Обов'язок застосовувати РРО лягає на тих суб’єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу.
Своєю чергою, розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.
При цьому, податківці неодноразово наполягали (тут, тут та тут) на позиції щодо необхідності застосовувати РРО при прийманні оплат через LiqPay, Portmone тощо. Зокрема, вони зазначали, що продавець (виконавець, постачальник), оператор платіжної системи або інша особа, яка отримала оплату за товар, роботу, послугу відповідно до умов електронного договору, повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (п. 3 ст. 13 Закону №675).
Своєю чергою, згідно з листом НБУ від 28.11.2019 р. №57-0007/62082 квитанція, отримана при здійсненні розрахунку за допомогою електронного платіжного засобу, не є розрахунковим документом у розумінні Закону про РРО та не підтверджує факт продажу товару (отримання послуг), а лише підтверджує ініціювання переказу коштів з рахунку держателя електронного платіжного засобу.
Отже, якщо розрахунковий документ не видає оператор такої платіжної системи, то це має зробити продавець.
Те ж саме стосується оплати через інтернет банкінги, в тому числі і Приват24 (їх позицію ми наводили тут). Тобто всі види безготівкових оплат, що передбачають використання платіжної картки – безпосередньо в магазині, або через платіжний віджет потребують застосування РРО.
Про те, як проводити через РРО такі операції, якщо оплата надійшла в позаробочий час ми наводили роз'яснення податківців тут. Так, на їх думку, розрахунковий документ роздруковується на РРО у робочі години у магазину. Тобто суб’єкт господарювання не зобов’язаний забирати РРО з господарської одиниці (магазину), де він зареєстрований або проводити операцію через РРО безпосередньо в момент отримання коштів, якщо фактично магазин (або суб’єкт господарювання) в цей час не працював.
Тому вважаємо, що такі операції повинні бути проведені у найближчі робочі години.
Що ж до місця проведення розрахунків, то податківці роз'яснювали, що РРО можна не застосовувати при безготівкових оплатах, якщо не визначено мiсце розрахункiв. У даному ж випадку таким місцем є квартира отримувача послуг як місце надання таких послуг.
Місце проведення розрахунків – місце, де здійснюються розрахунки із покупцем за продані товари (надані послуги) та зберігаються отримані за реалізовані товари (надані послуги) готівкові кошти, а також місце отримання покупцем попередньо оплачених товарів (послуг) із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо.
Які способи оплати застосовувати, щоб уникнути РРО?
Всі готівкові операції звісно відразу відпадають. А от щодо безготівкових, то можна виділити наступні види розрахунків, що не підпадають під визначення розрахункової операції і відповідно не вимагають РРО:
- сплата через касу банку на рахунок продавця;
- сплата через ПТКС, що належить банку (якщо ПТКС належить іншій фінустанові, то РРО необхідно застосовувати);
- сплата прямим банківським переказом з рахунку покупця на рахунок продавця, зокрема, за допомогою будь-якого клієнт-банку або інтернет-банкінгу (в тому числі і Приват24, якщо в цьому додатку покупець – клієнт банку створює безготівковий переказ зі свого рахунку на рахунок продавця за його платіжними реквізитами).
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити