаткування за загальним правилом
З токи зору оподаткування передача майна у власність фізособи, тобто, дарування, включається до складу оподатковуваного доходу фізособи (волонтера).
Оподатковується як додаткове благо, згідно з пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ – ПДФО за ставкою 18% і ВЗ за ставкою 1,5%. В додатку 4ДФ до Об’єднаної звітності відображається з ознакою доходу «126».
Так само щодо оподаткування подарунків консультує податкова, відповідаючи на питання в категорії 103.25 ЗІР: «Яким чином оподатковується ПДФО та за якою ознакою доходу відображається в додатку 4ДФ до Розрахунку вартість подарунків не в грошовій формі, отриманих ФО від ЮО або ФОП?».
А також на питання в категорії 103.02 ЗІР: «Яким чином оподатковуються ПДФО подарункові сертифікати, подаровані ЮО на користь ФО?».
Причому оскільки дохід надається в негрошовій формі, база оподаткування ПДФО розраховується з урахуванням «натурального» коефіцієнта згідно з п. 164.5 ПКУ. Для утримання ВЗ «натуральний» коефіцієнт не застосовується.
Пільга при наданні допомоги волонтерам
Разом з тим в ПКУ є пільга щодо благодійної допомоги, наданої волонтеру. Сума такої допомоги не включається до оподатковуваного доходу волонтера. Пільга встановлена п. «б» пп. 165.1.54 ПКУ.
Умови застосування цієї пільги такі:
- допомога має надаватися волонтерам, які внесені до Реєстру волонтерів;
- допомога надана волонтерові для надання допомоги на користь осіб, визначених у п. «а» пп. 165.1.54 ПКУ;
- допомога волонтером фактично надана особам, зазначеним в п. «а» пп. 165.1.54 ПКУ.
Своєю чергою, особи, яким має надаватися допомога, згідно з п. «а» пп. 165.1.54 ПКУ:
- учасники бойових дій - військовослужбовці (резервісти, військовозобов’язані) та працівники ЗСУ, СБУ тощо, які беруть (брали) участь в АТО, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації і т.п.;
- працівники підприємств, установ, організацій, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь в АТО в районах її проведення тощо;
- Учасники масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я під час участі в цих акціях у період з 21 листопада 2013 року до 28 лютого 2014 року, а також 2 травня 2014 року в місті Одесі і т.д.;
- Фізичні особи, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) АТО, та/або вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням АТО в таких населених пунктах;
- фізичні особи, які мешкали на території АРК та вимушено покинули місце проживання у зв’язку з тимчасовою окупацією території України.
Як бачимо, тут, серед іншого, мова про фізосіб, які мешкали чи мешкають на території проведення АТО. І жодного слова про фізосіб, які мешкали чи мешкають на територіях проведення бойових дій внаслідок збройної агресії РФ.
Разом з тим Перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася АТО, наведено в додатку до Розпорядження КМУ від 02.12.2015 р. №1275.
Тому за буквального розуміння, розглядувану пільгу для ситуації, яку ми розглядаємо, можна застосувати тільки у разі надання волонтером допомоги фізособам, які мешкають чи мешкали в населених пунктах, наведених в Переліку №1275.
Якщо ж допомога надається фізособам, які мешкають чи мешкали в інших населених пунктах, то, за буквального розуміння, немає підстав застосовувати цю пільгу.
З наведеного також випливає, щоб застосувати цю пільгу, надання допомоги має бути адресним. Тобто, роздаючи допомогу, волонтер має отримувати від фізосіб, яким надається допомога, дані, які свідчать про їх місце проживання. Наприклад, дані паспорта з відміткою реєстрації місця проживання.
Адже якщо таких даних немає, то і немає можливості встановити, кому передана допомога. Значить, пільговий характер допомоги не буде підтверджено.
Оформляти надання допомоги можна відомістю, в якій зазначати ПІБ фізособи, яка отримала допомогу, її реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП), зареєстроване місце проживання, кількість і вартість отриманої допомоги.
А якщо волонтер роздає допомогу без ідентифікації отримувачів, застосувати розглядувану пільгу в будь-якому разі немає підстав.
В такому разі надання такої допомоги благодійною організацією слід оподатковувати за загальними правилами, які ми описали вище.
Щоправда, в розглядуваній ситуації є один нюанс.
В п. «б» пп. 165.1.54 ПКУ прямо не зазначено, що особа, яка надає допомогу волонтеру, має контролювати використання волонтером отриманої допомоги. За буквального розуміння, пільга застосовується, якщо волонтер отримав допомогу з метою використання за напрямками, які визначені п. «б» пп. 165.1.54 ПКУ.
Наприклад, волонтер може написати на ім’я керівника благодійної організації листа з проханням надати благодійну допомогу для її подальшої передачі особам, зазначеним в п. «а» пп. 165.1.54 ПКУ. На підставі такого листа організація передає продукти тощо волонтеру за накладною чи актом.
Такого листа і накладної (акта) може бути достатнім для застосування благодійною організацією пільги за п. «б» пп. 165.1.54 ПКУ. В додатку 4ДФ до Об’єднаної звітності надання такої допомоги на користь фізособи волонтера відображається з ознакою доходу «187».
А далі вже волонтер нестиме відповідальність за дотримання умов пільги. Якщо він не дотримається таких умов, муситиме включати суму отриманої допомоги до свого оподатковуваного доходу, подати декларацію і сплатити ПДФО і ВЗ.
Причому варто сказати, що зараз існує законопроект, яким «заднім числом» має підкоригувати норми пільги за п. «б» пп. 165.1.54 ПКУ. І допомога, яка зараз оподатковується, після прийняття цього законопроекту стане такою, що не оподатковується.
Але думка податкової служби з цього питання нам не відома. Тому для уникнення непорозумінь може бути доречним отримати ІПК.
Читайте також:
Оподаткування благодійної допомоги, наданої волонтеру
У ПКУ підкоригують норми про звільнення від оподаткування благодійної допомоги, зібраної волонтерами
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити