• Посилання скопійовано

Включивши благодійну допомогу до витрат, підприємець повинен бути готовий відстоювати це право в суді

Підприємець на загальній системі надає благодійну допомогу неприбутковим підприємствам та бюджетним установам. Чи зараховується така допомога до витрат підприємця?

Згідно із п. 177.4 ПКУ,  до переліку витрат, безпосередньо пов'язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат операційної діяльності згідно з розділом III цього Кодексу. 

Перелік витрат операційної діяльності у розділі ІІІ ПКУ встановлений одразу двома нормами: 

А) п. 138.1 ПКУ, згідно із яким до витрат операційної діяльності потрапляють витрати, які визначаються згідно з пунктами 138.4, 138.6 - 138.9, підпунктами 138.10.2 - 138.10.4 пункту 138.10, пунктом 138.11 ПКУ;


Б) пп. 138.1.1 ПКУ, згідно із яким до витрат операційної діяльності потрапляють собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг та інші витрати беруться для визначення об'єкта оподаткування з урахуванням пунктів 138.2, 138.11 цієї статті, пунктів 140.2 - 140.5 статті 140, статей 142 і 143 та інших статей ПКУ, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку на прибуток. 

При цьому дійсно, у пп. 138.5.3 ПКУ згадуються витрати, зазначені у запитанні. А сам п. 138.5 ПКУ у складі витрат операційної діяльності в обох варіантах прямо не зазначено. 

Не зазначено в цьому переліку і пп. 138.10.6, п. „а” якого також згадує про подібні витрати. 

Тож, на практиці підприємці поділяються на дві категорії. Обережні дослухаються до думки Міндоходів, наведеній в „Базі знань” (підкатегорія 104.05): 

„Чи включається до складу витрат ФОП сума благодійної (спонсорської) допомоги, яка надана неприбутковій організації?

Відповідь:    Згідно зі ст. 177 Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року №2755-VI із змінами та доповненнями (далі – ПКУ) об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) i документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

До переліку витрат фізичної особи - підприємця, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат операційної діяльності згідно з розділом ІІІ ПКУ.

Згідно із п. 138.1 ст. 138 розділу ІІІ ПКУ витрати, що враховуються при обчисленні об’єкта оподаткування, складаються із витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з п. 138.4, 138.6 - 138.9, пп. 138.10.2 - 138.10.4 п. 138.10, п. 138.11 ст. 138 ПКУ.

Витрати у вигляді коштів, добровільно перерахованих до неприбуткових організацій, відносяться до складу інших витрат згідно з пп.138.10.6 п.138.6 ст.138 ПКУ, тобто не являються витратами операційної діяльності. 

Таким чином, сума благодійної (спонсорської) допомоги, яка надана неприбутковій організації фізичною особою – підприємцем, не відноситься до витрат такого підприємця.” 

Сміливі підприємці включають такі витрати до податкових витрат на підставі пп. 138.1.1 ПКУ, оскільки в ньому є згадка про „інших статей ПКУ, які прямо визначають особливості формування витрат платника податку на прибуток”. Але, враховуючи наведену вище позицію податківців, право на такі витрати підприємцю потрібно бути готовим відстоювати у суді.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Мінімальна заробітна плата у роздрібній торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    Чи правильно те, що ФОП на загальній системі оподаткування, які займаються роздрібною торгівлею алкогольними та тютюновими товарами, з 1 жовтня 2025 року зобов’язані платити найманим працівникам заробітну плату не менше 16 000 грн?
    Сьогодні 17:59
  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.2025339
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 1294
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202558
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202526