Перш за все нагадаємо, що обов’язок вести товарний облік для ФОП, які застосовують РРО і торгують товарами, був обов’язком і раніше. Однак, Закон про РРО не вимагав цього лише від ФОП на ЄП, які не є платниками ПДВ (незалежно від товарів, які він реалізовував).
Проте з 01.08.2020 року пп. 12 ст. 3 Закону про РРО зазнав змін і такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ (крім тих, які провадять діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння). Детальніше про таку зміну ми писали тут.
Крім того, суб’єкт господарювання зобов’язаний надати контролюючим органам під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).
При цьому, варто зауважити, що товарний облік не є тотожним бухгалтерському обліку. Разом з цим зауважимо, що для ФОП законодавчо так і не встановлено жодного порядку обліку товарних запасів. Отже, чого насправді вимагає від них Закон про РРО, наразі невідомо.
Проте податківці у своєму роз’ясненні (яке ми коментували тут) зазначали, що в зв’язку з відсутності порядку товарного обліку у підприємців (за бажанням самого підприємця) вести облік товарів він може за правилами П(С)БО 9. Та зауважимо, що «має право» – це не означає, що ФОП зобов’язаний так робити!
Таким чином, для ведення товарного обліку ФОП може вести бухгалтерський облік за П(С)БО 9, а може і придумати власні правила товарного обліку. Головне, щоб він був, і зазначене в ньому відповідало товарним залишкам на момент податкової перевірки.
Також варто зазначити, що відповідальність передбачена саме за ненадання первинних документів щодо походження на товари, які на момент перевірки знаходяться у місці продажу.
Обов'язку мати документи про походження товару, що вже було продано (тобто який вже не зберігається у місці продажу) не встановлено.
Що ж до документів на реалізацію товару, то це питання дискусійне і, на нашу думку, обов'язку це робити «єдинникам» не встановлено. Справа в тому, що природа доходу у «єдинника» має важливу відмінність – це дохід в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій). Тому у «єдинника» до виникнення доходу призводить не операція з продажу або відвантаження товару чи надання послуги, а саме отримання коштів за такий товар або послугу. Відповідно важливими в даному випадку є первинні документи, що підтверджують саме отримання коштів, а не продаж товару:
- банківська виписка;
- Z- звіт з РРО;
- інші документи, що можуть підтвердити отримання готівкових коштів «єдинником», якщо він не застосовує РРО.
Таким чином, Закон про РРО не зобов’язує «єдинника» другої групи, що здійснює продаж технічно складних побутових товарів, вести бухгалтерський облік, однак, згідно з поточною редакцією пп. 12 ст. 3 Закону про РРО такий суб’єкт господарювання має:
- вести у зручній для себе формі та за власним порядком облік товарних запасів;
- здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку;
- під час проведення перевірки документи (у паперовій або електронній формі), які підтверджують облік та походження товарів, що на момент перевірки знаходяться у місці продажу (господарському об’єкті).
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити