ОСББ є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. ОСББ — неприбуткова організація і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між своїми членами (ст. 4 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку»).
При реєстрації ОСББ така юридична особа має зазначити види власної діяльності, для цього існує КВЕД 81.10 "Комплексне обслуговування об'єктів". На нашу думку, окремий КВЕД для надання частини житлового будинку, який знаходиться на балансі або в управлінні ОСББ не потрібно. Але, оскільки це юридичне питання, а наш електронний консалтинг призначений для відповідей на бухгалтерські та податкові питання, радимо звернутися з цього приводу або до держреєстратора, або до юриста.
Як роз’яснено у листі Мінрегіону від 08.02.2016 р. №8/9-356-16, з прийняттям Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» і Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» положення щодо «передачі/прийняття з балансу/на баланс» ОСББ виключено. Отже, після прийняття співвласниками на зборах, проведених відповідно до закону, рішення про форму управління будинком між колишнім балансоутримувачем та співвласникам в особі їх об’єднання або особою, уповноваженій співвласниками, має бути здійснено приймання-передачу об’єкта в управління ( а не «з балансу/на баланс») з підписанням відповідного акта та передачею документації на будинок.
З іншого боку, така позиція є лише роз’ясненням і зазначена в листі, а не в документі, який має юридичну силу, отже, враховувати його чи ні, вирішує кожен для себе самостійно. Принаймні, наразі існує Порядок державної реєстрації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 р. №1521, який був створений для реалізації Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», п. 2 якого визначено, що загальні збори об'єднання вирішують питання про:
- прийняття житлового комплексу на баланс об'єднання;
- залишення житлового комплексу або його частини на балансі попереднього балансоутримувача (за умови укладення з ним відповідного договору);
- передачу житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, та укладення з цією юридичною особою відповідного договору.
Отже, якщо відповідне рішення (про прийняття житлового будинку на баланс) було загальними зборами ОСББ прийнято, то відбувається саме передача з балансу на баланс, яка оформляється відповідним актом (зразок форми якого наводиться у додатку до цього Порядку). Отримання житлового будинку в бухгалтерському обліку відображається записом за дебетом рахунку 10 «Основні засоби» та кредитом рахунку 40 «Власний капітал» — за справедливою вартістю з урахуванням витрат, передбачених п. 8 П(С)БО 7.
Амортизацію на такий будинок нараховують протягом строку корисної експлуатації комплексу, який визначається під час введення його в експлуатацію (тобто, визнання такого активу на балансі ОСББ), за одним з методів, наведених в п. 26 П(С)БО 7.
При цьому метод амортизації, строки експлуатації тощо ОСББ визначає самостійно, як новий балансоутримувач. Для цього можуть використовуватися дані технічної документації на житловий будинок, але остаточне рішення для нарахування такої амортизації приймається ОСББ самостійно (головою ОСББ або комісією, на яку покладено такий обов’язок).
Відповідно до п. 30 П(С)БО 7 нарахування амортизації збільшує витрати ОСББ та суму зносу основного засобу (за дебетом аналітичного субрахунку 962 «Амортизація житлового комплексу» та кредитом рахунку 13 «Знос необоротних активів»). Одночасно робимо запис про збільшення доходів організації та зменшення її додаткового капіталу (за дебетом рахунку 40 «Власний капітал» та кредитом рахунку 74 «Інші доходи»).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити