• Посилання скопійовано

Місце завантаження вантажу не співпадає з місцем складення CMR: чи є це помилкою?

Перевізник здійснив міжнародне перевезення за маршрутом м. Дніпро-Іспанія. В 4 полі CMR (місце та дата завантаження вантажу) зазначено м. Новомосковськ, а в полі 21 (складена) вказано м. Дніпро. Чи є це помилкою в CMR? Чи не позбавляється перевізник права на використання 0% ПДВ за маршрутом м.Дніпро-Іспанія?

CMR — міжнародна автомобільна накладна, яка є товарно-транспортною накладною, що використовується у міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях серед країн-учасниць Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів.  CMR є документом, який підтверджує факт укладення договору щодо автомобільного перевезення вантажу. 

Щодо складання CMR, порядку заповнення її граф, то слід керуватись наступним. 

Графи, які заповнюються у CMR, зокрема:

  • Графа 4.  Місце та дата завантаження вантажу — зазначається місто, країні та дата завантаження;
  • Графа 21. Дата та місце складення СМR.

Свого часу, ДПСУ у листі від 28.03.2012 р. №8971/7/15-3417-26 зазначила наступне: 

".. Що стосується застосування норм пп. 195.1.3 ПКУ, згідно з яким за нульовою ставкою оподатковуються операції з міжнародного перевезення пасажирів і багажу та вантажів, то нульова ставка до відрізків транзитного маршруту, які припадають на територію поза межами митної території України, застосовуватися не може, оскільки такі відрізки не є самостійними маршрутами, а являють собою частини повного маршруту транзитного перевезення".

Відповідно до пп. "а" пп. 195.1.3 ПКУ за нульовою ставкою оподатковуються операції з  постачання таких послуг як, зокрема, міжнародні перевезення пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом. 

Для цілей цього підпункту перевезення вважається міжнародним, якщо таке перевезення здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.

У тексті ПКУ немає терміну "єдиний міжнародний перевізний документ" чи порядку застосування такого документу в цілях оподаткування.

Якщо в даному випадку, за умовами запитання, є факт складення однієї CMR, то слід розуміти приписи пп. "а" пп. 195.1.3 ПКУ щодо операцій з постачання послуг з перевезення вантажів наступним чином: 

  • пільга щодо ПДВ застосовується по всьому маршруту перевезення в цілому, без поділу на відрізки в межах митної території України та за її межами;
  • необхідною умовою є наявність супровідних документів на таке перевезення.

І факт складення CMR не у місті завантаження (графа 4) не може впливати на застосування цієї пільги.

Окрім наведеного, слід враховувати й таке. В Ухвалі ВАСУ від 01.12.2014 р. № К/800/24686/14 суд зазначив, що "... право на застосування нульової ставки ПДВ відповідно до ст. 195 ПКУ має платник, який безпосередньо надає транспорті послуги з міжнародного перевезення пасажирів та вантажів, тобто нульова ставка ПДВ, встановлена для перевізника, не поширюється на інші послуги, які надаються при перевезенні. У даному випадку судам необхідно дослідити зміст вказаних договорів та визначити які саме послуги надавались позивачем відповідно до його умов і ким виступав у цих правовідносинах позивач у справі, чи був він перевізником безпосередньо ..."

Таким чином, під час перевірки, у фіскальних органів може виникнути сумніви щодо того, з яких підстав ці графи містять різні адреси. Тому, основна увага буде прикута до всіх складених на перевезення документів, у т.ч. до договору перевезення та акту наданих послуг з перевезення.

Загалом, на нашу думку, назвати помилкою зазначення різних адрес у графах 4 та 21 CMR, доволі складно. Адже, на законодавчому рівні не визначений порядок заповнення CMR. Тому, й порядок виправлення помилок також відсутній.  Як показує практика, при заповненні графи 21 не часто вказують місце складення — важливу роль відіграє дата. Звісно, ми не заперечуємо проти того, що сторони поставки товару та перевізник визнають помилковою складеною графу 21 в частині вказівки місця (адреси) складення. Проте, чи варто взагалі піднімати це питання у разі, якщо всі інші документи свідчать про перевезення по усьому маршруту в цілому без поділу на відрізки, вирішувати лише платнику податків.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи заборонено відраховувати кошти профспілкам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу під час воєнного стану?
    Чи заборонено протягом дії воєнного стану проводити відрахування первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, у добровільному порядку за наявності у роботодавців такої можливості з віднесенням на витрати діяльності підприємства?
    19.04.202413
  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202433
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202430
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202432
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024131