• Посилання скопійовано

Продаж товару та оформлення ТТН

ТОВ придбало пісок у постачальника в кар'єрі, завантаживши на власний самоскид. Отримано накладну і ТТН. На складі ТОВ пісок не відвантажується, а виписується ВН та ТТН на покупця. Придбання та продаж здійснюється в один день. Чи потрібно оформлювати господарську операцію та первинні документи, в т.ч. ТТН?

Відповідно до ст. 655 ЦКУ, за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов’язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцю), а покупець приймає або зобов’язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Згідно із ч. 1 ст. 664 ЦКУ, обов’язок продавця передати товар покупцеві вважається виконаним у момент:

  • вручення товару покупцю, якщо договором встановлено обов’язок продавця доставити товар;
  • надання товару в розпорядження покупця, якщо товар має бути передано покупцю за місцезнаходженням товару.

Якщо з договору купівлі-продажу не випливає обов’язок продавця доставити товар або передати товар за його місцезнаходженням, обов’язок продавця передати товар покупцю вважається виконаним у момент здачі товару перевізнику або організації зв’язку для доставки покупцю (ч. 2 п. 1 ст. 664 ЦКУ).

Питання доставки товару повинні узгоджуватися у договорі купівлі-продажу. Крім того, підтвердження факту здійснення будь-якої господарської операції має бути підтверджено первинними документами.

Правилом № 363 визначено, що ТТН - це єдиний для всіх учасників транспортного процесу юридичний документ, призначений для списання товарно-матеріальних цінностей, обліку на шляху їх переміщення, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, а також для розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Отже, якщо покупець здійснює самовивезення товару, право власності на який до нього вже перейшло (за договором), водію покупця під час перевезень необхідно мати документи, визначені п. 2 Переліку № 207 (у т.ч. накладну або інший документ, який підтверджує право власності на вантаж). А ось при доставці продавцем власним транспортом товарів продавцям ТТН виписується обов’язково.

Видаткова накладна також є первинним документом, яка фіксує факт отримання/передачі товарів або послуг і по суті завершує купівлю-продажу між продавцем і покупцем. Видаткова накладна може бути замінена актом здачі-приймання. Така накладна виписується у двох примірниках: перший примірник передають складу як підставу для відпуску ТМЦ, другий - їх одержувачу.  Видаткову накладну складають на дату відпуску (відвантаження) товарів із складу продавця.

Отже, на підставі видаткової накладної від постачальника на пісок покупець обов’язково складає прибуткову накладну, яка є  документом призначеним для оформлення надходження товарів на склад. Без оприбуткування придбаного товару на склад, не може йти мова ні про який подальший продаж таких товарів.

При продажу піску, підприємство вже у якості продавця, виписує видаткову накладну на товар за своєю ціною на покупця, на підставі якої і здійснюється відпуск товару зі складу, та  виписує ТТН на доставку піску такому покупцю. Крім того, якщо купівля - продаж піску здійснюється в один день, то воно здійснюється скоріш з все на замовлення, тому розвантажувати та завантажувати самоскид не потрібно, оскільки на нього завантажено необхідну кількість піску для продажу. У разі продажу меншої кількості піску, зайві кілограми потрібно відвантажити.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Первинні документи, типові форми

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Первинні документи, типові форми»

  • Що робити, якщо перевізник на заміну CMR надав етикетку?
    Підприємство від перевізника отримало транспортну етикетку на міжнародне перевезення, а не CMR. В етикетці зазначено вантаж, маршрут та немає печатки перевізника. Чи достатньо такої етикетки для документального підтвердження міжнародного перевезення вантажу?
    16.02.2024307
  • Винаймання будинку у фізособи для проживання у відрядженні: підтвердні документи
    Працівники, перебуваючи у довготривалому відрядженні, орендують будинок для проживання у приватної особи (не готель, не ФОП). Які необхідно отримати документи, що підтвердять факт проживання?
    14.02.2024576
  • Оформлення CMR при мультимодальних перевезеннях
    ФОП-перевізник отримав від замовника вантаж із залізничного вагону у Львові і перевіз до Житомира. Вантаж розмитнюватиметься у Києві. Замовник оформив перевезення CMR, а не ТТН, де завантаження і розвантаження в Україні. На його погляд, це мультимодальне перевезення, яке оформляється CMR, а не ТТН. Це правильно? Як оформляти CMR?
    13.02.202495
  • Виправлення помилок в первинних документах, створених в паперовій формі
    Благодійна організація надала благодійну допомогу (генератори) бюджетній установі. В акті приймання-передачі виявлено невідповідність, зокрема, неправильно вказано ціну. Бюджетна установа вже відзвітувала. Як виправити помилку в первинному документі? Які дані відобразити у звіті: з урахуванням виявленої помилки чи без?
    31.01.2024113
  • Starlink для військового підрозділу: документальне оформлення
    Для працівника, який воює, і його підрозділу компанія придбала систему Starlink. Як документально правильно оформити передачу і передати право користування (щомісячна абонплата за користування системи)?
    25.10.2023135