• Посилання скопійовано

Помилки в товарно-транспортній накладній: наслідки для постачальника

Підприємство реалізує товар на умовах самовивозу. Покупець для цього залучає стороннього перевізника, платника ПДВ. Однак у товарно-транспортній накладній відсутні деякі реквізити, а саме: підпис водія, номер водійського посвідчення, штамп перевізника. Які негативні наслідки можуть бути для постачальника таких товарів?

У Правилах від 14.10.1997 р. №363 міститься наступне визначення товарно-транспортної накладної - єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, що призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи. 

У п. 11.1 вищезазначених Правил міститься перелік обов’язкових реквізитів ТТН

  • інформація про назву документа;
  • дату і місце його складання;
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;
  • найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер); 
  • пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси; 
  • посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора. 

Тож, відсутність підпису водія вже є підставою вважати ТТН, зазначену в запитанні, неоформленою. Решта відсутніх реквізитів таких наслідків можуть і не мати, якщо ці реквізити не зазначені як обов’язкові у договорі між перевізником та покупцем – замовником. 

Те, які наслідки матиме відсутність оформленої ТТН, стає зрозуміло після аналізу функцій цього документу. Ми їх навели на початку відповіді. 

Оскільки постачальник не був замовником або платником за послуги перевезення (договір перевезення був укладений між перевізником та покупцем), підтвердження наданих послуг з перевезення постачальнику не потрібне. Спір може виникнути лише у зв’язку із питанням, чи може відсутність ТТН бути перешкодою для списання проданих товарів в бухобліку?  

На нашу думку, ні. Підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи, але чинне законодавство не встановлює обов’язковий перелік первинних документів для продажу товарів. Ці документи можуть бути різними, і їх може бути декілька (особливо зараз, коли у первинному документі вже не обов’язково має фіксуватися здійснена господарська операція, а лише має міститися інформація про її здійснення). Таким документом може бути не тільки ТТН, а і видаткова накладна. За певних умов, навіть рахунок.   

Отже, на нашу думку для відображення операції с відвантаження продукції може бути достатньо видаткової накладної. Але тільки якщо вона містить всі необхідні реквізити первинного документа (див. ст. 9 Закону про бухоблік).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Податок на землю при зміні цільового призначення землі
    Підприємство змінило цільове призначення 3-х земельних ділянок (2 об'єднали, 1 окремо) з сільськогосподарського (для ведення особистого селянського господарства) на колективне житлове будівництво 24.09.2024 р. Чи потрібно подавати уточнюючу податкову декларацію? Як її правильно заповнити та чи передбачені штрафні санкції?
    19.11.202419
  • Чи потрібна ліцензія на оптову торгівлю пальним при зміні розпорядника акцизного складу?
    Буде проведена зміна розпорядника акцизного складу, на якому наявні залишки пального. Підприємство отримає оплату за передані залишки від нового розпорядника. Чи потрібна ліцензія на право оптової чи роздрібної торгівлі пальним при зміні власника акцизного складу?
    18.11.202484
  • Чи можна оплатити ліки для фізособи без оподаткування?
    Підприємство отримало запит на допомогу від особи, яка перебуває на лікуванні у військовому шпиталі. Придбали та передали цій особі ліки, які призначив лікар. Особа не є працівником підприємства та не є родичем працівника підприємства. Чи можно провести передачу ліків як благодійну неоподатковувану допомогу? Як відобразити це у звітності?
    15.11.202438
  • Подвійне оподаткування доходів фізособи у Великобританії та в Україні
    Українка тимчасово проживає як біженець у Великобританії. В Україні зареєстрована ФОПом на ІІ групі ЄП, надає онлайн-консультації в Україні, послуги психолога (інші медичні послуги), отримуючи оплату на підприємницький рахунок. Планує зареєструватися ФОПом у Великобританії. Чи можна уникнути подвійного оподаткування доходів?
    14.11.202438
  • Чи сплачувати екологічний податок за зберігання макулатури?
    Підприємство закуповує відходи (макулатуру), обліковує на рахунку 281, оброблює ці відходи і перепродає. Має дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів. Чи потрібно сплачувати екологічний податок?
    14.11.202424