Відповідно до наведеної умови нерезидент отримує компенсацію витрат за дорожній збір, послуги порома та безпосередньо винагороду за надані послуги. Розглянемо кожен складник окремо.
Дорожній збір. Дорожній збір (електронний збір) є державним збором (ст. 5 Закону про державні фінанси, стягується Головою НРО – Розділ «Питання -відповіді» WWW.ETOLL.GOV.PL).
Для сплати дорожнього збору в Польщі підприємству необхідно зареєструватися в системі ETOLL (WWW.ETOLL.GOV.PL).
Це можна зробити наступним чином:
- онлайн на WWW.ETOLL.GOV.PL, створивши обліковий запис;
- стаціонарно в Центрі обслуговування абонентів, реєстрацію здійснює працівник центру;
- через операторів автопарку. Зі списком інтегрованих постачальників ETOLL можна ознайомитись на офіційному сайті тут. Серед них є нерезидент з яким підприємство уклало договір - E100 International Trade.
Основний вид діяльності E100 International Trade – агенти, які займаються реалізацією палива, руд, металів та промислових хімікатів, див. за посиланням тут.
Розмір електронного збору, що підприємство сплачує нерезиденту відповідає розміру збору, який стягується в системі e-TOLL. Фактично International Trade є агентом, який за винагороду сплачує дорожній збір.
Отримана компенсація є транзитними коштами для нерезидента, а не його доходом. Пунктом 141.4 ПКУ визначено перелік доходів нерезидента, з яких справляється податок з доходів нерезидента.
В наведеному переліку відсутні будь-які згадки за дорожній збір і як ми зазначили, раніше такий збір є державним збором, тобто він є податком, а не доходом від надання послуг. Тож в цьому випадку об’єкт оподаткування податком з доходів нерезидента відсутній і не відображається в Декларації з податку на прибуток. Більш детально про це ми писали у наших консультаціях тут та тут.
Компенсація послуг порома
Компенсація вартості послуг з переправи поромом для E100 International Trade - агента є компенсацією, а от для нерезидента, що надає послуги - прибутком від підприємницької діяльності, зокрема перевезення.
І тут постає питання щодо оподаткування фрахту. Відповідно до п. «г» пп. 141.4.1 ПКУ фрахт в загальному порядку оподатковується за ставкою 6% (пп. 141.4.4 ПКУ).
Своєю чергою, між Україною та Польщею укладено Конвенцію про уникнення подвійного оподаткування. Положеннями даної Конвенції передбачено, що прибуток підприємства договірної держави оподатковується тільки у цій державі, якщо тільки підприємство не здійснює комерційної діяльності в другій договірній державі через розташоване в ній постійне представництво (ст. 7 Конвенції про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Польщею).
Підставою для звільнення (зменшення) від оподаткування доходів із джерелом їх походження з України є подання нерезидентом з урахуванням особливостей, передбачених пп. 103.5 і 103.6 ПКУ, особі (податковому агенту), яка виплачує йому доходи, довідки (або її нотаріально засвідченої копії), яка підтверджує, що нерезидент є резидентом країни, з якою укладено міжнародний договір України, а також інших документів, якщо це передбачено міжнародним договором України.
Довідка повинна бути належним чином легалізована, перекладена відповідно до законодавства України (пп. 103.5 ПКУ). Більш детально про це ми писали тут.
Тож у разі наявності довідки податок з доходів нерезидента ми не утримуємо, але в Декларації з податку на прибуток показати буде потрібно, зокрема в додатку ПН.
Винагорода нерезидента
Пунктом «з» п. 141.4.1 ПКУ передбачено, що податком з доходів нерезидентів оподатковується брокерська, комісійна або агентська винагорода, отримана від резидентів або постійних представництв інших нерезидентів щодо брокерських, комісійних або агентських послуг, наданих нерезидентом на території України на користь резидентів.
У цьому підпункті чітко визначено, що доходи оподатковуються, якщо послуги надані нерезидентом на території України. Проте у листі від 28.09.2017 р. №2066/6/99-99-15-02-02-15/ІПК податківці зазначили:
«Доходи нерезидента у вигляді брокерської, комісійної або агентської винагороди, отриманої від резидента за виконані брокерські, комісійні або агентські послуги на користь такого резидента, підлягають оподаткуванню…незалежно від місця надання нерезидентом зазначених послуг». Але є судова практика щодо ідентифікації місця надання посередницьких послуг на користь резидента постанова ВС від 27.03.2018 р. у справі №818/47/17.
В БЗ ЗІР (102.16) відповідаючи на питання: «Як оподатковуються доходи нерезидента у вигляді агентської винагороди щодо агентських послуг, у т. ч. компенсація понесених агентом – нерезидентом витрат в межах виконання агентського договору?» податківці зазначили, що платнику необхідно звернутися за ІПК.
На нашу думку, в цьому випадку можна підстрахувати себе договором, зокрема зазначивши місце надання послуг і це має бути не Україна. В іншому випадку – найімовірніше ці послуги будуть ідентифіковані як такі, що надані на території України.
Зауважимо, щодо оподаткування винагороди, як і у випадку з послугами порома, спрацьовує ст. 7 Конвенції про уникнення подвійного оподаткування між Польщею та Україною. Тому навіть за умови ідентифікації даного доходу як об’єкта оподаткування податком на доходи нерезидента резидент може застосувати звільнення за наявності довідки.
Враховуючи зазначене вище, на нашу думку:
- Дорожній збір не є об’єктом оподаткування податком з доходів нерезидента і не відображається в додатку ПН Декларації з податку на прибуток.
- Щодо послуг, наданих поромом та винагороди, отриманої нерезидентом, необхідно проаналізувати умови договору щодо місця надання послуг. Дані доходи не будуть оподатковуватися податком з доходів нерезидента за наявності відповідно засвідченої довідки. Однак вони наведені в пп. 141.4 ПКУ і визначені як об’єкт оподаткування податком з доходів нерезидента. Тому вони мають бути відображені в додатку ПН Декларації з податку на прибуток. Як заповнювати додаток ПН до декларації з прибутку, див. тут і тут.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити