За приписами п. 1 Постанови правління НБУ від 03.11.2014 року N 699 “Про застосування окремих норм валютного законодавства під час режиму тимчасової окупації на території вільної економічної зони "Крим"” для цілей застосування нормативно-правових актів НБУ, зокрема,:
- особа, місцезнаходження якої (зареєстрована/постійно проживає) на території вільної економічної зони "Крим" (далі - суб'єкт Криму), прирівнюється до нерезидента (за інвестиційними операціями - до іноземного інвестора);
- договори, укладені суб'єктами Криму із суб'єктами з місцезнаходженням (зареєстровані/постійно проживають) на іншій території України (далі - материкова територія України), є документами, що використовуються замість зовнішньоекономічних договорів (контрактів) під час застосування нормативно-правових актів НБУ.
Свого часу НБУ виступив проти проведення заліку зустрічних однорідних вимог у сфері ЗЕД та зазначив, що “...проведення заліку зустрічних однорідних вимог на суму валютної виручки (яка не надходитиме на рахунок клієнта) не є можливим, оскільки призведе до порушення вимог законодавства України, зокрема, вищезазначених положень нормативно-правових актів....” (див. Лист НБУ від 24.05.2013 р. N 28-312/1652/6131).
На сьогодні відповідні положення щодо фактичної “заборони” знімати з контролю експортні операції клієнтів на підставі документів про припинення зобов'язань зарахуванням зустрічних однорідних вимог у зв'язку із запровадженням вимоги щодо обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті із-за кордону прописані у п. 4 Постанови НБУ від 03.06.2015 р N 354 (діє до 03.09.2015 р).
Водночас, нагадаємо, що згідно з п. 9.4 ст. 9 розділу I Закону України від 12.08.2014 р N 1636-VII “Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України”
1) вимоги законодавства України щодо обов'язкового продажу надходжень (в тому числі виручки) в іноземній валюті не застосовуються до юросіб (філій, відділень, інших відокремлених підрозділів юридичних осіб) з місцезнаходженням на території ВЕЗ "Крим".
2) на операції, які здійснюються між резидентами України та суб'єктами Криму, а також на розрахунки за такими операціями не поширюються норми Закону України "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті".
Відповідно, зазначені операції згідно з Інструкцією про порядок здійснення контролю за експортними, імпортними операціями 5 не підлягають контролю банками на предмет дотримання резидентами встановлених законодавством України строків розрахунків за експортними, імпортними операціями. (див. Лист НБУ від 03.02.2015 р. N 29-213/6552).
Незважаючи на наведену позиція НБУ щодо фактичної “заборони” проведення взаємозаліку у сфері ЗЕД, на нашу думку, це не стосується операцій здійснення погашення кредиторської заборгованості перед суб'єктом, зареєстрованим на територї ВЕЗ “Крим”, у т.ч. й через поставку товару на територію Кримського півострова.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити