• Посилання скопійовано

Адміністратор може виконувати обв'язки касира та бухгалтера

Адміністратор виконує обов'язки касира і безпосередньо приймає оплати від клієнтів. Чи може він підписувати прибуткові та видаткові ордери, аркуші касової книги та інші касові документи за касира, бухгалтера, головного бухгалтера та директора одночасно, і як це правильно оформити?

В ситуації, коли на підприємстві тимчасово відсутній касир (наприклад, через тимчасову втрату працездатності) або немає посади кассира (така посада не передбачена штатним розписом), відповідно до п. 4.8 Положення №637, його обов'язки можуть покладатися на бухгалтера або іншого працівника, з яким укладається договір про повну матеріальну відповідальність. Отже, покладення обов'язків касира на адміністратора (за його згодою), законодавством України не забороняється. Але при цьому обов’язково потрібно укласти із таким адміністратором договір про повну  матеріальну відповідальність. 

Оформляється покладання обов’язків касира на адміністратора по-різному. Усе залежить від змісту посадової інструкції такого адміністратора і наявності (чи відсутності) на підприємстві посади касира як такої.

Якщо касир на підприємстві є, але тимчасово відсутній, то дивимося у посадову інструкцію адміністратора. Якщо в ній зазначено, що саме адміністратор  має виконувати обов’язки касира під час його тимчасової відсутності, то окремий наказ для покладання на адміністратора цих обов’язків не потрібен. Якщо ж такого в посадовій інструкції немає, то про покладання обов’язків касира на час його тимчасової відсутності на адміністратора треба скласти наказ керівника підприємства. З таким наказом працівник (адміністратор) має бути ознайомлений під розпис (бажано із позначкою «Не заперечую»).

При цьому на підприємстві має бути вирішено питання щодо оплати виконання таких обов’язків. Якщо виконання цих обов’язків передбачено посадовою інструкцією працівника, то це впливатиме на розмір його окладу. Тобто, при встановленні окладу за цією посадою роботодавець, а при поданні заяви про прийняття на цю посаду працівники мають освідомлювати, за який обсяг робіт і яка оплата за цією посадою встановлена.

Якщо ж для виконання цих обов’язків на підприємстві штатним розписом передбачено окрему посаду, то працівник, який одночасно працюватиме за двома посадами (виконання обов’язків касира не позбавлятиме його від обов’язку виконання роботи за основною посадою адміністратора) матиме право на доплату. Такий режим роботи має назву «суміщення посад» і регулюється постановою Ради міністрів СРСР від 04.12.1981 р. №1145.

Як роз’яснюють фахівці Держпраці, Постанова №1145 обмежує розмір доплат за суміщення професій (посад) 50% тарифної ставки (окладу) відсутнього працівника, незалежно від числа осіб, між якими розподіляються ці доплати. Однак аналіз чинного законодавства дозволяє зробити висновок, що роботодавець не обмежений цією цифрою при визначенні розміру доплат за суміщення професій (посад). У ч. 1 ст. 21 КЗпП йдеться, що виконувана робота визначається угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою. Розміри доплат за суміщення професій (посад) або виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника згідно з ч. 2 ст. 105 КЗпП встановлюється на умовах, передбачених у колективному договорі. Якщо колективний договір на підприємстві, в установі, організації не укладено, власник або уповноважений ним орган зобов’язаний погодити питання доплат із профспілковим органом, який представляє інтереси більшості працівників, а якщо його немає – з іншим органом, уповноваженим на представництво трудовим колективом (ч. 2 ст. 97 КЗпП).

Щодо підписів у касових документах, то адміністратор, який виконує обов’язки касира, має право підписати прибутковий або видатковий касовий ордер, касову книгу тощо як касир. Але розписуватися за бухгалтера або керівника підприємства в таких документах працівник, який працює за посадою адміністратора, не може! Ці підписи мають право проставляти виключно ті працівники, на яких покладено виконання обов’язків бухгалтера або керівника такого підприємства (кадровими наказами, посадовими інструкціями тощо).

При цьому, за роз’ясненнями НБУ, наведеними у листі від 14.02.2012 р. №11-117/708-1645, керівник, за наявності на підприємстві посад головного бухгалтера і касира, не має права одноосібно підписувати касові документи. Лише у разі відсутності на підприємстві інших працівників, керівник має право підписувати касові документи одноосібно, як керівник підприємства.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Застосування РРО/ПРРО для ФОП - "єдинника" І групи
    Чи зобов'язаний ФОП на І групі єдиного податку, який надає побутові послуги населенню (зокрема, ремонт автотранспорту), застосовувати РРО та/або ПРРО при проведенні розрахункових операцій?
    12.08.202525
  • Відсутність штрафів з РРО/ПРРО для ФОП у Харкові з 1 серпня 2025 року
    Чи зберігаються з 01.08.2025 р. якісь пільги з незастосування РРО/ПРРО або за незастосування штрафів за порушення при застосуванні РРО/ПРРО для ФОП на ЄП ІІ-ІІІ груп, у яких податкова адреса та місце провадження діяльності знаходяться у м. Харкові (території можливих бойових дій)? Прошу розглянути ситуацію, коли ФОП на ІІІ групі ЄП з податковою адресою у м. Харкові (зареєстрований до війни), проводить фактичну діяльність в м. Харкові, але "місце провадження у витязі ЄП зазначено - територія України"
    04.08.202563
  • Орендна плата наперед: готівкові розрахунки та МПЗ
    ТОВ на єдиному податку IV групи, що орендує земельні ділянки у фізосіб, здійснює виплату орендної плати раз на рік. Іноді виплати проводяться наперед за декілька років одночасно через касу підприємства на суму понад 200 тис. грн. Як коректно здійснювати такі готівкові виплати? Чи діє обмеження у 50 тис. грн? Чи можна суми ПДФО та ВЗ, сплачені у 2025 році з орендної плати за декілька наступних років, повністю включити до розрахунку МПЗ за 2025 рік?
    31.07.202536
  • Чи потрібно заповнювати графу 4 ф. №20-ОПП СГ, які здійснюють торгівлю через мережу інтернет та використовують РРО та/або ПРРО?
    Якщо СГ здійснює торгівлю з використанням РРО/ПРРО, то у графі 4 заяви №20-ОПП потрібно зазначити найменування об’єкта оподаткування, яке буде зазначатись як назва господарської одиниці у розділі 3 «Дані щодо господарської одиниці» реєстраційної заяви РРО/ПРРО
    30.07.202550
  • Доплата за ліцензію на роздрібну торгівлю алкоголем у разі збільшення кількості РРО/ПРРО у місці торгівлі
    При збільшенні кількості РРО/ПРРО у місці роздрібної торгівлі алкоголем доплата за ліцензію здійснюється щокварталу, рівними частками, починаючи з кварталу, в якому було додано такий РРО/ПРРО
    28.07.202517