• Посилання скопійовано

Сплата директором за проживання працівника, що знаходиться з ним у відрядженні: як відобразити у авансовому звіті?

Директор та працівник підприємства відбувають у закордонне відрядження для відвідування профільного форуму. Директор сплачує за проживання у двох двомісних номерах для себе і працівника. Як відобразити витрати у авансовому звіті та чи виникає об'єкт оподаткування ПДФО при проживанні працівників у двомісних номерах?

Ситуація має два аспекти, перший з яких полягає у тому, що керівник сплачує за проживання співробітника, якого також направлено у відрядження і другий аспект у тому, що сплата проводиться за двомісні номери, при фактичному проживанні в них лише по одному відрядженому співробітнику.

Стаття 121 КЗпП вимагає від роботодавця фінансувати вартість проживання працівника за місцем відрядження, але не деталізує порядок надання такого фінансування.

Відповідно до п. 170.9.1 ПКУ не є доходом фізичної особи сума відшкодованих йому витрат на відрядження в межах фактичних витрат, а саме, на оплату вартості проживання у готелях (мотелях), а також включених до таких рахунків витрат на харчування чи побутові послуги (прання, чищення, лагодження та прасування одягу, взуття чи білизни). 

Зазначені витрати не є об’єктом оподаткування ПДФО  лише за наявності підтвердних документів, що засвідчують вартість цих витрат у вигляді рахунків, отриманих із готелів (мотелів) або від інших осіб, що надають послуги з розміщення та проживання фізособи, в тому числі бронювання місць у місцях проживання.

По тому, що директор міг сплатити за власне проживання у готелі і вимагати від роботодавця (підприємства) відшкодування таких витрат, сумнівів немає. Адже фінансувати таке проживання роботодавець може по-різному: або, наприклад, оплатити таке проживання безготівково, або надати працівникам кошти для такої оплати (аванс), або відшкодувати працівникам витрати на проживання, понесені за рахунок власних коштів. Питання тільки в тому, чи може один працівник заплатити за проживання іншого і чи відшкодовуються йому при цьому такі витрати? 

Мінфін вважає, що може і відшкодовуються. Так, у листі від 11.03.2006 р. №31-26030-12-13/5020 Мінфін наголошує: "у  разі  сплати  директором підприємства вартості проживання у готелі відряджених  працівників підприємства  шляхом  застосування закріпленої за директором цього підприємства корпоративної платіжної картки (тобто за рахунок і  в межах коштів, виданих під звіт), до звіту про використання коштів, наданих на відрядження,  мають  бути  додані  оригінали  квитанцій (рахунків) готелю, у яких мають бути відображені прізвища осіб, за проживання яких здійснено  оплату,  терміни  проживання  у  готелі вказаних осіб, вартість найманих ними номерів та види уключених до квитанції (рахунку) витрат".

На нашу думку, аналогічні підтвердні документи директор має надати і у випадку розрахунку за проживання (свого та іншого працівника) карткою з власного (не корпоративного) рахунку. 

Зважаючи на те, що співробітник, за проживання якого сплатив директор, також знаходиться у відрядженні, виконує покладені на нього підприємством задачі (відвідування профільного форуму) і відповідно на його ім’я виписаний рахунок на другий номер – це є підтвердженням фактичних витрат керівника на оплату проживання співробітника і на зв’язок цих витрат з господарською діяльністю підприємства. Тож керівник може включити до свого авансового звіту витрати на проживання співробітника, та отримати компенсацію понесених витрат, що не буде об’єктом оподаткування ПДФО.

З іншого боку варто зазначити, що у даній ситуації сплачується за двомісні номери, для проживання в них лише однієї відрядженої особи. З цього приводу податківці надавали роз’яснення, що відшкодуванню працівнику підлягають лише витрати на проживання у розмірі вартості одного місця в готелі, а у випадку наймання двомісного номера для однієї особи, вартість другого місця розглядається як надмірне використання працівником коштів і підлягає оподаткуванню ПДФО.

Однак, податківці озвучуючи дану думку, спираються на Інструкцію №59, яка використовується для працівників бюджетної сфери. А ПКУ не містить інформації, що неоподатковуваним доходом є вартість лише одного місця у двомісному номері. 

Тож найбільш безпечним варіантом в даному випадку буде або зазначити в авансовому звіті  керівника лише половину вартості двомісних номерів, або, якщо у авансовому звіті буде зазначено повну вартість таких номерів, надати вартість другої половини номерів працівнику як оподаткованого доходу і оподаткувати її ПДФО та ВЗ

У випадку ж, якщо підприємство вважає доцільним включити всю суму вартості проживання у двомісних номерах до авансового звіту і не обкладати ПДФО – тоді необхідно підготуватись відстоювати свою позицію у судовому порядку, і у випадку претензій податківців обґрунтовувати господарську необхідність наймання саме двомісних номерів для проживання в них по одному співробітнику (або відсутність інших вільних номерів у цьому готелі та складність чи економічну недоцільність наймання житла в іншому місці проживання).

Також зверніть увагу, що при оподаткуванні ПДФО даних сум, буде мати місце застосування «негрошового коефіцієнту». Сума відшкодованих витрат, які оподатковуються,  в звіті за формою №1ДФ відображаються як суми надміру витрачені співробітником, з ознакою доходу 118. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Звітність

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Звітність»

  • Фінансова звітність КІК: як засвідчити та подати?
    Фізособа - контролер КІК (також є ФОП) отримав фінзвітність КІК. Чи можна в електронному кабінеті ФОПа створити звіт про КІК та декларацію про майновий стан фізособи? Як завірити та прикріпити фінзвітність КІК в форматі pdf?
    23.04.2024410
  • Звіт про КІК, якщо компанія не вела діяльності
    В грудні 2022 року фізособа заснувала компанію в США (100% частка). Компанія з дня заснування не вела діяльність і за правилами США не подавала фінзвітність. Фінансовий рік в США з 01.10 по 30.09. У 2024 році фізособа продала свою частку іншій особі. Як сформувати звіт по КІК в Україні, якщо фінзвітності немає?
    23.04.202494
  • Хто є опосередкованим власником КІК?
    У іноземної юрособи два засновники – фізособи, резиденти України: чоловік (80%) і колишня дружина (20%). Обоє подають звітність про КІК. Пов'язані особи чоловіка, які не впливають на діяльність КІК і не здійснюють фактичний контроль – нова дружина, батько, діти, брат. Хто є опосередкованим власником КІК?
    19.04.202465
  • Чи потрібно подавати скорочений звіт про КІК у 2024 р. якщо звітний рік КІК починається у 2023 р., а закінчується у 2024 р.?
    ФО стала контролюючою особою КІК у 4 кварталі 2023 р. Відповідно до законодавства країни реєстрації КІК фінансовий рік для компанії (зареєстрованої у 4 кв. 2023 р.) закінчується 31.12.2024 р. Чи потрібно у даному випадку подавати скорочений звіт про КІК?
    18.04.202463
  • Звіт про КІК, якщо КІК у стані ліквідації і не складає фінзвітність
    КІК (Литва) зареєстровано в 2009 р. Фізособа - резидент України має повний контроль (100%). КІК перебуває в стадії ліквідації, з 2016 року не складає фінзвітність, хоча в 2017 році на КІК зареєстровано автомобіль. Які документи потрібні для подання звіту КІК за 2022, 2023 роки?
    12.04.2024191