Далі подробиці такі:
У квітні 2019 року податковий інспектор наполіг, щоб підприємство сплатило податок за приміщення, які воно надає в оренду. Підприємство погодилося і подало із запізненням декларацію на 2019 рік, але договір, який був розірваний до 1 квітня 2019 р., в декларацію не вкючило, бо вважало, що податок на нерухомість взагалі платити не повинно. Обов’язок сплачувати податок з наданих в оренду приміщень з’явився тільки після набрання чинності Законом №466 у 2020 році.
У січні 2025 року ДПС знову надає запит на інформацію за 2019 р. Що робити? Чи подавати уточнюючу декларацію щодо договору оренди, який не був відобрадений у 2019 році?
Які санкції, штрафи будуть у разі подання або неподання уточнення?
Відповідь:
Станом на зараз будівлі промисловості не є об’єктом оподаткування податком на нерухомість, тільки якщо вони не здаються в оренду, лізинг, позичку – пп. "є" пп. 266.2.2 ПКУ. Це правило почало діяти з 23.05.2020 р., коли набрав чинності Закон №466. Попередня редакція цього підпункту, що діяла до цієї дати, виглядала так:
"266.2.2. Не є об’єктом оподаткування:
є) будівлі промисловості, зокрема виробничі корпуси, цехи, складські приміщення промислових підприємств.
Ця редакція виключала з об’єктів оподаткування всі будівлі промисловості без винятку, у т. ч. без обмеження їх використання безпосередньо підприємствами промисловості, що давало можливість не сплачувати податок з об’єктів нерухомості, наданих в оренду іншим суб’єктам господарювання. З цього ми робимо висновок, що у 2019 році підприємство мало право не платити податок за будівлі або приміщення, що надавалися в оренду, якщо вони дійсно були будівлями промисловості".
На практиці контролери суб’єктивно трактували поняття «будівлі промисловості», навіть відмовляли у застосуванні цієї пільги ФОПам – власникам таких будівель, адже вони – не промислові підприємства. Щодо цього питання є Постанова Верховного суду у справі 500/90/19. Тому не виключено, що право на пільгу до 23.05.2020 р. в цьому випадку контролери теж заперечують виключно з суб’єктивних причин.
Відповідно, зараз у інспектора немає підстав вимагати донарахування податку за будь-які будівлі промисловості за періоди до 23.05.2020 р.
Якщо підприємство не подасть уточнюючу декларацію, інспектор може продовжувати наполягати на донарахуванні податку і ДПС навіть може ініціювати позапланову перевірку, передбачену ст. 78 ПКУ. Формальними підставами для такої перевірки можуть бути підстави, зазначені у пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.26 ПКУ тощо. Також податківці можуть надсилати письмові запити відповідно до пп. 73.3.1 ПКУ, на які потрібно відповідати, щоб не дати підстав для позапланової перевірки. Згодом таке письмове спілкування може завершитися процедурою адміністративного або судового оскарження дій ДПС.
Втім, цього всього може і не статися, а вимоги сплатити податок залишаться тільки в усній формі або будуть взагалі припинені. За правилами, які діяли у 2019 році, порушення норм ПКУ немає, відповідно, немає підстав застосовувати штрафні санкції до підприємства.
Якщо підприємство подасть уточнюючу декларацію, воно уникне суперечок з ДПС і сплатить податок на нерухомість, хоча цей податок буде сплачено безпідставно. Втім, сплачені суми все одно можна буде віднести на витрати за загальними правилами НП(С)БО 16, незалежно від того, чи були підстави для нарахування податку, чи ні. Коригувань фінрезультату для таких випадків не передбачено.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити