Оскільки обов'язковий техогляд транспортних засобів було скасовано ще у 2011 році, то відповідно до ст. 35 Закону України від 30.06.93 р. №3353-XII “Про дорожній рух” транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов'язковому технічному контролю відповідно до цієї статті.
Обов'язковому технічному контролю не підлягають:
1) легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від строку експлуатації;
2) легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонни, причепи до них - із строком експлуатації до двох років;
3) технічні засоби для агропромислового комплексу, визначені Законом України "Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України".
Обов'язковий технічний контроль транспортного засобу передбачає перевірку технічного стану транспортного засобу, а саме: системи гальмового і рульового керування, зовнішніх світлових приладів, пневматичних шин та коліс, світлопропускання скла, газобалонного обладнання (за наявності), інших елементів у частині, що безпосередньо стосується безпеки дорожнього руху та охорони навколишнього природного середовища.
Порядок проведення обов'язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів затверджений Постановою КМУ від 30.01.2012 р. №137.
Порядком №137 визначені, зокрема, періодичність проходження обов'язкового технічного контролю та обсяги перевірки технічного стану транспортного засобу та коди оцінки його невідповідності (дод. 5 до Порядку №137).
Відповідно до ст. 16 Закону №3353, п. 2.1 Правил дорожнього руху, затверджених Постановою КМУ від 10.10.2001 р. №1306 водій при керуванні ТЗ повинен мати при собі наступні документи:
1) посвідчення водія;
2) реєстраційний документ на ТЗ (технічний паспорт на ТЗ — п. 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затверджений Постановою КМУ від 07.09.98 р. №1388);
3) страховий поліс (про укладений договір обовязкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних ТЗ);
4) ліцензійну картку на ТЗ — у разі надання послуг з перевезення пасажирів і вантажів. Відзначимо, що на сьогодні ліцензія видається лише на господарську діяльність з надання послуг з перевезення пасажирів і небезпечних вантажів (ст. 9 Закону України від 05.04.2001 р. №2344-III “Про автомобільний транспорт”).
Відповідно до п. 10 Ліцензійних умов №1001 водії допускаються до роботи за умови:
1) відсутності за результатами медичного огляду протипоказань за станом здоров'я;
2) проходження інструктажів та стажування у порядку, визначеному Мінінфраструктури;
3) проходження періодичного навчання методів надання першої домедичної допомоги потерпілим внаслідок дорожньо-транспортних пригод.
Відповідно до п. 12 Ліцензійних умов №1001 персонал, що перевіряє технічний стан та виконує роботи з технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів, повинен мати:
- професійно-технічну освіту за спеціальністю "слюсар з ремонту автомобілів" або вищу освіту за спеціальністю "автомобілі та автомобільне господарство";
- стаж роботи за фахом не менше одного року.
Перевірку технічного стану транспортних засобів може проводити керівник, водій, інший персонал, який відповідає зазначеним у цьому пункті вимогам.
Відповідно до п. 13 Ліцензійних умов №1001 медичні працівники, що проводять щозмінні медичні огляди водіїв, повинні мати кваліфікацію лікаря лікувального профілю та/або молодшого медичного працівника з медичною освітою за спеціальністю "сестринська справа", "лікувальна справа".
Якщо підприємство здійснює перевезення вантажів, що не потребує отримання ліцензії на цей вид діяльності, то слід скористатись наступними нормами:
1. Для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов'язаний, зокрема перед виїздом, перевірити і забезпечити технічно справний стан і комплектність транспортного засобу, правильність розміщення та кріплення вантажу (пп. “а” п. 2.3 Правил дорожнього руху). Порядок перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками затверджений наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 05.08.2008 р. №974.
2. На вимогу працівника міліції водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також, зокрема, дати можливість оглянути транспортний засіб відповідно до законодавства за наявності на те законних підстав, у тому числі провести з використанням спеціальних пристроїв (приладів) перевірку технічного стану транспортних засобів, які відповідно до законодавства підлягають обов'язковому технічному контролю (пп. “в” п. 2.4 Правил дорожнього руху).
3. Водій повинен на вимогу працівника міліції пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення стану алкогольного сп'яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин (п. 2.5 Правил дорожнього руху). Порядок здійснення щоденного медичного огляду водіїв передбачено Положенням про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, затвердженого Наказом Наказ МОЗ України, МВС України від 31.01.2013 р. №65/80.
Щодо документообігу з медичного огляду водіїв та перевірки технічного стану ТЗ, то відповідні порядки наведені у вищезазначених нормативних документах з їх проведення.
Відповідальність за невиконання наведених вище вимог передбачені у ст. 128, 129, ч. 9 ст. 133-1 КУпАП, а саме:
- випуск на лінію транспортних засобів, технічний стан, обладнання або комплектність яких не відповідає вимогам правил і стандартів, що стосуються убезпечення дорожнього руху, технічної експлуатації, переобладнаних без відповідного погодження, не зареєстрованих у встановленому порядку, таких, що не пройшли обов'язкового технічного контролю або без поліса обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), без проходження щозмінного медичного огляду та контролю технічного стану, а також направлення в рейс одного водія при здійсненні пасажирських перевезень на автобусному маршруті протяжністю понад п'ятсот кілометрів - тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, громадян - суб'єктів господарської діяльності в розмірі 40 нмдг (в 2016 році 680 грн);
- допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння, або у хворобливому стані, або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або таких, що не пройшли у встановлений строк медичного огляду, тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, громадян - суб'єктів господарської діяльності в розмірі 25 нмдг (в 2016 році 425 грн);
- перевезення пасажирів чи вантажів водієм, який не пройшов щозмінного передрейсового медичного огляду водіїв транспортних засобів, або перевезення без проведення передрейсового контролю технічного стану транспортних засобів, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 30 нмдг (в 2016 році 510 грн).