• Посилання скопійовано

Чи можна включити у витрати ФОП-«загальносистемника» витрати на зміну цільового призначення земельної ділянки?

ФОП на загальній системі оподаткування у 2024 році придбав дві земельні ділянки для будівництва автостоянки. Договір купівлі-продажу оформлено між двома фізособами. Всі витрати по переведенню земельної ділянки з однієї категорії (с\г призначення ) на іншу (комерцію), оплату робіт по зовнішньому електропостачанню нежитлових приміщень, під'єднання до мережі, геодезичні роботи оплачували з підприємницького рахунку. Чи можна дані оплати включити у витрати ФОПа?

Відповідно до пп. 177.2 ПКУ об'єктом оподаткування ФОП на загальній системі є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

Своєю чергою, у пп. 177.4 ПКУ наведено виключний перелік витрат, безпосередньо пов’язаних з отриманням доходів, до яких, згідно з пп. 177.4.4 ПКУ, належать інші витрати, що пов’язані з веденням господарської діяльності (зокрема, на ремонт та експлуатацію майна, що використовується в господарській діяльності).

Витрати наведені в умові не відносяться до витрат на ремонт та експлуатацію майна.

При цьому, не включаються до складу витрат підприємця:

  • витрати, не пов’язані з провадженням господарської діяльності такою фізичною особою - підприємцем;
  • витрати на придбання, самостійне виготовлення основних засобів та витрати на придбання нематеріальних активів, які підлягають амортизації;
  • витрати на придбання та утримання основних засобів, визначених абзацами восьмим - десятим пп 177.4.6 ПКУ;
  • документально не підтверджені витрати (див. пп. 177.4.5. ПКУ).

Таким чином, витрати на придбання, утримання земельних ділянок (абз. 8 пп.177.4.6пп.177.4.5 ПКУ) та витрати на створення основного засобу не включаються до витрат підприємця.

Відповідно до пп. 177.4.6 ПКУ підприємці мають право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов’язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат. В свою чергу, амортизації підлягають:

  • витрати на придбання основних засобів та нематеріальних активів;
  • витрати на самостійне виготовлення основних засобів, реконструкцію, модернізацію та інші види поліпшення основних засобів (крім поточного ремонту).

Вартість, яка амортизується, - первісна або переоцінена вартість необоротних активів за вирахуванням їх ліквідаційної вартості (див. п. 4 НП(С)БО7).

До первісної вартості об'єкта основних засобів включаються інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою (див. п. 8 НП(С)БО7).

Враховуючи зазначене, витрати на зміну цільового призначення земельної ділянки є витратами, які включаються до первісної вартості земельно ділянки і не амортизуються. Тому дані витрати ФОП не може включити ні у витрати, ні амортизувати (див. пп. 177.4.6 ПКУ).

А от витрати пов’язані з будівництвом нерухомості, в тому числі оплату робіт по зовнішньому електропостачанню нежитлових приміщень, можна врахувати у вартості основного засобу, включивши у витрати як амортизаційні відрахування після введення заправки в експлуатацію.

Витрати мають бути документально підтверджені.

Якщо фізична особа починає використовувати своє майно для здійснення підприємницької діяльності (див. ч.1 ст. 320 ЦКУ), то потрібно буде подати форму №20-ОПП. Приклад заповнення див. у нашій консультації тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Спрощена система/ФОП на загальній системі

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ФОП на загальній системі»

  • Мінімальна заробітна плата у роздрібній торгівлі з 1 жовтня 2025 року
    Чи правильно те, що ФОП на загальній системі оподаткування, які займаються роздрібною торгівлею алкогольними та тютюновими товарами, з 1 жовтня 2025 року зобов’язані платити найманим працівникам заробітну плату не менше 16 000 грн?
    02.10.20251 75210
  • Закриття кредиторської заборгованості перед ФОП, що припинив діяльність
    Підприємство на загальній системі має кредиторську заборгованість за послуги перед ФОП, який припинив свою діяльність. Акти наданих послуг та інші документи підписані. Як правильно закрити (погасити) цю заборгованість, якщо ФОП не може її отримати на свій підприємницький рахунок?
    29.09.20254152
  • Як рахувати мінімальний дохід "загальносистемника" з ліцензією з 01.10.2025 року?
    Згідно з ст. 42 Закону №3817, розмір загального місячного оподатковуваного доходу СГ, зареєстрованого як ФОП, що не має найманих працівників, який отримав ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями або на право роздрібної торгівлі сидром та перрі (без додавання спирту), або на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами, або на право роздрібної торгівлі рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, або на право роздрібної торгівлі пальним, має становити не менше 2 розмірів МЗП, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року. Це мається на увазі чистий дохід на місяць - 2 МЗП (16000 грн в 2025 р.) з якого потрібно сплатити ПДФО, ВЗ та ЄСВ?
    22.09.20251 2584
  • Чи можуть податківці під час перевірки ФОП збільшити витрати замість знятих?
    ФОПу–загальносистемнику під час перевірки зняли із витрат суму амортизації ОЗ, придбаного в лізинг. Водночас, податківці зазначили (в усній формі), що ФОП мав включати до витрат не амортизацію, а лізингові платежі. Якщо це так, то чи мають податківці включити до витрат суму лізингових платежів (5000 грн) замість знятої амортизації (1700 грн)?
    17.09.202565
  • ФОП – «загальносистемник» придбав ОЗ в лізинг: що включати до витрат?
    ФОП на загальній системі придбав ОЗ в лізинг для ведення госпдіяльності. Яку суму такий ФОП може включати до витрат – лізингові платежі чи амортизацію? Якщо амортизацію, то коли її нараховувати, адже право власності переходить до ФОП лише після повної оплати?
    17.09.202531