• Посилання скопійовано

Відображення в обліку придбання РРО та його подальшої оренди

ТОВ придбало два РРО та торговельні ваги, які планується у подальшому передавати у оренду фізособі-підприємцю. Як правильно відобразити у бухгалтерському та податковому обліку придбання РРО та вагів та передачі їх в оренду?

Бухоблік

Згідно з п. 4 П(С)БО 7 «Основні засоби» ОЗ — це матеріальні активи, які суб’єкт господарювання утримує для використання у виробництві, поставці товарів, наданні послуг, очікуваний строк використання яких більше одного року.

Відповідно до п. 5 П(С)БО 7, для цілей бухгалтерського обліку основні засоби класифікуються за такими групами:

  • основні засоби;
  • інші необоротні матеріальні активи, до яких, зокрема, відносяться малоцінні необоротні матеріальні активи (далі – МНМА).

Згідно з п. 5.2 П(С)БО 7 підприємства можуть установлювати вартісні ознаки предметів, що входять до складу МНМА.

Як правило, вартісний критерій для віднесення придбаних активів до ОЗ чи до МНМА відповідає критерії віднесення активів до ОЗ у податковому обліку (наразі це 6000 грн). Але підприємство може обрати на свій розсуд й інший вартісний показник.

Нагадаємо!

За пп. 14.1.138 ПКУ ОЗ - матеріальні активи, у тому числі запаси корисних копалин наданих у користування ділянок надр (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 6000 гривень, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 6000 гривень і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік).

Таким чином, якщо підприємство в наказі про облікову політику встановило вартісний критерій у розмірі 6000 грн для віднесення активу до складу ОЗ, а для МНМА – менше 6000 грн, то придбані касові апарати та торгівельні ваги слід оприбуткувати саме як МНМА (субрахунок 112 «Малоцінні необоротні матеріальні активи»). Адже термін використання обох активів однозначно довший за рік, а їх вартість (без ПДВ) не перевищує 6000 грн (за умови, що така сума і є вартісним критерієм).

Детально про бухгалтерський та особливості податкового обліку МНМА ми розглянули тут.

Зазначимо одразу, наразі податківці у роз’ясненнях доводять, що оскільки малоцінні необоротні матеріальні активи не належать до основних засобів, то податкові різниці, які визначаються згідно зі ст. 138 ПКУ, за такими активами у платника не виникають (див.: Податківці нагадують: різниці за МНМА не виникають).

 

 

Здача в оренду

Згідно з ст. 2 Закону №265 постачальником є суб’єкт господарювання, який є виробником або за договором з виробником організовує продаж, передачу в оренду, лізинг, технічне обслуговування і ремонт реєстраторів розрахункових операцій. З огляду на цю норму РРО може передаватися в оренду.

Здані в операційну оренду касові апарати та торгівельні ваги й надалі обліковуються на рахунку 112 у орендодавця згідно з п. 16 П(С)БО 14 «Оренда».

Згідно з п. 17 П(С)БО 14 дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигід, пов'язаних із використанням об'єкта операційної оренди. А згідно з п. 18 П(С)БО 14 витрати орендодавця з укладення угоди про операційну оренду (юридичні послуги, комісійні винагороди) визнаються іншими операційними витратами того звітного періоду, в якому вони мали місце.

Згідно з Інструкцією №291, на субрахунку 713 «Дохід від операційної оренди активів» узагальнюється інформація про доходи від оренди (крім фінансового) майна, якщо ця діяльність не є предметом (метою) створення підприємства, тобто не є його основною діяльністю. Виходячи з цього, на практиці ті суб'єкти господарювання, у яких здавання в операційну оренду майна є предметом (метою) створення підприємства, відображають такий дохід на субрахунку 703 «Дохід від реалізації робіт і послуг».

Оскільки вартість переданих активів в оренду продовжує відображатися у складі необоротних активів, то відповідно і нарахування амортизації об'єкта операційної оренди також відображаються орендодавцем.

В залежності від виду визнаних доходів нарахування амортизації відображають за проведенням:

1) Д-т 949 «Iнші витрати операційної діяльності» К-т 131 (якщо здача в оренду не є основною діяльністю підприємства);

2) Д-т рахунку 23 «Виробництво» (потім, на підставі акта про надання послуг, ці витрати списують на субрахунок 903 «Собівартість реалізованих робіт і послуг») К-т 131 (якщо здача в оренду є основною діяльністю підприємства).

Аналогічно списують і решту витрат, які пов’язані з орендованим майном протягом періоду дії договору оренди (витрати на утримання, ремонт орендованого приміщення тощо, якщо договором оренди передбачено, що їх має здійснювати саме орендодавець).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Порядок впровадження РРО та звітність у 2025 році
    Яка покрокова процедура впровадження реєстратора розрахункових операцій для підприємства, що планує продавати товари за готівку? Що необхідно зробити від початку до кінця, та яка звітність щодо РРО передбачена?
    18.08.202548
  • Нюанси заповнення чеку при оплаті подарунковим сертифікатом
    Підприємство автомобільної галузі планує продавати подарункові сертифікати із наступною можливістю обрати товар та оплатити сертифікатом, вартість товару може перевищувати номінал сертифікату. Перший чек - продаж сертифікату на суму його номіналу. Як має бути оформлений другий чек при продажі товару? Що з ПДВ?
    15.08.2025200
  • Застосування РРО/ПРРО для ФОП - "єдинника" І групи
    Чи зобов'язаний ФОП на І групі єдиного податку, який надає побутові послуги населенню (зокрема, ремонт автотранспорту), застосовувати РРО та/або ПРРО при проведенні розрахункових операцій?
    12.08.202529
  • Відсутність штрафів з РРО/ПРРО для ФОП у Харкові з 1 серпня 2025 року
    Чи зберігаються з 01.08.2025 р. якісь пільги з незастосування РРО/ПРРО або за незастосування штрафів за порушення при застосуванні РРО/ПРРО для ФОП на ЄП ІІ-ІІІ груп, у яких податкова адреса та місце провадження діяльності знаходяться у м. Харкові (території можливих бойових дій)? Прошу розглянути ситуацію, коли ФОП на ІІІ групі ЄП з податковою адресою у м. Харкові (зареєстрований до війни), проводить фактичну діяльність в м. Харкові, але "місце провадження у витязі ЄП зазначено - територія України"
    04.08.202577
  • Орендна плата наперед: готівкові розрахунки та МПЗ
    ТОВ на єдиному податку IV групи, що орендує земельні ділянки у фізосіб, здійснює виплату орендної плати раз на рік. Іноді виплати проводяться наперед за декілька років одночасно через касу підприємства на суму понад 200 тис. грн. Як коректно здійснювати такі готівкові виплати? Чи діє обмеження у 50 тис. грн? Чи можна суми ПДФО та ВЗ, сплачені у 2025 році з орендної плати за декілька наступних років, повністю включити до розрахунку МПЗ за 2025 рік?
    31.07.202539