• Посилання скопійовано

Особливоті управління підприємством, якщо директор-засновник виконує обов'язки безоплатно

На новостовреному підприємстві засновник-директор працює по сумісництву за трудовим договором. Чи може він виконувати своЇ обов'язки безоплатно? Чи треба в такому разі подавати повідомлення про прийняття працівника? Чи можна подати наказ з 01.02.2016 р. про те, що він буде виконувати обов'язки безоплатно?

З зазначеного запитання є дві категорії проблем:

Проблема 1. Господарсько-реєстраційна.

Справа в тому, що Закон про державну реєстрацію* (навіть, якщо вважати, що це здійснюється виключно для проведення реєстраційних дій) вимагає обов’язкової наявності керівника підприємства.

Це питання постає від моменту державної реєстрації припинення юрособи. Єдиний державний реєстр юридичних та фізичних осіб-підприємців однією з відомостей про юрособу зазначає відомості про особу, яка здійснює управління підприємством — в зазанченому випадку йдеться про керівника, який призначається загальними зборами засновників (рішенням власника) та звільняється з посади ними же (наприклад, для ТОВ — ст. 62 Закону України від 19.09.1991 р №1576-XII  “Про господарські товариства”).

Відтак, насьогодні юрособа юридично існувати без керівника (за даними ЄДР) не може. Віповідно такі відомості попадають й до податкових органів, статистики тощо.

Тому, юридично управляти підприємством некерівник фактично не може, адже призначений засновниками (власником) керівник вказується в ЄДР у будь-якому випадку — чи то призначена (стороння) особа, чи то засновник.

Отже, господарсько-реєстраційна проблема дозволяє лише замінити керівника (тобто узаконити факт перепризначення).

Проблема 2. Управлінсько-трудова. 

Кодекс законів про працю України дозволяє приймати на посаду керівника та звільняти з неї (ст. 24, 45), не встановлюючи обов’язковою умовою внесення змін до ЄДР. 

Водночас, у разі звільнення керівника, засновник, на нашу думку, цілком може виконувати обов’язки керівника на безоплатній основі.

Але:

1. про це має бути зазначено у статуті (йдеться про можливість виконання одним із засновників обов’язків керівника за сумісництвом на безоплатній основі, у т.ч. на період відпустки, довготривалого відрядження тощо),

2. без внесення змін до ЄДР щодо затвердження управляючим органом підприємства у вигляді фізособи-засновника, офіційним керівником, який має право підпису на господарських договорах, податковій звітності, інших офіційних документах та банківських документах— є попередній (звільнений) керівник.

Відтак, для того, щоби засновник виконував обов’язки керівника за наведеними умовами запитання, можна вчинити наступним чином:

1. протоколом загальних  зборів засновників (рішенням власника) покласти виконання обов’язків керівника на одного із засновників (можливо на певний період часу — скажімо до прийняття (обрання) керівника);

2. подати відповідні документи, наведені у п. 1, разом із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юрособу (затверджений наказом Міністерства юстиції України від 06.01.2016 р. №15/5) державному реєстратору та внести зміни до ЄДР;

3. прийняти такого засновника на посаду керівника за сумісництвом (наказ по підприємству від 29.01.2016 року про прийняття на посаду за сумісництвом з 01.02.2016 року) та повідомити 29.01.2016 року про це податковий орган — за категорією найманого працівника 2 (наймані працівники без трудової книжки) в порядку, встановленому постановою КМУ «Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу» від 17.06.2015 року № 413.

Втім, наведені вище дії жодним чином не відрізняються від прийняття на посаду керівника за основним місцем, проте мають дещо інший юридичний зміст.

______________________

Закон України від 15.05.2003 р. №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202484
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024949
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428