Якщо підприємство-загальносистемник прийняв рішення взяти для зберігання і заправки власних і орендованих автомобілів бочку для ПММ, то слід враховувати, що така бочка належить до стаціонарних резервуарів. А порядок наповнення стаціонарних резервуарів здійснюється з дотриманням вимог Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої Наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв'язку України, Держспоживполітики від 20 травня 2008 р. №281/171/578/155.
Водночас, справа в тому, що чинним законодавством України не передбачено нормативних документів, які б встановлювали порядок відпуску ПММ у стаціонарні резервуари (цистерни), призначені не для роздрібного продажу, а для зберігання у власних цілях (для заправки власних а/м дизельним паливом чи бензином).
Відповідно до п. 2 Правил роздрібної торгівлі нафтопродуктами, затв. Постановою КМУ від від 20.12.97 р. №1442, роздрібний продаж нафтопродуктів здійснюється через мережу автозаправних станцій (далі - АЗС), що призначені для відпуску споживачам нафтопродуктів. Продаж нафтопродуктів (крім бензину, дизельного палива, скрапленого вуглеводневого газу) у дрібній розфасовці здійснюється також через спеціалізовані магазини, що продають товари господарського вжитку (далі - спеціалізовані магазини).
У сільській місцевості продаж гасу на розлив здійснюється через мережу спеціалізованих магазинів, кіосків, палаток, а також через спеціалізовані авторозвозки системи споживчої кооперації.
Відтак, насьогодні жодний постачальник нафтопродуктів за відсутності відповідного затвердженого Порядку відпуску ПММ в окремі цистерни чи стаціонарні резервуари, не має права здійснювати їх відпуск у такі приватні тари, якщо таке підприємство не є спеціалізованим магазином для роздрібної торгівлі нафтопродуктами.
Якщо такий відпуск безпосередньо у бочку вже відбувся, то слід враховувати, що спеціально виявляти подібні факти зберігання ПММ на підприємствах приватної форми власності насьогодні не наділений жодний державний орган. Проте, у разі якщо таке буде виявлено, то, зокрема, підприємство очікує наступна відповідальність:
1) у разі, якщо буде виявлено нанесення шкоди навколишньому природному середовищу, то відповідно до ст. 51 Закону України від 25.06.91 р №1264-XII “Про охорону навколишнього природного середовища” підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об'єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це. Забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об'єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).
Відповідальність за забруднення навколишнього природного середовища передбачена ст. 52, 53 КупАП (справи розглядає Мінприроди, ст. 242-1 КупАП), ст. 237-239 ККУ.
2) до об'єктів зберігання нафтопродуктів віднесено склади нафтопродуктів з комплексом основних і допоміжних технологічних об'єктів (зливно-наливні естакади, насосні для перекачування нафтопродуктів, резервуарні парки тощо), до об'єктів транспортування нафтопродуктів віднесено об'єкти магістральних нафтопродуктопроводів, до об'єктів реалізації нафтопродуктів віднесено автозаправні станції. Відповідні вимоги щодо зберігання нафтопродутків та вимог дл місць зьерігання наведені у Правилах пожежної безпеки для об'єктів зберігання, транспортування та реалізації нафтопродуктів, затверджені Наказом Міністерства палива та енергетики України від 24.12.2008 р. №658. Ці Правила є обов'язковими для виконання на всіх підприємствах, що пов'язані зі зберіганням, транспортуванням та реалізацією нафтопродуктів в Україні, незалежно від видів їх діяльності і форм власності. Відповідальність за порушення правил пожежної безпеки передбачені ст. 170, 175, 175-2 КупАП (справи розглядає структурні підрозділи Держслужби з надзвичайних ситуацій, ст. 223 КУпАП), ст. 270 ККУ.
При цьому, звертаємо увагу, що фінансових санкцій безпосередньо за зберігання придбаних ПММ у власних приватних стаціонарних резервуарах чинним законодавством не передбачено.
Договір, за яким ця бочка передаватиметься підприємству, може бути будь яким (купівлі-продажу, дарування, оренди, позички), на умовах якого підприємство зможе залучити цей резервуар. Це може бути навіть договір відповідального зберігання, але в цьому випадку слід зважати на норми ст. 944 ЦКУ: «Зберігач не має права без згоди поклажодавця користуватися річчю, переданою йому на зберігання, а також передавати її у користування іншій особі». Тож, якщо бочка передаватиметься за договором про відповідальне зберігання, потрібна згода (бажано, письмова) на те, щоб підприємство-зберігач мало право використовувати її для зберігання власних ПММ.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити