Відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися (ст. 1 Закону про управління відходами). Закон про управління відходами не містить окремого визначення вторинна сировина. Фактично її можна ідентифікувати як відходи, що будуть піддані рециклінгу (відновленню).
Відповідно до ст. 1 Закону про управління відходами, відходи — це речовини, матеріали або предмети, яких власник позбувається або має намір позбутися. Хоча закон не містить визначення «вторинна сировина», макулатуру можна віднести до відходів, що підлягають відновленню (рециклінгу).
Для здійснення діяльності з приймання та подальшого продажу макулатури необхідно мати відповідний КВЕД. Залежно від характеру діяльності це можуть бути:
- 46.77 «Оптова торгівля відходами та брухтом» — якщо підприємець здійснює лише заготівлю та продаж;
- 38.11 «Збирання безпечних відходів» — якщо ФОП планує не лише збирати, а й займатися їх обробленням (переробленням).
Операції з безпечними відходами не потребують ліцензії (ст. 17 Закону про управління відходами).
Документальне оформлення закупівлі
На кожну операцію з прийому вторинної сировини від фізичної особи необхідно складати закупівельний акт (або відомість закупівлі).
Як закупівельний акт, так і відомість мають містити інформацію про:
- місце укладання угоди;
- прізвище, ім’я, по батькові продавця;
- найменування продукції;
- ціну одиниці продукції;
- обсяг проданої продукції;
- суму виплачених коштів;
- підпис продавця про отримання даних коштів (лист Мінфіну від 03.12.2004 р. №31-03430-01-10/22335).
Окрім того, ці документи мають містити також реєстраційний номер облікової картки платника податків фізособи продавця або серію та номер її паспорта (див. пп. 70.12 ПКУ).
Актом можна оформити розрахунки з однією особою, за відомістю – з кількома особами.
ПДФО та ВЗ
Згідно з пп. 165.1.25 ПКУ, дохід фізичної особи від продажу вторинної сировини, у тому числі макулатури, не включається до оподатковуваного доходу (ПДФО та ВЗ нуль). Водночас, ФОП як податковий агент зобов’язаний відобразити такі виплати у додатку 4ДФ до єдиної звітності, з ознакою доходу «149».
Чи застосувати РРО?
Законодавство дозволяє не застосовувати РРО при прийманні вторинної сировини від населення. Можна обмежитися тільки розрахунковими квитанціями на підставі пп. 19 Переліку №1336.
Водночас, варто зазначити, що операції з приймання вторинної сировини формально не підпадають під визначення «розрахункових операцій», наведених у Законі про РРО. Дане питання ми розглядали в консультації: Приймання склотари як вторсировини: оформлення та оподаткування.
Тому в даному випадку у платника є декілька варіантів, зокрема, застосовувати: РК і КОРО або ж РРО.
При цьому, так як така операція не є поверненням коштів за товар, то, на думку консультанта, доцільно провести як «службову видачу». Однак, ДПС ідентифікує її все ж як розрахункову операцію, тому з даного приводу доцільно отримати ІПК.
Висновки:
Для здійснення діяльності з приймання макулатури ФОП на єдиному податку ІІ групи необхідно мати відповідний КВЕД — 38.11 та/або 46.77. Ліцензія на роботу з безпечними відходами не потрібна.
При прийманні вторинної сировини від населення можна не застосовувати РРО/ПРРО — достатньо використання РК і КОРО (п. 19 Переліку №1336).
Кожну операцію з приймання макулатури необхідно документально оформлювати актом або відомістю закупівлі. Документ має містити повні дані про продавця, кількість, ціну, суму та підпис, а також ІПН або паспортні дані.
Дохід фізичної особи від продажу вторинної сировини (макулатури) не підлягає оподаткуванню ПДФО та ВЗ. Водночас, ФОП як податковий агент зобов’язаний відобразити виплату у додатку 4ДФ з ознакою доходу «149».
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс
Передплатити