• Посилання скопійовано

Особливості формування собівартості імпортних товарів

Як формується собівартість імпортних товарів? Чи має значення статусу контрагента і з якої країни імпортується товар? Якщо раніше імпортували на умовах часткової передоплати (50%), а зараз за умовами договору можна розраховуватися за товар протягом 35 к. д. після розмитнення, цей факт якось впливає на облік?

Нюанси відображення обліку витрат на придбання імпортних товарів визначаються, зокрема, і приписами пп. 134.1.1 ПКУ в частині коригування фінрезультату до оподаткування на податкові різниці. Ті платники податку на прибуток, у кого річний оборот за минулий рік становить менше ніж 20 млн грн і хто не прийняв добровільного рішення проводити такі коригування, при формуванні витрат мають орієнтуватися виключно на бухоблік. Ті платники податку на прибуток, хто зобов'язаний проводити коригування, мають узяти до уваги норми пп. 140.5.4 ПКУ. Так, фінрезультат податкового (звітного) періоду збільшується на 30% вартості товарів, у т. ч. необоротних активів, робіт і послуг (крім зазначених у п. 140.2 та у пп. 140.5.5 ПКУ й операцій, визнаних контрольованими відповідно до ст. 39 ПКУ), придбаних у нерезидентів (у т. ч. нерезидентів — пов'язаних осіб), що зареєстровані у державах, зазначених у пп. 39.2.1.2 ПКУ (на сьогодні це Перелік №977-р). Якщо товар імпортується не від пов'язаної особи і постачальник-нерезидент не зареєстрований в країні, що входить до Переліку №977-р, жодних податкових різниць не виникає, тож коригування не проводяться.

За умови придбання товарів на умовах повної передоплати слід керуватися приписами п. 6 П(С)БО 21: сума авансу (передоплати) в іноземній валюті, сплачена постачальнику-нерезиденту для придбання немонетарних активів (запасів, ОЗ, нематеріальних активів тощо) й отримання робіт і послуг, має бути перерахована в гривню із застосуванням валютного курсу на дату сплати авансу. Тобто для перерахунку суми сплаченого нерезиденту авансу в гривнях береться сума авансу у валюті та множиться на курс валюти на день здійснення авансу. Отриманий гривневий еквівалент і буде ціною придбання імпортних товарів, придбаних на умовах передоплати. Незалежно від строків поставки, періодичності таких поставок, курсу НБУ на дату розмитнення далі ця сума гривневого еквівалента не змінюється: заборгованість нерезидента за перерахованою йому передоплатою є немонетарною статтею, тож курсові різниці за такою заборгованістю не нараховуються (п. 4п. 7 та п. 8 П(С)БО 21). Зверніть увагу, що до первісної вартості імпортного товару також мають потрапити ввізне мито, плата за митне оформлення, оплата послуг митного брокера, витрати на зберігання товарів на митно-ліцензійному складі, витрати на доставку тощо (п. 9 П(С)БО 9).

Приклад 1. Підприємство імпортує товар за ціною 20000 доларів США на умовах 50% передоплати. Передоплата була здійснена у сумі 10 000 доларів США за курсом 29,4 грн/дол. США, а через два тижні було оприбутковано товар на 20000 (курс на дату оприбуткування 31,5 грн/дол.), остаточний розрахунок із постачальником-нерезидентом відбувся через тиждень після митного оформлення товару за курсом 31,00 грн/дол. США, Право власності на товар переходить датою перетину товарами митного кордону України. Курс на дату митного оформлення товару — 31,8 грн/дол. США. Мито — 12000 грн. Курси та сума мита є умовними цифрами. А сума ПДВ у МД дорівнює: (20000 х 31,8 + 12000) х 20% = 129600 грн. Витрати на придбання імпортного товару формуються так, як показано у таблиці 1.

Таблиця 1

Придбання імпортних товарів на умовах часткової передоплати 


з/п
Зміст операції Бухгалтерський облік Сума, дол. США/грн
Д-т К-т
1. Перераховано нерезиденту аванс за товар (10000 х 29,4 грн/дол. США = 294000 грн) 371 312 10000
294000
2. Перераховано на митниці ПДВ, мито 377 311 141600
3. ПК, сплачений на митниці 641 377 129600
4. Оприбутковано імпортовані товари: 10000 х 29,4 + 10000 х 31,8 = 258750 грн 281 632 20000
612000
5. Мито збільшує первісну вартість товарів 281 377 12000
6. Взаємозалік заборгованостей 632 371 10000
294000
7. Проведено остаточний розрахунок із постачальником (20000 - 10000) х 31,0 = 310000 632 312 10000
310000
8. Обраховано курсову різницю (10000 х (31,0 - 31,8) = 8000) 945 632 8000

Придбання товарів на умовах відстрочення платежу характерне перерахунком заборгованості перед нерезидентом аж до її повного погашення на кожну дату балансу (якщо на дату балансу така заборгованість не буде погашена) та на дату здійснення госпоперації (оплати нерезиденту).

Приклад 2. Умови прикладу ті самі, що у прикладі 1, за винятком того, що товар вартістю 20000 дол. було розмитнено 03.03.2016 р. за курсом 29,5 грн/дол. США, а розрахунок із постачальником-нерезидентом відбудеться 11.04.2016 р. за курсом 32,0 грн/дол. США. Валютний курс на 31.03 становить 29,90 грн/дол. США. Витрати на придбання імпортного товару формуються так, як показано у таблиці 2.

Таблиця 2

Придбання імпортного товарів на умовах відстрочення платежу 


з/п
Зміст операції Бухгалтерський облік Сума, дол. США/грн
Д-т К-т
1. Перераховано на митниці ПДВ 120000 грн та мито 12000 грн 377 311 132000
2. ПК, сплачений на митниці 641 377 120000
3. Оприбутковано імпортні товари 20000 х 29,5 = 590000 281 632 20000
590000
4. Мито збільшує первісну вартість товарів 281 377 12000
5. Обраховані курсові різниці на дату балансу 31.03.2016 р. (20000 х (29,5 - 29,9) = -8000 грн) 945 632 8000
6. Проведено розрахунок із постачальником 20000 х 32,0 = 640000 632 312 20000
640000
7. Обраховано курсову різницю на дату здійснення остаточного розрахунку (20000 х (29,9 - 32,0) = -42000 грн) 945 632 42000

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/ЗЕД

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ЗЕД»

  • Який код УКТ ЗЕД вказати при списанні товару, придбаного більше 10 років тому?
    Підприємство списує матеріали, придбані у 2006 році. У зв’язку зі змінами, в зведеній ПН з кодом причини 13 треба вказувати УКТ ЗЕД. Наразі чинна версія УКТ ЗЕД 2020 року. Який УКТ ЗЕД зазначити в ПН?
    13.11.202449
  • Помилка у митній вартості товару та аркуш коригування до МД
    Підприємство розмитнило передоплачений товар, вартість якого була 41705 євро. При розмитненні товара була допущена помилка в МД у митній вартості, яку зазначили в сумі 41500 євро. Фактично був отриманий весь товар на суму 41705 євро. Тепер митниця буде оформляти аркуш коригування і донараховувати мито і ПДВ на 205 євро. Як це відобразити в обліку?
    08.10.202481
  • Експорт виставкових зразків готової продукції за ціною нижчою від собівартості
    Підприємство на загальній системі оподаткування, платник ПДВ, виробник меблів. Воно бере участь у виставці меблів за кордоном. Для тимчасового вивезення меблів на виставку скористалися послугою Карнет. Під час виставки знайшли покупця на виставкові меблі. Позаяк меблі під час виставки частково втратили свій вигляд, чи можна продати їх за собівартістю або ціною нижчою від собівартості? Якщо так, то які особливості такого продажу?
    27.09.202466
  • Податок з доходів нерезидента, який надає посередницькі послуги резиденту
    Підприємство – резидент України уклало договір з резидентом Польщі - E100 International Trade (є довідка резидента). Підприємство сплачує авансові платежі – компенсація дорожнього збору, переправи поромом та винагорода. Протягом місяця резидент витрачає ці кошти, а за результатами місяця нерезидент надає акт, зазначаючи фактичні витрати. Як оподаткувати ці виплати?
    27.09.202444
  • Що робити, якщо імпортували товар за 1200 євро, а повернули постачальнику за 1600 євро?
    Підприємство придбало товар у нерезидента за 1200 євро. Товар не задовольнив покупця, тому постачальник погодився на повернення товару і коштів, а також компенсувати транспортні витрати. На митниці оформили повернення в режимі експорту, але за імпортним контрактом. Інвойс постачальнику і вартість товару згідно з МД - 1800 євро: 1200 євро + 600 євро вартість транспортних послуг. Як відобразити це в бухобліку: як повернення чи як реалізацію? Чи застосовується ставка ПДВ 0% на всю суму 1800 євро, при тому, що оформлена МД типу ЕК 10, а вказано імпортний контракт?
    18.07.202457