• Посилання скопійовано

За правопорушення у сфері поводження з відходами - штраф від 340 грн до 1360 грн

Хто контролює та перевіряє правильність поводження з небезпечними відходами на підприємстві (шини, акумулятори, люмінесцентні лампи). Яка відповідальність за неутилізацію таких відходів?

За приписами ч.1 ст. 37 Закону України “Про відходи” державний контроль у сфері поводження з відходами здійснюють: 

- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів (ДержЕкоІнспекція, Положення про Державну екологічну інспекцію України затв. Указом Президента України від 13.04.2011 року №454/2011);


- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань контролю у сфері житлово-комунального господарства (Мінрегіонбуд, Положення про Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України затв. постановою КМУ від 30.04.2014 р. № 197);

- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення (Державна санітарно-епідеміологічна служба України, Положення про яку затв. Указом Президента України від 06.04.2011 р N 400/2011);

- інші органи виконавчої влади.

Відповідно до пп. 2 п.4 Положення № 454/2011 Держекоінспекція України відповідно до покладених завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог, зокрема,

м) законодавства про поводження з відходами щодо, у т.ч.: 

- дотримання вимог виданих дозволів на здійснення операцій у сфері поводження з відходами; 

- дотримання вимог виданих лімітів на утворення та розміщення відходів; 

- збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів.

За приписами пп.”м” ч.1 ст.21 Закону України “Про відходи” до повноважень органів місцевого самоврядування належить, зокрема, здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи. 

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема,  делеговані повноваження (Закон України від 21.05.97 р N 280/97-ВР “Про місцеве самоврядування в Україні”) щодо: 

- здійснення контролю за діяльністю суб'єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами (пп. 7-1 п. "б" ч.1 ст. 33);

- здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи. (пп.12 . "б" ч. 1 ст. 33);

Відповідно до статті 1 Закону України від 05.03.98 р N 187/98-ВР “Про відходи” побутові відходи - відходи, що утворюються в процесі життя і діяльності людини в житлових та нежитлових будинках (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі, крім відходів, пов'язаних з виробничою діяльністю підприємств) і не використовуються за місцем їх накопичення. 

Основним документом, який встановлює класифікацію відходів в Україні є Державний класифікатор відходів ДК 005-96, затверджений та введений в дію наказом Держстандарту України від 29.02.96 р №89. 

Цей документ визначає відходи як будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання за місцем утворення чи виявлення, власник яких позбувається, має намір або повинен позбутися їх шляхом утилізації чи видалення. 

Згідно з Класифікатором  ДК 005-96 побутові відходи класифікуються за такими категоріями:

2511.3 Відходи кінцевої продукції виробництва покришок та камер гумових, пневматичних шин з відновленим протектором з гуми

3120.1 Відходи вхідних компонентів для виробництва акумуляторів, елементів гальванічних

3210.3.1.01 Лампи люмінісцентні, лампи дугорозрядні, які містять ртуть та її з'єднання, некондиційні

Таким чином, на нашу думку, враховуючи, що шини, акумулятори, люмінесцентні лампи віднесені до побутових відходів, контролювати дотримання вимог чинного законодавства щодо поводження з небезпечними відходами на підприємстві віднесено до компетенції  виконавчих органів сільських, селищних, міських рад

Особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальності за порушення, перелік яких наведений у ст. 42 Закону України “Про відходи”.

Щодо відповідальності за порушення правил поводження з побутовими відходами, то слід враховувати наступне:

- за приписами ст. 82 Кодексу про адмінправопорушення за порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення - тягне за собою накладення штрафу на громадян від 340 грн до 1360 грн і на посадових осіб, громадян - суб'єктів підприємницької діяльності - від 850 грн до 1700 грн. Протоколи про адмінправопорушення можуть складати посадові особи органів місцевого самоврядування (ст. 255),

- у разі забруднення земель чи атмосферного повітря через відходи, якщо це створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи для довкілля, може бути застосована кримінальна відповідальність (ст. 239, 241 КК України),

- підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України (ст. 43 Закону України “Про відходи”). 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202421
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202419
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202423
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024127
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.20241 109