• Посилання скопійовано

Витрати на оновлення програмного забезпечення та придбання ЕЦП: відображення в обліку

Як відображаються в бухгалтерському та податковому обліку витрати на придбання електронного цифрового підпису строком на 2 роки та витрати на придбання пакету оновлення до комп'ютерної програми "М.Е.Doc" з правом використання на рік?

Бухгалтерський та податковий облік таких витрат – різний. 

У бухобліку підприємство спирається на цивільно-правові норми, за якими обидва платежі мають статус роялті (чергового платежу за використання об’єкту авторського права), за визначенням ч. 5 ст. 15 Закону про авторське право. При цьому, об’єкт підприємству не належить, він сплачує за послуги з користування, ще й наперед. Тому, на думку автора, підприємство має такі витрати визнати витратами майбутніх періодів: Дт 39 Кт 631. І списувати щомісячно (пропорційно кількості днів користування) на адміністративні витрати: Дт 92 Кт 39. 

У податковому обліку ситуація дещо інша, адже в ПКУ є власне визначення поняття "роялті", яке не збігається із цивільно-правовим. Втім, актуально це буде лише для тих платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат до оподаткування згідно із пп. 134.1.1 ПКУ. Адже саме вони зобов’язані вести окремий податковий облік понесених витрат. 

 

Витрати на оформлення ЕЦП

Згідно із роз’ясненнями податківців у "Віснику", такі витрати у податковому обліку належать до групи 6 нематеріальних активів. 

Отже, бухгалтерський та податковий облік таких витрат буде різним. І якщо це ваш варіант, то ви маєте право в наказі про облікову політику зазначити, що ведете бухоблік таких витрат за правилами, встановленими ПКУ. У  цьому випадку, ви і в бухгалтерському, і в податковому обліках зазначатимете ці витрати як окремий об’єкт нематеріальних активів та амортизуватимете за правилами, встановленими ст. 138 ПКУ.   

 

Витрати на оновлення програмного забезпечення

Як роз'яснювали податківці у листі від 11.09.2017 р. №1892/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, оновлення програмної продукції не вважається роялті. Водночас, оскільки не йдеться про плату за користування комп’ютерною програмою, а про оновлення вже існуючої, треба визначитися, чи збільшують такі витрати вартість нематеріального активу, чи ні. 

Усі зміни з податку на прибуток
у вашій поштовій скриньці!

Нова тематична розсилка від редакції. Ви точно нічого не пропустите

Підписатись

Хочете подивитись, як це виглядає?

У зазначеному листі податківці розрізняють оновлення до програмного забезпечення і його модернізацію (яка дійсно збільшує первісну вартість нематеріального активу). 

Модернізацією програмного забезпечення податківці вважають здійснення виконавцем операцій, внаслідок яких відбуваються будь-які зміни у програмній продукції. Оновленням програмного забезпечення -  операції, що включають в себе право на отримання й завантаження інструментів та процедур для оновлення програмного забезпечення шляхом їх отримання через виконавця супроводу та/або технічної підтримки програмного забезпечення у розробника програмного забезпечення. 

Тобто, незважаючи на схожість (і навіть однакове походження) назви цих операцій, модернізацію податківці вважають покращенням, вартість якого має бути додана до первісної вартості програмного забезпечення. А оновлення – таким собі елементом супроводу й технічної підтримки користувача програмного забезпечення, яке не збільшує вартість програмного забезпечення і не амортизується. 

Отже, в бухобліку такі витрати вважатимуться витратами майбутніх періодів та визнаватимуться поступово. У податковому обліку коригувань фінрезультату до оподаткування (різниць) щодо цього не встановлено. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Поставка основного засобу резиденту за трьохстороннім договором, де платник-нерезидент: облік та оподаткування
    Підприємство уклало трьохсторонній договір на поставку автобусів дитячому садку, де платником є нерезидент. Оплата в євро. Перша частина оплати 10% - 02.01.2024 р., друга 90% - 14.02.2024 р. ПДВ у складі ціни. Поставка автобуса відбулася 15.02.2024 р. Який порядок відображення в обліку та складання ПН?
    27.03.202411
  • Як повернути ОЗ з рахунку 286 знову на рахунок 10?
    Підприємство у вересні 2021 р. прийняло рішення продати основні засоби (меблі). Активи було переведено до складу необоротних активів, утримуваних для продажу за найменшою з вартостей, зокрема, балансовою. У зв'язку з війною ці ОЗ не були продані. У 2024 р. прийнято рішення не продавати їх та продовжити використовувати у госпдіяльності. Скоригована балансова вартість (балансова вартість зменшена на суму амортизації, яка була б нарахована за період жовтень 2021 - грудень 2023 рр.) дорівнює нулю. За якою вартістю зараховувати об'єкт до складу основних засобів?
    26.03.202459
  • Облік компенсації за працевлаштування ВПО
    Які бухгалтерські проведення слід здійснити при компенсації роботодавцю за працевлаштування ВПО?
    26.03.202434
  • Чи збільшують первісну вартість ОЗ витрати на його монтаж на новому місці використання?
    Підприємство має об’єкт ОЗ, який використовувався в орендованому магазині. Після закінчення договору оренди, об'єкт ОЗ демонтований за старою адресою використання та переміщений в інший орендований магазин за іншою адресою. Для використання ОЗ за новою адресою підприємство понесло витрати на демонтаж за старою адресою та монтаж ОЗ на новому місці. Як обліковувати послуги демонтажу і монтажу старого (що уже був у використанні) об'єкту ОЗ за новою адресою? Чи можна збільшити первісну вартість ОЗ на суму витрат на його монтаж на новому місці?
    25.03.202442
  • Облік придбання ОЗ в кредит за програмою 5-7-9
    Підприємство придбаває обладнання, сплачуючи 30% коштів, а 70% сплачує банк за кредитним договором на 5 років за програмою 5-7-9. Частину відсотків за кредитом сплачує підприємство, а частину - держава. Обладнання ще не виготовлене. За договором, поставка буде на 71-й день від дати оплати, яка була 08.02.2024 р. Як відображати ці операції в бухобліку?
    21.03.202442