• Посилання скопійовано

Чи потрібно ТТН якщо постачальник доставляє товар власним транспортом?

Постачальник доставляє підприємству товар власним транспортом і відмовляється надавати ТТН. Підприємство в свою чергу власним транспортом доставляє цей товар своїм покупцям. Які є ризик відсутності ТТН або відсутності обов’язкових реквізитів у ній? Чи відповідає експрес-накладна «Нової пошти» вимогам ТТН?

Згідно визначення, наведеного у Правилах №363 товарно-транспортна накладна - єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, та є одним із документів, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, що може бути складений у паперовій та/або електронній формі та має містити обов’язкові реквізити, передбачені цими Правилами.

Крім цього, п. 1 Закону №996 встановлено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Тобто, ТТН є документом, що підтверджує надання послуг з перевезення вантажу і не є єдиними документом, що підтверджує списання або прибуткування ТМЦ. Основним документом, для підтвердження переходу права власності на ТМЦ (передачі) є видаткова накладна, як первинний документ.

При цьому, податківці у підкатегорії 102.02 «ЗІР» зазначали, що у разі відсутності товарно-транспортної документації, яка підтверджує отримання послуг з перевезення вантажу, у тому числі товарно-транспортної накладної, які відносяться до первинних документів та на підставі яких ведеться бухгалтерський облік, платник податків при визначенні фінансового результату до оподаткування відповідно до правил бухгалтерського обліку не має підстав для врахування вартості таких послуг при формуванні собівартості придбаних (виготовлених) та реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Зверніть увагу, що у роз’ясненні податківців мова йде саме про послуги з перевезення, а не про собівартість товару, що підлягає поставці.

В свою чергу відповідно до частини першої статті 664 ЦКУ обов'язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

1) вручення товару покупцеві, якщо договором встановлений обов'язок продавця доставити товар;

2) надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути переданий покупцеві за місцезнаходженням товару.

Водночас ч. 1 ст. 334 ЦКУ визначено, що право власності у набувача майна за договором виникає з моменту передання майна, якщо інше не встановлено договором або законом.

Таким чином, якщо між продавцем товару і підприємством, а також між підприємством і покупцем договір про надання транспортних послуг не укладається (тобто фактично вартість транспортних послуг окремо не виділяється) і відповідно окремо не виділяється вартість послуги з доставки товару із оформленням первинного документу – акту виконаних робіт з перевезення, то наявність ТТН не є обов’язковою.

У випадку доставки товару самим продавцем підставою для оприбуткування товару на склад є видаткова накладна. А при подальшій доставці товару покупцям підприємства підтвердженням понесених витрат на доставку є внутрішні первинні документи підприємства на перевезення, зокрема подорожній (маршрутний) лист.

Підтверджували такий підхід і податківці у своїх минулих консультаціях. У ІПК від 19.02.2018 р. №654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК зазначалось, що складена у випадках, передбачених законодавством, товарно-транспортна накладна:

- підтверджує факт надання послуг з перевезення товарів;

- є одним із додаткових документальних свідчень реальності здійснення господарської операції з поставки товарів.

 

А чи потрібно мати ТТН на послуги від ТОВ «Нова Пошта» або іншого аналогічного перевізника?

Що ж до послуг таких перевізників як наприклад «Нова пошта», то ситуація не зовсім однозначна. 

З однієї сторони у преамбулі до Правил №363 (якими і передбачено як було зазначено вище складання ТТН при наданні послуг з перевезення) вказано, що ці Правила не регламентують перевезення небезпечних, великовагових, великогабаритних вантажів, пошти та перевезення вантажів у міжнародному сполученні, оскільки такі перевезення мають свої особливості, що стосуються виконання комплексу вимог при вантажно-розвантажувальних роботах, власне процесу перевезення та його документального оформлення, а також узгодження таких правил із відповідними компетентними установами.

При цьому, згідно Єдиного державного реєстру операторів поштового зв’язку (станом на 14.01.2020), який розміщено за посиланням https://nkrzi.gov.ua/index.php?r=site/index&pg=60&language=uk , ТОВ «Нова пошта» відноситься до таких операторів поштового зв’язку.

З іншої сторони, ТОВ «Нова пошта» при доставці вантажів надає транспортно-експедиторські послуги, а не поштові послуги. А податківці у листі від 21.03.2017 №5531/6/99-99-15-02-02-15 прямої відповіді на питання чи потрібно у разі доставки товару кур’єрською службою або особою, яка входить до переліку поштових операторів оформлювати ТТН не дають і відправляють з цим питанням до Міністерства інфраструктури України.

В зв’язку з такою неоднозначною ситуацією вважаємо, що у разі відсутності ТТН на послуги з доставки вантажу ТОВ «Нова пошта» є ризик невизнання податківцями права на витрати за такими послугами.

У п. 11.1 Правил №363 зазначено, що форму ТТН наведено в додатку 7 до Правил №363 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0128-98#n1161). Але поряд з цим вказано, що ТТН суб’єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7, за умови наявності в ній інформації про:

- назву документа;

- дату і місце його складання;

- найменування (прізвище, ім’я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;

- найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж;

- автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер);

- пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси;

- посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

При цьому, «експрес-накладна», яку надає ТОВ «Нова пошта» не містить всіх обов’язкових реквізитів ТТН, зокрема підписів водія та інформації про ТЗ, що здійснює перевезення.

Тому вважаємо, що у разі відсутності всіх обов’язкових реквізитів ТТН у експрес-накладній від ТОВ «Нова пошта» є ризик невизнання податківцями права на витрати (та ПК) по послугам, що надає ТОВ «Нова пошта». Проте, судові органи у суперечках з податківцями з приводу недоліків експрес-накладної від ТОВ «Нова пошта» стають на сторону платників податку. Наприклад тут (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/65502652) вказувалось, що відсутність у зазначених накладних (мова йде про експрес-накладні) перелічених відомостей не може спростовувати факт поставки. Зміст документів про надані послуги визначається сторонами договору та, з огляду на те, що акти здачі-прийняття робіт надання послуг між сторонами підписані, претензії у сторін відсутні. А також, що правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не встановлюють правил податкового обліку платника податків, яким у даному випадку є позивач. Документи обумовлені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом, зокрема, товарно-транспортна накладна та подорожній лист, не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей.

Зокрема недоліки в оформленні ТТН та сертифікати походження іноземною мовою не можуть беззаперечно свідчити про нездійснення господарської операції, за умови надання підприємством всіх інших належно оформлених підтверджуючих документів, які мають бути складені в залежності від виду господарської операції.

А тут (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/57869057) Колегія суддів Харківського апеляційного адміністративного суду винесла рішення, що накладні експрес-доставки товару транспортувальником ТОВ «Нова пошта-Центр» є належним свідченням фактичного переміщення придбаного позивачем товару від вказаного постачальника.

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»